Konsekvenser av for høy temperatur fra vørter til gjærtank

Hei,

Jeg er en ivrig nybegynner og brygga natt til tirsdag mitt første øl (IPA). Dessverre bomma jeg bade på koketid og avkjølingen noe som betydde at temperature på vørteren I gjærtanken havna på nærmere 37 (!) grader. Jeg venta imidlertid en stund før jeg tilsatte gjæren (da var den rundt 30 grader). Hva er konsekvensene av mine tabber? Er ølet ødelagt?

Så langt ser det ut til at det er lite aktivitet I gjærtanken (kommer et og annet "blopp" av og til).

Ser frem til svar :)
 
Dersom gjær ble pitchet på 30 grader vil du i hvert fall få et øl ganske ulikt fra planen din :) Mye estere og antakeligvis fuselalkoholer. Uansett ikke mye å få gjort med nå, du får bare måle underveis og smake når ølet er ferdig utgjæret. Så kan du eventuelt drikke det. Eller tømme det ut ;)
 
Takk for svar! Da leser jeg deg dithen at ølet godt kan bli drikkbart (kanskje til og med smake ok?), men at det er en ganske så stor usikkerhet knytta til resultatet  :)
 
Det er nok litt bingo her, men det kommer jo også an på smak og behag. I etterpåklokskapens lys hadde du nok vært bedre tjent med å la det hele kjøle seg ned før gjæren ble pitchet. Men, man lærer forhåpentligvis av slike ting, så aldri så galt at det ikke er godt for noe :D
 
Det var litt rart, jeg kjøpte en APA ølsett som hadde oppgitt gjæingstemperatur på 8-12 grader. Jeg fikk beskjed om å ha i tørrgjæren på 30 grader, og la temperaturen synke til gjæringstemperstur etterhvert. Men det er ikke bra altså? Eller er det fersk gjær du brukte IPA king?
 
man skal starte gjæringen lavt og gå oppover i temperatur.  10 grader på lagerøl og 18 grader på ales er et greit utgangspunkt.
 
Inge E skrev:
Det var litt rart, jeg kjøpte en APA ølsett som hadde oppgitt gjæingstemperatur på 8-12 grader. Jeg fikk beskjed om å ha i tørrgjæren på 30 grader, og la temperaturen synke til gjæringstemperstur etterhvert. Men det er ikke bra altså? Eller er det fersk gjær du brukte IPA king?