Weyermann Dunkel tips

Jeg har akkurat satt mitt første brygg til gjæring, og tenkte å planlegge brygg nummer 2.

Jeg har et sett med humle og malt ekstrakt fra brygging.no. Malten er en Weyermann Dunkel (4kg) med medfølgende humle og overgjær.

I beskrivelsen i nettbutikken står det at man kan få både stout og porter fra dette settet, men oppskriften jeg fikk var veldig enkel.

Kort fortalt:
dagen før brygging kok opp 15 liter vann.
kok humlen i 3 liter vann i 60 min.
kok malt med 5 liter vann
Bland alt sammen i gjæringsspannet og tilsett gjær når temp. er riktig.

Jeg hadde håpet å brygge meg en stout på grunnlag av denne ekstrakten. Er det noen som har tips til hvordan jeg kan bruke ekstrakten i en oppskrift som gir en grei stout?

Jeg innser at jeg gjerne må skaffe meg noen spesial malt, og ekstra humle typer, men i og med at jeg er nybegynner så er det greit om det ikke er for "avansert".

Vil ihvertfall tro du må skaffe litt roasted barley skal du få til en stout. Maltekstrakten har ikke noe innslag av mørke malttyper. Så du vil ikke få
"stoutsmaken" uten. Spesialmalt kan du trekke i en egnet pose i en gryte med vann. Ca 30 min og 60-70 grader. Hold deg ihvertfall under 75C.
Du kan også vurdere sjokolademalt og svartmalt i stouten.

Jeg ville ha brukt 200-300g roasted barley og samme mengde sjokolademalt. Dette ville jeg ha trekt i så mye vann jeg kunne i den største gryta du har.
Etter 30min tar du ut posen med malt. Tilsett maltekstrakt og kok i minst 60 min. Humlen lar du også koke i 60 min. Vet ikke hvilken humle og gjær du har?
Tøm deretter alt i gjæringskaret ditt og fyll opp med vann til ønsket mengde/styrke på ølet. (vil tro ca 20 liter er passe). Har du stor kjele og koker mye av vannet bør du kjøle ned dette før du evnt tilsetter siste rest av vannet.
Tilsett gjær når temp er under 20 grader. (17-20C).

Husk å vær nøye med renhold og desinfisering av gjæringskaret og termometer.

Følg fremgangsmåten som står under "det lille ekstra" for ekstrakt brygging, det gjorde jeg første gang og det ble veldig bra..
Men bruk en annen gjær enn den som fulgte med, Min erfaring er at det alltid lønner seg å bruke skikkelig gjær..

Tilbake
Topp