Patersbier/Belgisk enkel. Westmalle Extra o.a.

Det er vel mest no i retning La Chouffe jeg tenker på ja
Achouffe bruker Saaz og Styrian Golding humle (IBU rundt 20-22). Gjæren skal være wlp550, men wlp530 eller wlp500 er greie substitutter. De bruker også litt sukker i tillegg til pilsner malt. Jeg er usikker på type og mengde sukker, men jeg bruker en blanding av lys og mørk candisukker 7% totalt.
 
her er en graf som viser mengde CO2 produsert under gjæring. Står om utregningen her. Kan ikke tenke meg at det er noe oksygen igjen etter at det er produsert noen hundre liter CO2
co2-productionmetric.png

Nei, men når gjæringen er over og du senker temperaturen vil det trekkes inn O2
 
Da har jeg mekka ei oppskrift til patersbier:

OG 1.043 (85% meskeeffektivitet), FG 1.006 (86% utgjæring), 4,9% ABV, 30 IBU. 1 ts magnesiumsulfat, 1 ts kalsiumsulfat, 1,5 ts kalsiumklorid. Meske på 64 + 72 grader. Gjære på 20 grader.

Malt til 33 liter før tapping
5,3 kg pilsnermalt
0,2 kg syremalt
Humle
25 gr Target @ 60
50 gr Golding @ 30
50 gr Golding @ 2
Gjær
Imperial B48 (Westmalle)

Rota litt i humleskuffen, og fant noe som burde brukes:). Har tru på at det blir godt. Hvis alt går etter planen, blir det brygging av denne om et par-tre dager. Men det blir påskeøl først:).
 
her er en graf som viser mengde CO2 produsert under gjæring. Står om utregningen her. Kan ikke tenke meg at det er noe oksygen igjen etter at det er produsert noen hundre liter CO2
co2-productionmetric.png
Her er kilden til det jeg skreiv, i alle fall: https://daastoel.com/2015/01/18/oksygen-eksponering-under-tapping/ Vrient å vurdere om målemetoden holder mål, men Daastøl er en jeg har tillit til.

Lag gjerne en egen tråd på dette. Videre diskusjon hører jo ikke hjemme i denne:).
 
Nei, men når gjæringen er over og du senker temperaturen vil det trekkes inn O2
Ja, det var derfor jeg mente det var viktig å sette den ned før gjæringa var helt over. Og temperaturen må jo senkes gradvis, også, så gjæren ikke sjokkes i dvale. Så dermed bør det gå bra.
 
Achouffe bruker Saaz og Styrian Golding humle (IBU rundt 20-22). Gjæren skal være wlp550, men wlp530 eller wlp500 er greie substitutter. De bruker også litt sukker i tillegg til pilsner malt. Jeg er usikker på type og mengde sukker, men jeg bruker en blanding av lys og mørk candisukker 7% totalt.

Prøvde meg på en sånn med wlp550. Ble bra, men skulle nok hatt i litt sukker. Selv om det var god ugjæring ble den litt "fyldig"
 
Da var patersbieren
Da har jeg mekka ei oppskrift til patersbier:

OG 1.043 (85% meskeeffektivitet), FG 1.006 (86% utgjæring), 4,9% ABV, 30 IBU. 1 ts magnesiumsulfat, 1 ts kalsiumsulfat, 1,5 ts kalsiumklorid. Meske på 64 + 72 grader. Gjære på 20 grader.

Malt til 33 liter før tapping
5,3 kg pilsnermalt
0,2 kg syremalt
Humle
25 gr Target @ 60
50 gr Golding @ 30
50 gr Golding @ 2
Gjær
Imperial B48 (Westmalle)

Rota litt i humleskuffen, og fant noe som burde brukes:). Har tru på at det blir godt. Hvis alt går etter planen, blir det brygging av denne om et par-tre dager. Men det blir påskeøl først:).
TTT når man brygger belgisk. Men den venter ikke forgjeves som venter på noe godt. I går kunne jeg sette meg i sola og nyte den første ferdigkarbonerte flaska med munkeøl - og pokker; det er nesten så man kunne overveie å gå i kloster. Hvis det er sånt munkene tyller i seg gjennom dagen ... :). (Og når Fanden blir gammel, går han jo som kjent i kloster, så jeg ender vel der uansett.)

Med en annen gjær hadde jo dette vært en saison, men den er rundere og mindre fenolsk, har mer munnfølelse. Aromaen er helt fantastisk. Masse aprikoser/fersken eller hva det nå er som lukter sånn. Sikkert litt banan, også. Og skummelt lettdrikkelig. Det var bra jeg bare hadde kjølt ned denne ene flaska:). Dette er et terasseøl av høy og farlig klasse - 5,3% prosenter som glir motstandsløst ned, er tvilsomme greier. (Sjølve ølet er jo skjeivt, til og med:).)

