WLP 400

Hei, jeg er igang og skal brygge en Wit og har laget en gjærstarter med WLP 400.
Gjærstarter har surret å gått i kolbe på magnetrører i omtrent 40 timer
Gjæren har best før dato, 09 juli 11 så den er jo rimelig nyprodusert.
Jeg har aldri brukt denne gjærtypen før og aner ikke hvordan den skal oppføre seg.
Jeg synes det er liten aktivitet, den skummer litt, men ikke slik som jeg har sett med andre typer.
Har starteren, 1liter i en 5 liter kolbe med folie over tuten som er kokt, sprayet tut og hals med Starsan, så den burde være ren og fin.
Kunne jeg få litt tilbakemelding fra noen som har brukt gjærtypen, tenkte å starte brygging i ettermiddag?  :jaha:

Jeg har brukt denne en gang før, med stort hell. Ble en nydelig wit, men kanskje litt vel parfymert etter manges smak (på grunn av appelsinskallene).

Uansett - her er et bilde der det til venstre er rett etter starteren er kokt og satt på røreren, men det til høyre er etter ca 24 timer på røreren. Ikke mye skum, men betydelig lysere i fargen, som forventet.

Vedlegg

• WLP400_starter.jpg
    WLP400_starter.jpg
    51,8 KB · Sett: 315
GeirH skrev:
Jeg har brukt denne en gang før, med stort hell. Ble en nydelig wit, men kanskje litt vel parfymert etter manges smak (på grunn av appelsinskallene).

Uansett - her er et bilde der det til venstre er rett etter starteren er kokt og satt på røreren, men det til høyre er etter ca 24 timer på røreren. Ikke mye skum, men betydelig lysere i fargen, som forventet.

Tusen takk, et bilde sier mer enn tusen ord, (her var det to) da er jeg mer enn fornøyd med svaret. Starteren på bildene er helt lik den jeg selv laget.
Kan jeg spørre hvor mye appelsinskall du brukte?

Forrige wit brukte vi 30 g appelsin pluss 15 g sitron, 10 g kardemommekapsler og 20 g korianderfrø, men gangen før det brukte vi 20 appelsin og 10 sitron, 30 koriander og 10 kardemomme, og var egentlig mer fornøyd med den...

Da var Witten ferdig, brukte 35 gr appelsinskall og 15 gr Koriander.
Og ble 1041, noe jeg synes ble noe lavt, kan det ha noe med den ferdigmalte Pilsnermalten, at den snart er 6 mndr?
Brygget smaker godt søtt og fruktig.
Takker for gode tilbakemeldinger og kanskje kunne jeg få en siste kommentar til OG og hva som gjør at den ble så lav.  :biersmile:

Tilbake
Topp