Whirlpool og IBU

Jeg liker mine øl moderat bittert, og brygger av den grunn mest Pale Ale. Nå skal jeg brygge en PA med lite bitterhumle, noe aromahumle, en del i whirlpool og en del som tørrhumle. Normalt bidrar ikke sene humletilsetninger stort til bitterheten, men når en tilsetter humlen i WP ( ca 80 grader i 15 min) så bidrar den relativt mye. Hva er grunnen til dette, og er IBU-tallene en får fra WP i f.eks. Brewers Friend til å stole på? Grunnen til at jeg spør er at jeg brygget en NEIPA som selvfølgelig er mindre bitter enn en IPA, men som jeg synes var alt for lite bitter i forhold til hva oppskriften beskrev, og IBU skulle i stor grad komme fra humle i WP.
 
80 grader er i grenseland for både bitter- og aromaoljene i humle. Litt over vil frigjøre bitterhet og fordampe bort den flyktige aromaen. Litt under vil ikke gi noe særlig bitterhet, og aromaen blir værende. Oppskrifter som baserer seg på bitterhet fra Whirlpool vil derfor være litt sketchy, etter min mening.
 
når en tilsetter humlen i WP ( ca 80 grader i 15 min) så bidrar den relativt mye.

jeg brygget en NEIPA som selvfølgelig er mindre bitter enn en IPA, men som jeg synes var alt for lite bitter i forhold til hva oppskriften beskrev, og IBU skulle i stor grad komme fra humle i WP.

Er ikke dette en selvmotsigelse? Det er ikke sikkert den første antagelsen din stemmer. Tror ikke bitterhetkalkulatorene er veldig nøyaktige for WP. Husk, WP i et stort bryggeri er noe helt annet enn det vi prøver å etterligne med som hjemmebryggere. Spørs på hva oppskrifta di er basert på, og hvilke antagelser de har lagt til grunn i oppskrifta.

Du vil få mer bitterhet av å koke i 15 min enn 1 min, og mer av å koke enn å ha det på 80 grader. Hva som gir mest av kok i 1 min og 80 grader i 15 min er kanskje mer usikkert...

Dersom du vil ha et mer bittert øl, bruk mer bitterhumle i stedet for å stole blindt på kalkulatorer :)
 
Er ikke dette en selvmotsigelse? Det er ikke sikkert den første antagelsen din stemmer. Tror ikke bitterhetkalkulatorene er veldig nøyaktige for WP. Husk, WP i et stort bryggeri er noe helt annet enn det vi prøver å etterligne med som hjemmebryggere. Spørs på hva oppskrifta di er basert på, og hvilke antagelser de har lagt til grunn i oppskrifta.

Du vil få mer bitterhet av å koke i 15 min enn 1 min, og mer av å koke enn å ha det på 80 grader. Hva som gir mest av kok i 1 min og 80 grader i 15 min er kanskje mer usikkert...

Dersom du vil ha et mer bittert øl, bruk mer bitterhumle i stedet for å stole blindt på kalkulatorer :)

Oppskrifta mi baserer seg på forslaget til Ølbrygging, bortsett fra at jeg har brukt Galena som bitterhumle til omtrent samme IBU som forslaget, og har brukt Cascade,Citra og Mosaic på både 15 min og WP til omtrent samme IBU som forslaget, og vil tørrhumle også med disse tre. Da får jeg bare vente og se hvordan det blir, og justere neste gang ( kjøpte en ekstra maltblanding for å eksperimentere litt). https://www.olbrygging.no/products/maltblanding-for-ipaapa
 
Tilbake
Topp