WLP540 Rochefort

Hei,

Tenkte å dele mine erfaringer med WLP540 platinum gjær fra White Labs http://www.whitelabs.com/beer/strains_wlp540.html, visstnok høstet direkte fra Rochefort  ;D

Skulle brygge en Belgian Dark Strong Ale, OG 1.080 uten sukkertilsetning. 4 rør med WLP540 på 21L vørter uten starter.
Det tok voldsomt av innen 1,5 time.
Har ett eget gjæringsskap i boden med en temp. i skapet satt på 16 grader. Tempen i dunken når den stormgjæret var 21 grader :eek: Det vil si 5 grader over omgivelsestemperatur!
Her er det viktig med temp.kontroll ;)

Skulle inn i boden for å rydde vekk noen flasker neste dag, da hører jeg en høy pipelyd fra gjæringsskapet og undrer fælt på hva i helv**** det var. Åpner døra og der står lokket på dunken og buler 4-5cm over normalt. Rett før hele driten går i lufta ;D Åpna lokket for å få vekk litt trykk og co2 spruten står i trynet som når du åpner sikkerhetsventilen på corneliusfatet. Jeg setter på lokket igjen og allerede etter 3-4 sekunder så klunker det i blow-off dunken igjen. Og da er slangen godt nede i 1L vann! Her produseres det heftig med co2.
Brukte en gjæringsbøtte på 30L og fermcap. Allikevell måtte jeg bruke en blow-off til blow-off'n da det begynte å stormgjære i blow-off dunken  :eek:
Hadde godt over 10L !!! med krausen  ;D

Den brukte 3 dager på å gå fra 1.080 til 1.026, der stanset den neste helt opp. Krausen forsvant helt ned.Har nå stått der i 4 dager. Dette er ett kjent problem med denne gjæra. Kokte opp sukkertilsetninga for å få en OG på 1.090, tilsatte også gjærnæring.
Tilsatte alt dette i dunken og rørte godt opp gjæra i bunn, samt hevet tempen til 18 grader i omgivelsetemp.
Neste dag hadde det kommet en krausen på ca. 5L og det klunket godt i vannlåsen. Satser på at den gjærer ferdig helt denne gangen.

Om ikke så kan jeg prøve å tilsette oksygen, men det kan være litt risikabelt om ikke gjæringa starter opp igjen. Vil ikke sitte igjen med oksidert øl.. Noen andre tips? Har også lest at flere råder å la gjæra bruke lang tid på å gjøre seg ferdig. opp til 8 uker.

De tar ganske av noen av de belgiske gjærtypene ja! Hadde omtrent samme scenario med en mørk belgisk jeg laget nettopp. Brukte da WLP530. Den stormet raskt ned fra 1.082 til 1.025 og brukte deretter to uker for å nå FG på 1.016. Men resultatet ble nydelig og tørt så la den vente en stund så kryper den nok nedover.

Sent from my Galaxy S3 using Tapatalk 2

Det som var litt spennende var å se om den ville gjære alt av sukker jeg tilsatte og så fortsette, eller om den ville krasje. SG var 1.026, etter tilsetting av candy sirup var SG 1.038.
I går var SG på 1.024! ;D Og det er stor aktivitet fremdeles i dunken, så dette går veien:) Totalt OG 1.092 ned til 1.024 gir en utgjæring foreløpig på 74,7%. Og det er som forventet. Håper den ikke gjærer for langt ned.
Kanskje jeg blir nødt til å fortsette med å legge til sukker til den krasjer. :jaha:

Endte på 1.020, nydelig smak og lukt av den gjæra. Kunne smurt den på brødskiva om det ikke var for at jeg skal spare den til neste brygg :skitbra:

Gjæra har flokkulert godt, helt klart øl på vei inn i fatet. Dette blir snadder til neste jul..

Ingen tvil, bare jeg klarer å stoppe min onde tvillingbror fra å stadig stjele flasker fra øleskapet når jeg sover  ;D Så kanskje det varer til neste år!

Tilbake
Topp