Patersbier/Belgisk enkel. Westmalle Extra o.a.

Ikke meningen å kapre tråden din, men finnes det belgisk tørrgjær som er lik eller identisk Imperial B48? Fant bare ferskgjær i en sammenligning.
Neste gang jeg kjøper belgisk tørrgjær blir det Lallemand Abbey, dette skal være Chimay stammen. Jeg har en WB-06 som er samme stamme som Duvel, at Fermentis selger denne som hveteøl er merkelig. Jeg har et par pakker av disse liggende og kommer til å teste denne i en Blonde og kanskje en Quad etterhvert. Vil sikkert fungere fint i en Enkel/ Patersbier også, får tenke litt på det også.

Det er vel et legitimt spørsmål i denne tråden, det:).

Men svaret er nok nei - i alle fall finnes det ingen tørrgjærversjon av denne gjæren, som satmmer fra Westmalle. Jeg trur det nærmeste du kommer er SafAle BE-256, som jo også skal være en klostergjær. Opprinnelsen kjenner jeg ikke, men flere mener nå de har fått godt øl med den. Så om du ikke får tak på, eller ikke vil bruke, en av ferskgjærversjonene av Westmalles gjær, trur jeg den er et greit alternativ.

Den er visst også nokså ekspansiv, så samme råd gjelder for den: Monter blow off like gjerne først som sist.

Rapporter gjerne her hvordan det går, om du brygger patersbier med den:).

BE-256 kommer jeg ikke til å kjøpe igjen. Skal du anbefale en tørrgjær er det bedre å nevne Lallemand sin.
 
Neste gang jeg kjøper belgisk tørrgjær blir det Lallemand Abbey, dette skal være Chimay stammen. Jeg har en WB-06 som er samme stamme som Duvel, at Fermentis selger denne som hveteøl er merkelig. Jeg har et par pakker av disse liggende og kommer til å teste denne i en Blonde og kanskje en Quad etterhvert. Vil sikkert fungere fint i en Enkel/ Patersbier også, får tenke litt på det også.



BE-256 kommer jeg ikke til å kjøpe igjen. Skal du anbefale en tørrgjær er det bedre å nevne Lallemand sin.

Er det ikke mye et spørsmål om smaksprofil? Jeg er ikke spesielt glad i Chimay - men mange er det.

Det som sies om be-256 (tidligere Abbey ale) her, er hva jeg ville forvente: https://brulosophy.com/2015/08/10/y...saison-vs-safbrew-abbaye-exbeeriment-results/ Altså: Ikke en gjær å brygge saison med, men derimot trippel.

Som jeg skreiv i en nylig kommentar over her til resultatet av brygget mitt, så blei det noe som lå langt unna en saison - og det vil du antakelig få med 256, også - om jeg skal tro det jeg leser. Det fermentis sier om BE-256 stemmer godt med hva Imperial skriver her om B58 Triple Double, som jeg brukte: "Triple Double produces moderate esters with low to no phenolic characteristics." Og det stemmer med hva jeg fikk.
 
Sist redigert:
Min eneste måte å tilsette oksygen er via risting, og jeg har hørt at det ikke gir så mye oksygen som gjæra helst vil ha. Brygger derfor mest med tørrgjær.

Imperial har mer gjær i en pakke en White Labs og Wyeast, og denne øla er ikke så sterk. Ifølge Brewers Friend skal en fersk pakke med 200 milliarder celler holde til 24 liter vørter på 1.043.

Sjøl om jeg er skeptisk på teoretisk grunnlag, har jeg ei slags tru på SNS-metoden som Beechum og Conn (Experimental brewing-gutta) reklamerer for. Du trenger et eller annet som er på 4-5 liter eller mer. Lag til en liter vørter på morran bryggedagen, hiv gjæren (ikke tørrgjær) oppi, rist det du orker til det er omtrent bare skum, og så lar du det stå i ro til du er ferdig med mesking, koking og nedkjøling. Hell det hele oppi. Da har du gjær som er oppe og nikker. I følge SNS-teorien skal du nå ikke trenge å riste dunken (eller tilsette oksygen på annen måte), men jeg ser ingen grunn til ikke å gjøre det. Så gjør det:).

Kombinerer du dette med ei pakke B48 fra Imperial, tør jeg garantere suksess - og fryktelig mye søl om du ikke med en gang monterer blow off:). (Antakelig holder det greit med den pakka uten SNS-styret, også. Men jeg synes det er et fint knep; gjæringa kommer veldig kjapt i gang når du bruker det.)
 
