Wiez med hydrogen sulfid.

Aleksander_B

Norbrygg-medlem
Jeg har brygget en batch på ca 23 liter weiz. Noen dager ut i gjæringen begynte gjæren å danne hydrogen sulfid. Dette er visst vanlig for den gjørtypen jeg brukte, wlp351.

Nå har wizen blitt tappet på flaske og har stått i to uker for karbonering. Tok meg en flaske i går for å teste. Men det har blitt dannet litt h. sulfid i flaskene. Antakelig pga. ettergjæring.

Da mener jeg å ha lest at denne lukten vil forsvinne i flasken ved lagring. Noen andre som har erfart dette?
Det er ikke snakk om mye lukt, men den er der.

Ellers smakte ølet slik det skal :)

Aleksander_B skrev:
Jeg har brygget en batch på ca 23 liter weiz. Noen dager ut i gjæringen begynte gjæren å danne hydrogen sulfid. Dette er visst vanlig for den gjørtypen jeg brukte, wlp351.

Nå har wizen blitt tappet på flaske og har stått i to uker for karbonering. Tok meg en flaske i går for å teste. Men det har blitt dannet litt h. sulfid i flaskene. Antakelig pga. ettergjæring.

Da mener jeg å ha lest at denne lukten vil forsvinne i flasken ved lagring. Noen andre som har erfart dette?
Det er ikke snakk om mye lukt, men den er der.

Ellers smakte ølet slik det skal :)

Ahaja! Jeg har tilfeldigvis brygget 28 liter weizen med wlp351 som på søndag vil ha karbonert i to uker. Jeg smakte en grønn en, og lot merke til det jeg trudde var "skunk"-lukt. :eek:ppkast:
Hvis dette forsvinner med tiden, så er jo det virkelig gode nyheter (humleteen jeg tilsatte sto utsatt for lys i noen timer før jeg brukte den). :skitbra:

Fant forresten denne kommentaren på WL sin side:
" ... the proof is in the glass ... "
By: Anonymous
Date: Dec. 19, 2008
Beer Brewed: Dunkelweizen
Comments: Brewed two 5-gal all-grain batches of dunkelweizen with this yeast, pitching the second right onto the yeast cake of the first, and varying only in their O.G. Unlike other weizen strains I've used, this one evolved a lot of hydrogen sulfide, even with Servomyces and a tsp of DAP in the wort, giving me concern about the eventual result. Fermentation was rapid at 66-68F. Not to worry though - 6 weeks later the proof is in my glass and it's very tasty. No sign of esters, but good phenolics and something more...a bit of a lagerish taste.

Jeg håper at vi får samme resultat som anonym hos whitelabs sine sider.
Forsvinner lukta ved lagring så har jeg tre kasser med weizen å glede meg til :)

Jeg er usikker på egenskapene til akkurat WLP351 mtp svovel; Men jeg opplevde dette tidligere i min bryggekarriere med en Witbier (aka. "Shitbier" eller "assbier" i dette tilfellet). http://www.bryggeri.net/gjaer/wlp400-problem/
Jeg brukte da WLP400. Den skal ikke produsere hydrogensulfid i store mengder. Jeg skjønte ingenting; Hadde sterilisert alt utstyr, laget en gigantisk starter etter Mr Maltys Nazi-kalkulator, og luftet vørteren bra. Til slutt fikk jeg forklart at det muligens var snakk om stresset gjær, noe som trolig stemte bra i og med at dette hadde stått til gjæring på alt for kald temperatur.

Ølen ble god til slutt!

Jeg trur nok den produserer det på høy temperatur også, jeg trur min gjæret på min. 24 grader under stormfasen, seinere på 22 da jeg fikk bedre kontroll.

Jeg hadde to batcher med samme gjæret. Den ene på 23 liter gjæret rundt 20-21 grader.
Den andre var på kun 10 liter, og for gøy prøvde jeg å gjøre denne rundt 15 grader.

Begge batchene dannet hyd. sulfid på samme dagen.

Smakte på en weizen med noen venner nå, nesten ingen svovellukt igjen! :skitbra:

Tilbake
Topp