WLP550 ødelagt av romtemperatur?

Jeg er helt fersk i dette faget og fikk levert Grainfather og to ølsett i forrige uke. Åpnet først i dag Hoppy Blond Ølsettet og ser at pakken med WLP550 ligger sammen med en kjølepose. På WLP550 Pure Pitch pakken står det også at den bør lagres i 4 grader.

Jeg vet ikke hvor lenge kjøleposen har holdt gjæren kald, men det er nå 10 dager siden pakken ble sendt. Jeg har lagt den i kjøleskapet nå, men lurer på om det er stor sjanse for at den er ødelagt?

Takker for innspill!

Ødelagt er den neppe. Skal du lage starter kan du jo dra på med en halvliter ekstra, for sikkerhets skyld.

Takk for svar. Som helt uerfaren kunne jeg tenke meg å gjøre det enklest mulig og kun helle gjæren i dunken før jeg rister inn oksygen. Jeg vet dog ikke om det er en aktuell løsning i det heltatt med den type gjær?

I en pakke med flytende gjær er det for få gjærceller i forhold til hva som er korrekt. Det går å bare helle den i, og det er omdiskutert hvor mye det faktisk har å si om man pitcher for lite (eller for mye) gjær. Men det er generelt anbefalt å lage starter for å få nok friske gjærceller - spesielt for sterke øl.

For tørrgjær er det annerledes - en pakke tørrgjær inneholder mange flere celler enn flytende gjær og holdbarheten er også mye bedre.

Den er nok ikke ødelagt. Det er flere eksempler på at gjæren har ligget endel dager i romtemperatur.

Hvis du ikke kan skaffe deg DME, eller lage starter; Som nybegynner må du bare kjøre på. Du får nok øl okke som.

Tilbake
Topp