WLP007

Skal mye til før ølet blir dårlig av å stå, tror det er snakk om over en måned etter ugjæring ved høye temperaturer og en god del lenger ved romtemperatur, men siden det er snakk om IPA så vil man gjerne være litt rask for å få humlearoma så ferskt som mulig etc. Timingen din er jo ikke ideell, men jeg tror det er best om du flasker dagen før du drar, drit i utvanning, og lar flaskene karbonere mens du er på ferie (sett dem i en plastdunk/pose om du er redd for flaskebomber).
 
Hva er grunnen til at det blir okysdert gjennom sil og ikke gjennom slange direkte i karet? tilkommer jo luft uansett,,,?

Du blander inn mye mer luft gjennom en sil. Prøv å hell en brus eller en øl gjennom f.eks en tesil, eller dørslag, eller vanlig sil.. det skummer mer og blir flatt med en gang. Siden ølen/brusen slipper kullsyren så lett vil den også oppta luft ganske lett.
 
Hva er grunnen til at det blir okysdert gjennom sil og ikke gjennom slange direkte i karet? tilkommer jo luft uansett,,,?
Silen vil piske vørteren voldsomt, slangen vil neppe lage noen store plask.
Se for deg å helle brus gjennom en sil kontra en slange.
6 uker burde forresten gå greit.
Edit: Oops, så ikke svaret til Miguel. Like hjerner tydeligvis.
 
skjønner at sil ikke er tingen her;) tingen er at det er bunnfall ca opp til 5liters merket i gjæringskaret. (hadde en liten overkok som mulig er årsaken til dette?) hva er den beste stikke-måten når tappekranen står i bunnfall da?
og med tanke på at jeg mister så pass mye og at %vol er så høy er grunnen til at jeg tenker på muligheten til å vanne litt ut.
 
Hevert høres ut som riktig verktøy. Beersmith for idings/android har gode kalkiser her. Om du tilsetter 5 l vann, vil du ta ned OG fra 1.078 til ca 1.063. FG vil gå ned til 1.012 og du får en abv på 6.7%. Sånn passe syns jeg Jeg ville ha kokt vannet en stund, ca 15 min, for å fjerne oksygen. Husk å kjøle ned

Edit: Tok da utgangspunkt i at du har 21 l vørter/øl som utgangspunkt/5 l trub.

Sent fra min SM-G900F via Tapatalk
 
Hvis du har kjøleskap du kan bruke kan du sette dunken inn der og samtidig tilte den i motsatt retning av krana.
 
Hevert høres ut som riktig verktøy. Beersmith for idings/android har gode kalkiser her. Om du tilsetter 5 l vann, vil du ta ned OG fra 1.078 til ca 1.063. FG vil gå ned til 1.012 og du får en abv på 6.7%. Sånn passe syns jeg Jeg ville ha kokt vannet en stund, ca 15 min, for å fjerne oksygen. Husk å kjøle ned

Edit: Tok da utgangspunkt i at du har 21 l vørter/øl som utgangspunkt/5 l trub.

Sent fra min SM-G900F via Tapatalk
takk! bør jeg da først stikke om og så tilsette vann? vil det blande seg godt uten å måtte røre i det (ungå ox?)? kan jeg da bruke en sukkerbit per flaske? eller ville du laget lake før omstikk?
 
Kan sikkert kombinere med sukkerlakekoking. Altså koke 5 l vann med ca 160g sukker.

Sent fra min SM-G900F via Tapatalk
 
Kan sikkert kombinere med sukkerlakekoking. Altså koke 5 l vann med ca 160g sukker.

Sent fra min SM-G900F via Tapatalk
beklager at jeg må ha alt inn med teskje. mener du å koke 5 liter vann og tilsette det som skal være av sukker som om det var vanlig lake? (eks. 5liter vann og 160gr sukker?)
 
Jupp. Kok 5 l vann med 160g sukker. Kjøl ned og stikk om til dunk. Stikk om øl til sukkerlaken. Ha på flasker.

Sent fra min SM-G900F via Tapatalk
 
Hvis du skal bruke 5 liter hadde jeg kjølt ned til rom/karboneringstemperatur eller samme temperatur som ølet har.
Men det er ikke så nøye hvis det bare er snakk om noen få deciliter lake.
At du er ferdig med spørsmålene har jeg liten tro på. Jo mer du lærer, jo flere spørsmål er min erfaring :)
 
Hvis du skal bruke 5 liter hadde jeg kjølt ned til rom/karboneringstemperatur eller samme temperatur som ølet har.
Men det er ikke så nøye hvis det bare er snakk om noen få deciliter lake.
At du er ferdig med spørsmålene har jeg liten tro på. Jo mer du lærer, jo flere spørsmål er min erfaring :)
hehe! sant nok,. Men jeg må se hvor mye vørter jeg får ut og hva % blir. ikke sikkert det blir 5 liter, men noen liter blir det nok, så da tar jeg det ned til romtemp.
 
Tilbake
Topp