Whitelabs og Brewersfriend

Oddvar Demmo

Norbrygg-medlem
WL hevder at deres gjærpakker har 95% levende celler ved utløpsdato,(hvordan det nå er mulig) så da lurer jeg på hvordan dere gjør det i BF, setter en mye nyere dato enn den virkelige når dere lager starter?

Jeg bruker virkelig dato. WL bløffer mener jeg. Setter du en starter på en gammel pakke WL gjær tar det gjerne 24 timer eller mer før du ser aktivitet. Dette forteller meg at det er mindre levende celler og vitaliteten er lav.

Testa i Brewfather.

Hvis det er 20 mrd levende celler i ei pakke, og man setter starter på 1L så gir det utregnet 159 mrd celler.
Hvis det er 80 mrd levende celler i ei pakke, og man setter starter på 1L så gir det utregnet 219 mrd celler.

Forskjellen er altså bare de antatt levende cellene i pakken. Skal mye til for å skadelig underpitche, men vi alle ønsker vel hurtig lagfase så gjæringen starter kjapt. Sikkert lurt å overdimensjonere starteren med antall celler som er beregnet å være i pakken så skulle man vel være trygg.

Jeg tar utgangspunkt i at hver liter vørter i starteren gir 140 mrd celler. Mener å ha plukket opp at det har vært god latin tidligere. Når jeg beregner størrelse på starteren så tar jeg mer hensyn til hvor mye gjær startvørteren gir meg enn det som var i gjæra i utgangspunktet, siden den variabelen er større. (Alder, trub i slurryen etc). Og så tar jeg litt i siden jeg heller overpitcher enn underpitcher

WL hevder at deres gjærpakker har 95% levende celler ved utløpsdato,(hvordan det nå er mulig) så da lurer jeg på hvordan dere gjør det i BF, setter en mye nyere dato enn den virkelige når dere lager starter?
Hvor sier de det?

Jeg ville ikke drømme om å bruke ei pakke fra Whitelabs direkte om den nærma seg utløpsdato. I kalkulatoren ville jeg da lagt inn 100 milliarder celler.

Forøvrig er vitalitet viktigere enn celletall - sjøl om celletall (eller egentlig gjærvekt) ikke er uvesentlig. Men celletall er uvesentlig om det er dårlig med vitaliteten.

Jeg tar utgangspunkt i at hver liter vørter i starteren gir 140 mrd celler. Mener å ha plukket opp at det har vært god latin tidligere. Når jeg beregner størrelse på starteren så tar jeg mer hensyn til hvor mye gjær startvørteren gir meg enn det som var i gjæra i utgangspunktet, siden den variabelen er større. (Alder, trub i slurryen etc). Og så tar jeg litt i siden jeg heller overpitcher enn underpitcher
det stemmer bra med hva jeg trenger i et planlagt brygg jeg skal ta i romjulen :)

Jeg har brygget såpass lenge at jeg har noen dårlige øl i erfaringslisten min, de er alle pga for lite gjær.
Å bare lage en starter på x liter til x liter øl blir for enkelt og usikkert.
I romjulen skal det brygges 20 liter sterk lager, gjæren er WLP 833 med best før 10.04.2026, noen bedre gjær får jeg neppe.

WL sier:
3 - 4 months

White Labs remains viable in the fridge for 3 - 4 months after production. Wyeast will tend to store a little longer at 6 months. Keep in mind that for every month the yeast is kept in the fridge, you want to pull it out a day earlier. If it has been in the fridge for 3 months, then pull it out 3 days before use.25. okt. 2019
som er det eneste jeg kan dokumenterer nå.

Med såpass lang forberedelsestid bør jeg ikke ende opp med et dårlig øl pga. lite gjær.
Så langt i planen sier BF 2+4 liter starter.

Satt en 4l starter mandag 27 oktober med en pakke wlp830 som hadde best før 06.10.2025. Denne brukte et sted mellom 30-36 timer på å komme i gang. Virka ikke veldig sprek den pakka.

Jeg har brygget såpass lenge at jeg har noen dårlige øl i erfaringslisten min, de er alle pga for lite gjær.
Å bare lage en starter på x liter til x liter øl blir for enkelt og usikkert.
I romjulen skal det brygges 20 liter sterk lager, gjæren er WLP 833 med best før 10.04.2026, noen bedre gjær får jeg neppe.

WL sier:
3 - 4 months

White Labs remains viable in the fridge for 3 - 4 months after production. Wyeast will tend to store a little longer at 6 months. Keep in mind that for every month the yeast is kept in the fridge, you want to pull it out a day earlier. If it has been in the fridge for 3 months, then pull it out 3 days before use.25. okt. 2019
som er det eneste jeg kan dokumenterer nå.

Med såpass lang forberedelsestid bør jeg ikke ende opp med et dårlig øl pga. lite gjær.
Så langt i planen sier BF 2+4 liter starter.

Den var vel 6 år gammel, den notisen der. De lanserte en ny generasjon Pure Pitch i 2022. Her er gjeldende informasjon: https://www.whitelabs.com/Pure Pitch Next Generation For Home Brewers?id=83

Her sier de at du har 95% levedyktige celler etter 6 mnd., som er utløpsdato. Og så kan en jo spekulere på hvorfor 6mnd. er utløpsdato, når du har en så stor andel levende celler på det tidspunktet. Det er dessuten nokså stor forskjell på hvor godt ulike gjærtyper tåler lagring, så jeg skjønner ikke hvordan de kan operere med den samme holdbarheta for alle gjærtyper.

Rådet om å ta gjæren ut opptil flere dager før bruk har jeg aldri hørt før. Det virker direkte merkelig. Nå sier de at du skal ta den ut to til seks timer før bruk for å unngå å temperatursjokke den når du tilsetter den. Det skjønner jeg heller ikke at skal være nødvendig. Palmer sier at du kan tilsette gjæren kald fra kjøleskapet, og Imperial sier du skal gjøre det. Og jeg gjør det alltid.

Sist redigert:
Riktig nok om tørrgjær, men det er ikke rart at folk blir forvirra.

Selv i 2025 klarer butikker å rådgi kundene sine feil.

Vis vedlegget 75144Vis vedlegget 75145
Overhodet ikke overraskende. Det er ofte sjokkerende dårlig det som legges ut av forretningene. Jeg dumpa nettopp innom Ølbryggings kurs i vannjustering, og er ikke imponert. Og jeg trur ikke Ølbrygging er dårligere enn andre, snarere tvert i mot.

Tilbake
Topp