Yeast slants

Hei,

Jeg har lest litt i en bok om hjemmebrygging: "Brew Your Own British Real Ale" av Graham Wheeler.

Slik jeg leser boken så anbefales absolutt ikke tørrgjør i brygging (av engelsk ale). Heller ikke flytende gjær fra leverandører som White labs etc (dette synes jeg var litt overraskende).
Det som anbefales (til engelsk ale) er Yeast Slants.  Fra Brew Lab (University of Sunderland, UK).

Noen som har erfaring med slike Yeast Slants fra Brew Lab? Skal til UK om 1 måneds tid og vurderer å kjøpe noen for å bruke i egen brygging.

Hilsen, Tommy

Tror ikke akkurat det er noen fare med å bruke Wyeast eller White Labs...

Tommy_1977 skrev:
Slik jeg leser boken så anbefales absolutt ikke tørrgjør i brygging (av engelsk ale). Heller ikke flytende gjær fra leverandører som White Labs etc (dette synes jeg var litt overraskende).
Det som anbefales (til engelsk ale) er Yeast Slants.  Fra Brew Lab (University of Sunderland, UK).

Nei, dette gir ikke mening.

Yeast slants er bare en måte å oppbevare gjær på, der man har en liten mengde gjær på næringsagar i et reagensglass:
http://www.flickr.com/photos/caylan/2672667441/in/photostream/
Hvordan gjæren distribueres har veldig lite å si for smaken. Det som er viktig er hva slags gjærtype du bruker, og om en gjærstamme har vært en tur i California for oppdyrking og tappet på et rør gir det samme ølet som om du kjøper en slant fra Sunderland og dyrker den opp selv. White Labs og Wyeast har et veldig godt utvalg av gjærstammer, og jeg antar at noen av disse er de samme som du kan få tak i fra Brew Lab.

Begrunnet forresten boka dette på noen måte?

Kanskje boka var myntet på engelskmenn som skulle slippe å bestille over dammen? Kanskje en litt proteksjonistisk Tory-forfatter?  :)

Eller kanskje de er redd for at «extraneous carbon dioxide» skal smitte over fra alt ølet som lages i nabolaget.

Hei - og takk for svar.

Dette skrives om yeast slants:

"Yeast slopes, or slants, are another way of obtaining yeast [sammenlignet med dried yeast og liquid yeast ala Whilte Labs som diskuteres rett før i boken]. These are phials of yeast supplied on a solidified wort-based medium. In my view these are far superior to most liquid yeasts because the yeast is grown under conditions that imitate true brewery conditions. The wort-based solid medium on which it is supplied keeps the yeast happy during transit and storage. My experience of yeast slopes is that they do behave as true-to-type brewery yeast when cultured up, and I would always use them in preference to other liquid types. The best known yeast slopes are the Brewlab slopes...."

Litt senere skrivs følgende om yeast slants:

"The yeast is highly viable and raring to go. In fact, in my experience these culture-up much faster and more reliably than liquid yeasts I have used in the past"

På meg virker det som at forfatteren mener at yeast slants/slopes (fra Brew Lab) rett og slett er gjær i en annen liga enn annen flytende gjær...

Ble derfor litt nysgjerring på disse yeast slants (fra Brewlab)..

Hilsen, tommy

OK, det gir på sett og vis litt mening om han sammenligner oppdyrking av mye gjær fra slants med å slippe Wyeast-pose rett i vørteren. Nå lager jo de fleste hjemmebryggere startere og får den samme effekten. At oppdyrking fra slants ligner på et bryggeri, er jeg ikke enig i, all den tid man bruker laboratorieteknikker.

Det er ingen heksekunst å lage egne slants og dyrke opp fra dem. Ei grei forklaring finnes her:
http://www.maltosefalcons.com/tech/yeast-propagation-and-maintenance-principles-and-practices

Dette vil nok ganske mange være uenig med Graham Wheeler i! Hvor gammel er boka, forresten (utgivelsesår)? Om den er gammel, kan det forklare saken. Tidligere var svært mange hjemmebryggbutikker lite flinke til å oppbevare flytende gjær. Varme forhold gjorde fort at gjæren ble ødelagt. Da vil nok de nevnte slants ha vært å foretrekke. Dagens situasjon er imidlertid en helt annen. Det skal godt gjøres å finne bedre gjær enn ferske kulturer fra f.eks. White Labs og Wyeast.

Min første hjemmebryggbok var forøvrig skrevet avGraham Wheeler. Jeg lærte forsåvidt en god del av den, men jeg så relativt raskt at han hadde en del rare formeninger og holdninger (for eksempel hans nærmest totale avfeiing av lagerøl).

Boka er fra 2009, men det er en paperback versjon. Finnes en hardcover versjon som er publisert i 1998. Men 3 utgave, som jeg har, skal være en oppdatert utgave.
Han skriver for så vidt også at skal man først bruke gjær fra Wyeast / White Labs så bør man kjøre på med starter og ikke slippe posen rett i vørteren. Men virker kritisk til ”statusen” på slik gjær:
”It should be remembered that many of these yeasts are of American origin and have been transported halfway around the world, presumably having been left hanging around in various warehouses en-route under less than ideal conditions, before traversing down the supply chain in Britan”.

Men er enig i at det virker som boken har noen litt ”rare meninger”. Skiller seg litt fra andre bøker jeg har lest.

Mulig jeg hører litt med de hjemmebrygger butikkene jeg har tenkt å besøke i Edinburgh om disse Brew Lab slantsene.

Seriøse bryggebutikker får gjæren direkte fra produsenten, noe som garanterer relativt godt at gjæren er fersk ved ankomst. De har ikke "been left hanging around in various warehouses" på veien. Han er nok unødig skeptisk.

Og oppskriftene er nok litt tvilsomme dei også. Han viser til kjente (og kjente fru Blom) merker og har med mange kloneoppskrifter i boka, men han skriv både at dei fleste nok ikkje er kloner og at det er mange han sjølv ikkje har brygga. Prøvde meg på eit ekstraktbrygg som eg sjølv meinte vart heilt ubrukeleg. Men kanskje andre har andre erfaringar?

Tilbake
Topp