Jeg skylder all kognitiv svikt på permisjonen. Åssen du klarer å holde deg mentalt i stand uten å jobbe er mer enn jeg forstår.
Det er jo diskutabelt i hvilken grad ting fungerer optimalt fremdeles. Men i den grad de gjør det, er ikke teorien til @Daggis så gæ'ern. Og så er brygginga en motivasjonsfaktor i et tyskkunnskapsoppfriskingsprosjekt jeg holder på med (Duolingo). Blir jeg god nok, kan jeg jo hive meg over Narziss og Kunze i original - og masse annet snacks. Og språklæring skal visst være bra for de små grå.

Småbarnsforeldretilværelsen er ikke bra for de kognitive funksjonene. Dels er ikke søvnmangel særlig positivt, og dels er det lite intellektuell stimulans å få ut av omgangen med sånne småkryp. Men det tar seg opp igjen etter hvert, og er du heldig, kan du få et noenlunde våkent tiår før alderen begynner å høvle poeng av iq'en din;).
 
"Den som leter, skal finne" står det i Skriften, men det hender jo at blinde haner kommer over interessante funn, også. I dag snubla jeg over det interessante faktum at BJCP har inkludert patersbier/enkel i definisjonssystemet sitt som "Trappist Single": https://www.bjcp.org/style/2015/26/26A/trappist-single/ En særdeles god beskrivelse av typen er det også, synes jeg. (OK, jeg har bare smakt Westmalle Extra, da:).) (Oversnublinga inntraff da jeg søkte på abbey ale, som jeg kom over som betegnelse på en øltype i Bryggselvs beskrivelse av wlp545. Det mente jeg å vite var heller tvilsomt - hvilket det definitivt er - men jeg måtte så klart sjekke.)

Norbrygg har jo ikke dette ølet i sitt sett av definisjoner. De har heller ikke belgisk pale ale, som det finnes en del stoff om i denne tråden: https://forum.norbrygg.no/threads/bryggekonkurranse-bjorleik-2022.44892/. (BJCP's definisjon: https://www.bjcp.org/style/2015/24/24B/belgian-pale-ale/ ) Det er litt synd, for disse to øltypene gir jo folk som er glade i belgisk øl, muligheten til å brygge til konkurranser uten å være tvunget til å brygge noe sterkt. Jeg har lansert forslag om å ta dem inn i dette innlegget i tråden Definisjon av øltyper. Nye klasser. Så om dere vil diskuterere det, vennligst gå dit:).
 
Fikk til en fin av denne typen med WLP 530 som gjær. Nå må jeg alt fylle på. Hvor forskjellig blir det om jeg brukker Llallemand Abbaye som gjær istedet?(dårlig tid å få ferdig brygget så har ikke tid til å vente på Westmalle gjær)
 
Fikk til en fin av denne typen med WLP 530 som gjær. Nå må jeg alt fylle på. Hvor forskjellig blir det om jeg brukker Llallemand Abbaye som gjær istedet?(dårlig tid å få ferdig brygget så har ikke tid til å vente på Westmalle gjær)
Vrient å si. Jeg tappa akkurat opp det første brygget mitt med Abbaye i dag, og det var et øl av denne typen. Om jeg skulle våge meg på å si noe, måtte det være at det er litt mer "belgisk". Men det virker i alle fall som om det skal bli godt, og jeg trur folk har hatt gode erfaringer med denne gjæren. Så jeg ser ingen grunn til å ikke bruke den.

Jeg rehydrerte - ganske sikkert helt unødvendig - og satte en starter, som jeg heiv hel oppi mens den var i full aktivitet. Gjæringa gikk kjapt unna. Jeg kunne sikkert ha tappa opp etter ei uke, men lot det gå et par dager ekstra. Fikk bare 80% utgjæring (1.051-1.010), men ølet kjentes tørt nok. Og jeg er helt sikker på at jeg pitcha både nok gjær og frisk gjær.
 
Vrient å si. Jeg tappa akkurat opp det første brygget mitt med Abbaye i dag, og det var et øl av denne typen. Om jeg skulle våge meg på å si noe, måtte det være at det er litt mer "belgisk". Men det virker i alle fall som om det skal bli godt, og jeg trur folk har hatt gode erfaringer med denne gjæren. Så jeg ser ingen grunn til å ikke bruke den.

Jeg rehydrerte - ganske sikkert helt unødvendig - og satte en starter, som jeg heiv hel oppi mens den var i full aktivitet. Gjæringa gikk kjapt unna. Jeg kunne sikkert ha tappa opp etter ei uke, men lot det gå et par dager ekstra. Fikk bare 80% utgjæring (1.051-1.010), men ølet kjentes tørt nok. Og jeg er helt sikker på at jeg pitcha både nok gjær og frisk gjær.
Høres ut som jeg her bare gjør som sist men bytter gjær. Håper Æge ikke lager krøll for meg av den grunn.
 
Tilbake
Topp