Whirlfloc

Drechsler

Norbrygg-medlem
"A blend of Irish Moss and purified Kappa Carrageenan...."

"Carrageenan (linked to inflammation in digestive system, IBS and considered a carcinogen in some circumstances)"

Tror jeg gir f... i klarningsmidler til ølet heretter....

Alcohol can cause:

Serious liver problems (alcoholic liver disease).
Some stomach disorders.
Pancreatitis (severe inflammation of the pancreas).
Mental health problems, including depression and anxiety.
Sexual difficulties such as impotence.
Muscle and heart muscle disease.
High blood pressure.
Damage to nervous tissue.
Accidents - drinking alcohol is associated with a much increased risk of accidents. In particular, injury and death from fire and car crashes. About 1 in 7 road deaths are caused by drinking alcohol.
Some cancers (mouth, gullet, liver, colon and breast).
Obesity (alcohol has many calories).
Damage to an unborn baby in pregnant women.
Alcohol dependence (addiction).

...stikkordet her er vel mengde/moderasjon? Mye farlige stoffer i verden gitt..

Dessuten felles jo klaringsmidlet ut. Det er jo hele poenget med klaringen.

Jeg har et brygg som står og gjærer nå, det er betydelig klårerer enn et brygg som nå er ferdigjæret men som jeg glemte å ha i supermoss på,
Jeg skal aldri glemme supermoss etc. flere ganger.
:)

kintii skrev:
Er det ikke bedre å bruke ren irish moss da?

Virkestoffet i Irish moss er carrageenan. Whirlfoc, Protafloc, Klar Urt, Supermoss osv. er foredlete utgaver av Irish moss, og følgelig mer effektive.

Tenker jeg prøver meg uten klarningsmiddel uansett.
Minnes å huske at jeg fikk klart og fint øl også før jeg begynte å bruke irish moss / whirlfloc.

Har rigget til en dobbel dyppkjøler + motstrømskjøler så jeg burde få en såpass bra coldbreak at klarningsmidler skulle være unødvendig.

Drechsler skrev:
Tenker jeg prøver meg uten klarningsmiddel uansett.
Minnes å huske at jeg fikk klart og fint øl også før jeg begynte å bruke irish moss / whirlfloc.

Har rigget til en dobbel dyppkjøler + motstrømskjøler så jeg burde få en såpass bra coldbreak at klarningsmidler skulle være unødvendig.

Well, klaringsmidlene påvirker hot break, ikke cold break. Og faren med å bruke klaringsmidler er nok som sagt heller minimal...

Tilbake
Topp