WLP 007 vs. S04

Leif RBE

Norbrygg-medlem
Heisann,

Jeg har laget 50liter Best Bitter som ble splittet opp i 2 kar hvorpå en fikk S-04 og en fikk WLP 007. 19 grader i skapet. Så.. ahrem har jeg flasket alt med like korker og så lurer jeg på om jeg har gått surr i hvilke kasser som er hva...

Forskjellen mellom dem smaksmessig er at den jeg tror er S04 er mer tåkete og har mer esterpreg en de som jeg tror er 007.
De jeg tror er 007 er klarere og smaker mer krisp. Noen som har erfaring med å sammelikne disse gjærstammene og som kan si om jeg er feil eller rett i mine antagelser?

Som tillegsinfo så var jeg såpass fornøyd med den jeg tror er 007 at jeg sendte den inn til NM. Dette var før mixup ble identifisert så gitt forvirringen jeg har klart å etablere i boden hadde det jo vært typisk om jeg har klart å sende inn feil. Dette kunne jeg alltids kompansert for ved å sende inn den jeg vet er best nå, men da risikerer jeg jo å sende inn dobbelt, som jo ikke er lov... Typisk!
 
Iallfall mer esterpreg fra S-04. Jeg mener WLP007 også virker mer klumpete om du virvler opp gjæren i flasken.
 
Stjeler tråden bittelitt, men er det noen som har noen erfaring med å topphøste 007? For jeg har prøvd to ganger nå uten noe særlig hell. Skummet den har i "kreusen" er svært tynt, og etterlater nesten ingen gjær ift us-05 (001 etc).
Er det noe magisk vindu jeg ikke treffer hvor det er mulig eller er denne bare håpløs å prøve å høste fra?
 
Forskjellig gjær oppfører seg forskjellig. US-05 egner seg meget godt for topphøsting, mens en annen av mine husgjærer, wlp028, ikke funker særlig...
 
Tilbake
Topp