Whirlpool humling-Proper Job

Terje J

Norbrygg-medlem
Ønsker å brygge en Proper Job klone og har funnet noen oppskrifter på Beersmith clouden. Typisk er at 40-50% av humlen tilsettes ifm whirlpooling. Typisk tidsangivelse 5min-30min.
Har ikke whirlpoolet tidligere, men siden jeg har en Bratberg kompaktbrygger med kjølespiral vil jeg anta at wirlpooling gjøres etter nedkjøling. Isåfall vil jeg anta at denne humlen ikke ikke bunnfeller men blir med over I gjæringskaret? Eller skal denne humlen tilsettes før nedkjølingen, eller på et tidlig tidspunkt I nedkjølingen? For mitt vedkommende så tar det ca 20min å kjøle ned til ca 20gr.
Jeg er sylfersk så jeg er høyst usikker på om jeg har forstått dette rett.... Synes Proper Job er et knallgodt øl, så jeg ønsker å prøve å brygge dette snarest.
Vil anta at det er flere som har brygget kloner av PJ, så erfaringer hadde vært kjærkomment...

Dårlig med respons, men har funnet ut litt mer på egenhånd på BS forumet, men er fortsatt I villrede.
Forstår det sånn at "Steep/whirlpool" humletilsetning gjøres før hot whirlpooling rett etter avsluttet kok. Men hva tidsangivelsene betyr forstår jeg ikke. Er tidsangivelsen for hvor lenge humlen skal løses I vørteren før man starter whirlpoolen eller?

Whirlpooling er litt skyt og håp at du treffer mål, hvis man skal tolke oppskrifter som ikke nevner temperatur det er gjort ved.

Tidene er hvor lenge humla snurrer. Hvis du vil være sikker på at du ikke går glipp av noe aroma så stopper du nedkjølingen ved 75c og snurrer en halvtimes tid.

Men hvis originalen også tar IBUs fra whirlpoolingen så må du opp i temp, det er dette jeg mente i første avsnittet i imnlegget.

Forøvrig her er en artikkel som belyser humling ifm "flame out" og Steep/whirlpooling.

Whirlpooling er litt skyt og håp at du treffer mål, hvis man skal tolke oppskrifter som ikke nevner temperatur det er gjort ved.

Tidene er hvor lenge humla snurrer. Hvis du vil være sikker på at du ikke går glipp av noe aroma så stopper du nedkjølingen ved 75c og snurrer en halvtimes tid.

Men hvis originalen også tar IBUs fra whirlpoolingen så må du opp i temp, det er dette jeg mente i første avsnittet i imnlegget.
Normalt så setter jeg kjøleren ned I karet de siste 15min av koketiden, så da blir det vel vanskelig å få til en skikkelig whirlpool utfelling I bunnen med spiralen iveien?
Men det høres fornuftig å gi flameout humlen litt tid til å avgi aroma mens vørteren enda er varm. Kanskje en avkløling til ca 80gr, så whirlpooling I angitt tid og deretter nedkløling til pitche temp er veien å prøve?

Ser i BS klonene at Whirlpool humlen gir et stort bidrag til IBUen, og at dette har blitt diskutert heftig på BS forumet, så nå blei det vel komplisert for en nybegynner...

Det hele er veldig forvirrende. Man ser på tall. Hvis det står boil 0 minutes så gjør man det og det er fint. Hvis det f.eks står WP 4 minutes så ser man at det står IBU tall der og begynner å tenke... Begge to vil gi mer eller mindre samme resultat hvis man startet nedkjølingen med en gang og tilsetter humla da.

Det enkleste er egentlig å bli enig med seg selv om hva man liker å se på. Boil 0 minutes og vite at man (som alltid) trekker ut noen IBUer, eller definere det som WP inntil man har nådd ca 75C hvor man er på grensen til å slutte å trekke ut IBUer.

Gjør man det siste er det lett å tenke litt for mye og fjerne IBUer tidligere i koken, men dette ville man ikke gjort hadde det stått boil 0min, selv om resultatet i praksis er det samme.

Normalt så setter jeg kjøleren ned I karet de siste 15min av koketiden, så da blir det vel vanskelig å få til en skikkelig whirlpool utfelling I bunnen med spiralen iveien?
Men det høres fornuftig å gi flameout humlen litt tid til å avgi aroma mens vørteren enda er varm. Kanskje en avkløling til ca 80gr, så whirlpooling I angitt tid og deretter nedkløling til pitche temp er veien å prøve?

WP hops er etter kok. Det er i bunn og grunn samme som flameout hops for oss hjemmebryggere.

Det hele er veldig forvirrende. Man ser på tall. Hvis det står boil 0 minutes så gjør man det og det er fint. Hvis det f.eks står WP 4 minutes så ser man at det står IBU tall der og begynner å tenke... Begge to vil gi mer eller mindre samme resultat hvis man startet nedkjølingen med en gang og tilsetter humla da.

Det enkleste er egentlig å bli enig med seg selv om hva man liker å se på. Boil 0 minutes og vite at man (som alltid) trekker ut noen IBUer, eller definere det som WP inntil man har nådd ca 75C hvor man er på grensen til å slutte å trekke ut IBUer.

Gjør man det siste er det lett å tenke litt for mye og fjerne IBUer tidligere i koken, men dette ville man ikke gjort hadde det stått boil 0min, selv om resultatet i praksis er det samme.
Forvirrende men fornutig resonnement, så jeg vil gå for ca 50 IBU med kokehumlene og så får IBU tillegget for 0-minutterne/WP humlene (wilamette, cascade og Chinook) bli det det blir....

Tilbake
Topp