White IPA oppskrift, gjerne Hansas!

Jokis

Synes Hansas White IPA har en fantastisk balanse og smakssammensetning og ønsker å brygge noe lignende.
Har komponert en selv med 3kg pils og 3kg hvete, Wlp400, moderat humlet med Sterling, Mt Hood og Hull Melon som ikke er ferdig, men har vedig lyst til å prøve å nærme meg Hansa sin.

Noen som sitter på den oppskriften?

Joachim

Jeg synes den er altfor bitter. Er mest glad i lys letthumla greier uten altfor mye humle egentlig. Etter en slurk Skoddehav har jeg stram bittersmak i munnen i 20-30 sek. etterpå. Det er ikke det jeg forbinder med nam.

Sart gane:)

Tusen takk for svar. Jeg har egentlig ikke laget så mange øl selv, har bare brukt sett frem til nå.
Jeg ser jo ut fra oppskriften at jeg ikke helt fullstendig på jordet ihveetfall.
Jeg la meg på 35 IBU i Beersmith, skal bli artig å smake hvordan den blir.

Mitt forsøk er jo inspirert av ditt:)
Var derfor jeg spurte deg om meskinga på PM.
Aha! Jeg tolket spørsmålet ditt på PM som et spørsmål angående en white IPA som jeg lagde i 2014, ikke denne white APA-en... Men jeg ser av notatene mine at jeg har brukt samme masketemp/tid og gjær.

Skal se om jeg kan få lagt ut min som er under gjæring ikveld.

image.png

...humlevalgene her er helt tillfeldig. Det var det jeg hadde.

Sist redigert:
Beersmith estimerte OG på 1063, jeg landa på 1055. Skyllevannet datt rett gjennom. Butikken som kvernet kjørte drillen på full fres. Jeg mistenker det er feilen , selv om butikken mener de alltid kjører drillen på bånn guffe uten problemer.

Vel det blir jo øl:)
Målte den idag til 1007.
Gjæra er en pakke Mangrove Jacks M21 Belgian Wit.
Smakte på sakene i målerøret. Om det holder inn blir det det beste ølet jeg har laget. Noe tørrere enn Hansas, litt mere hvetepreg, bittelitt mindre humle og bitterhet. Men like mye kropp. Kanskje litt mer.

Beersmith estimerte OG på 1063, jeg landa på 1055. Skyllevannet datt rett gjennom. Butikken som kvernet kjørte drillen på full fres. Jeg mistenker det er feilen , selv om butikken mener de alltid kjører drillen på bånn guffe uten problemer.

Vel det blir jo øl:)
Målte den idag til 1007.
Gjæra er en pakke Mangrove Jacks M21 Belgian Wit.
Smakte på sakene i målerøret. Om det holder inn blir det det beste ølet jeg har laget. Noe tørrere enn Hansas, litt mere hvetepreg, bittelitt mindre humle og bitterhet. Men like mye kropp. Kanskje litt mer.

Hvis butikken kjørte alt på full fres så burde du fått godt utbytte gitt en god skylleteknikk. Det at du sier at skyllevannet falt rett igjennom høres ut som at du heller vann på toppen av hevet malt..

Ok. Har bare lest her at man burde kjøre møllene med lav hastighet?
Og at det hadde sammenheng med hvordan kvaliteten på kverningen ble.
Jeg gjorde her som jeg alltid gjør og skyller malten fra toppen. Brygger på GF.
Det har aldri skjedd meg før at skyllevannet har brukt så kort tid gjennom malten, så da trodde jeg kanskje kverningen var grunnen.
En annen forklaring er såklart at Beersmith ligger litt høyt, ikke vet jeg.

Men nå har jeg ikke mer enn 8 batcher på samvittigheten så jeg er ydmyk for all erfaring og råd!

Sist redigert:
Selv mener jeg at det er bedre med partiskylling når man bruker biab-maskin. Men mange gjør det slik som deg.

Jo raskere hastighet på valsene jo mer finkvernet blir det, da er det lettere å konvertere stivelsen til sukker, raskt. Aberet er at malten som filter går litt i vasken siden skallene er finknust de og.

Men ja. Desto raskere vannet renner gjennom desto mindre effektivt er det. Som sagt så synes jeg det i det hele tatt er en skylleteknikk som ikke er optimal. Det er et slags forsøk på kontinuerlig skylling men det fungerer ikke så lenge malten ikke er i vørteren, blir mer at man renser med seg sukker i forbifarten av den malten vannet treffer..

Sist redigert:
Selv mener jeg at det er bedre med partiskylling når man bruker biab-maskin. Men mange gjør det slik som deg.

Jo raskere hastighet på valsene jo mer finkvernet blir det, da er det lettere å konvertere stivelsen til sukker, raskt. Aberet er at malten som filter går litt i vasken siden skallene er finknust de og.

Men ja. Desto raskere vannet renner gjennom desto mindre effektivt er det. Som sagt så synes jeg det i det hele tatt er en skylleteknikk som ikke er optimal. Det er et slags forsøk på kontinuerlig skylling men det fungerer ikke så lenge malten ikke er i vørteren, blir mer at man renser med seg sukker i forbifarten av den malten vannet treffer..

Skjønner.
Jeg rører om i malten når det er ca 20 igjen av mesking. Vet ikke om det hjelper. Får prøve partiskylling og se om det er noe:)
Når det er sagt prøver jeg å skylle kontinuerlig, den første literen er på plass før maltrøret er helt oppe av mesken....

Kan fortelle raskt hvordan et godt korrekt oppsett for kontinuerlig skylling fungerer.

Først. Man tapper av vørter i bunn i samme tempo som skyllevann blir tilført i toppen.

Maltsengen er urørt, men skal alltid stå under vann. Måten det hele fungerer på er ved diffusjon. Skyllevannet er rent vann, sukker vil bli tatt opp i skyllevannet lettere siden densiteten på dette vannet er lav. Diffusjon krever tid så det må gjøres sakte. 45 min på 25l batch fungerer fint.

Du tapper ut vørter i bunn så rent skyllevann vil like sakte synke nedover i maltsengen og ta til seg sukkerstoffer på veien ned.

Forskjellen på dette og å sprinkle over toppen er at siden hele maltsengen en står under vann er at hvert lille korn får dette skyllevannet rundt seg, hele tiden, til skyllevannet er brukt opp.

Misforstod deg litt. Den heller du tilbake til kokekjelen etter at du har fjernet malten. Når du har tappet all vørtet. Med trekjelersoppsett så skyller man rett til kokekjelen og begynner oppvarming med en gang.

Tilbake
Topp