Vi har forresten ikke terasse. Men vi er ikke så nøye med sånt på Hadeland:). Vi drikker allikevel.
Patersbier.jpg
 
Sist redigert:
Er redd jeg blir nødt til å hive meg rundt og brygge mer av dette. Det er det ultimate sommerølet for meg akkurat nå.

Jeg hadde i utgangspunktet tenkt på dette ølet som en slags saison. Men når jeg nå har fått det ferdig, er det klart at det er annerledes. Det er rundere og snillere - og jeg liker det bedre. Saison har vært et sånt øl jeg har lyst på av og til - men dette trur jeg at jeg skal ha få problemer med å drikke hver dag:).
 
Er redd jeg blir nødt til å hive meg rundt og brygge mer av dette. Det er det ultimate sommerølet for meg akkurat nå.

Jeg hadde i utgangspunktet tenkt på dette ølet som en slags saison. Men når jeg nå har fått det ferdig, er det klart at det er annerledes. Det er rundere og snillere - og jeg liker det bedre. Saison har vært et sånt øl jeg har lyst på av og til - men dette trur jeg at jeg skal ha få problemer med å drikke hver dag:).
Nedre stopp kloster, @Finn Berger?
 
Da har jeg mekka ei oppskrift til patersbier:

OG 1.043 (85% meskeeffektivitet), FG 1.006 (86% utgjæring), 4,9% ABV, 30 IBU. 1 ts magnesiumsulfat, 1 ts kalsiumsulfat, 1,5 ts kalsiumklorid. Meske på 64 + 72 grader. Gjære på 20 grader.

Malt til 33 liter før tapping
5,3 kg pilsnermalt
0,2 kg syremalt
Humle
25 gr Target @ 60
50 gr Golding @ 30
50 gr Golding @ 2
Gjær
Imperial B48 (Westmalle)

Rota litt i humleskuffen, og fant noe som burde brukes:). Har tru på at det blir godt. Hvis alt går etter planen, blir det brygging av denne om et par-tre dager. Men det blir påskeøl først:).

Denne ble jeg fristet til å brygge.

Gjenbrukte du gjæra eller brukte du en ny pakke? Er det en av de som skummer veldig mye?
 
Denne ble jeg fristet til å brygge.

Gjenbrukte du gjæra eller brukte du en ny pakke? Er det en av de som skummer veldig mye?

Det var det tredje brygget med utgangspunkt i den samme pakka. Men det var ikke gjenbrukt fra tidligere brygg, det var via startere som jeg sparte litt av.
Og ja; dette er verdnesmester'n i skumming. Jeg har prøvd å slippe unna overskumming ved å dele en batch på to - 2 x 13 - for å få stort frirom i gjæringskaret, men det hjalp ikke. Så det er bare å fylle opp dunken - og montere blow off-utstyr med en gang. Det er i og for seg ikke noe problem; det er en enkel sak å fikse.

NB! jeg trur nøkkelen til et vellykka brygg er å starte relativt lavt. 17 grader er ideelt. Ikke slipp det løs for tidlig, da får du fusel. Og egentlig er dit ingen grunn til å la det få bli varmere enn romtepemeratur.
 
Ikke meningen å kapre tråden din, men finnes det belgisk tørrgjær som er lik eller identisk Imperial B48? Fant bare ferskgjær i en sammenligning.
 
Ikke meningen å kapre tråden din, men finnes det belgisk tørrgjær som er lik eller identisk Imperial B48? Fant bare ferskgjær i en sammenligning.
Det er vel et legitimt spørsmål i denne tråden, det:).

Men svaret er nok nei - i alle fall finnes det ingen tørrgjærversjon av denne gjæren, som satmmer fra Westmalle. Jeg trur det nærmeste du kommer er SafAle BE-256, som jo også skal være en klostergjær. Opprinnelsen kjenner jeg ikke, men flere mener nå de har fått godt øl med den. Så om du ikke får tak på, eller ikke vil bruke, en av ferskgjærversjonene av Westmalles gjær, trur jeg den er et greit alternativ.

Den er visst også nokså ekspansiv, så samme råd gjelder for den: Monter blow off like gjerne først som sist.

Rapporter gjerne her hvordan det går, om du brygger patersbier med den:).
 
Min eneste måte å tilsette oksygen er via risting, og jeg har hørt at det ikke gir så mye oksygen som gjæra helst vil ha. Brygger derfor mest med tørrgjær.

Imperial har mer gjær i en pakke en White Labs og Wyeast, og denne øla er ikke så sterk. Ifølge Brewers Friend skal en fersk pakke med 200 milliarder celler holde til 24 liter vørter på 1.043.
 
Tilbake
Topp