Konsekvenser av for høy temperatur fra vørter til gjærtank

Hei,

Jeg er en ivrig nybegynner og brygga natt til tirsdag mitt første øl (IPA). Dessverre bomma jeg bade på koketid og avkjølingen noe som betydde at temperature på vørteren I gjærtanken havna på nærmere 37 (!) grader. Jeg venta imidlertid en stund før jeg tilsatte gjæren (da var den rundt 30 grader). Hva er konsekvensene av mine tabber? Er ølet ødelagt?

Så langt ser det ut til at det er lite aktivitet I gjærtanken (kommer et og annet "blopp" av og til).

Ser frem til svar :)
 
Dersom gjær ble pitchet på 30 grader vil du i hvert fall få et øl ganske ulikt fra planen din :) Mye estere og antakeligvis fuselalkoholer. Uansett ikke mye å få gjort med nå, du får bare måle underveis og smake når ølet er ferdig utgjæret. Så kan du eventuelt drikke det. Eller tømme det ut ;)
 
Takk for svar! Da leser jeg deg dithen at ølet godt kan bli drikkbart (kanskje til og med smake ok?), men at det er en ganske så stor usikkerhet knytta til resultatet  :)
 
Det er nok litt bingo her, men det kommer jo også an på smak og behag. I etterpåklokskapens lys hadde du nok vært bedre tjent med å la det hele kjøle seg ned før gjæren ble pitchet. Men, man lærer forhåpentligvis av slike ting, så aldri så galt at det ikke er godt for noe :D
 
Det var litt rart, jeg kjøpte en APA ølsett som hadde oppgitt gjæingstemperatur på 8-12 grader. Jeg fikk beskjed om å ha i tørrgjæren på 30 grader, og la temperaturen synke til gjæringstemperstur etterhvert. Men det er ikke bra altså? Eller er det fersk gjær du brukte IPA king?
 
man skal starte gjæringen lavt og gå oppover i temperatur.  10 grader på lagerøl og 18 grader på ales er et greit utgangspunkt.
 
Inge E skrev:
Det var litt rart, jeg kjøpte en APA ølsett som hadde oppgitt gjæingstemperatur på 8-12 grader. Jeg fikk beskjed om å ha i tørrgjæren på 30 grader, og la temperaturen synke til gjæringstemperstur etterhvert. Men det er ikke bra altså? Eller er det fersk gjær du brukte IPA king?

Hva slags sett var dette? Det er absolutt ikke en anbefalt fremgangsmåte...
 
Nei, det stod ingenting i oppskriften om at gjæren måtte rehydreres. Var forøvrig en Peace Pipe Pale Ale. Takk for tilbakemeldingen. God læring for en nybegynner!

Inge E: det var tørrgjær
 
Jeg fikk beskjed om å stø i gjæren når tempen var nede i 30 grader, og så sette dunken til gjæring mellom 8 og 12 grader. Det tok vel bare et par timer før tempen var nede på gjæringstemperstur. Verre er det kanskje at tempen var 14 grader første døgnet, altså litt for varmt. derfor så flytta jeg den til garasjen og 8 grader. Dette er en vanlig pils fra olbrygging.no. Håper den blir drikkende, jeg har lovd å stille med 50 halvlitere til en 40 års feiring... Har heldigvis en Batch juleøl stående til lagring som ble veldig god i tilfelle det kniper. Vi får bare krysse fingrene IPA king! Jeg tror jeg har gjort alle feil man kan, men ølet har alltid gått ned... Første Batch så glemte jeg sukker i flaskene, og måtte åpne de etter noen uker og slippe i en sukkerbit  :noway:
 
Ved lagerbrygging er det ekstra viktig å kjøle vørteren skikkelig ned før gjæring. Helst til et par grader under gjæringstemperatur.
 
Ok. Jeg lå altså 2 grader over gjæringstemperatur istedet for 2 grader under, det første døgnet. Er dette virkelig nok til å ødelegge ølet? Har en pakkeløsning med APA liggende http://www.olbrygging.no/products/american-pale-ale-apa Det skal vel noe til at denne blir ferdig lagret til selskapet 22 mars, selv om jeg låser kontoret og setter over kjelen i dag?

Veldig bra at dere gidder å drive voksenopplæring av oss amatører forresten :skitbra:
 
Du tilsatte vel gjæren på 30 °C? Det er svært høyt. Høy temp i starten av gjæringen gir økt fuselproduksjon, og gjæren stresses ved rask nedkjøling. Alt i alt er dette ganske uheldig, særlig når man brygger lyse lagerøl, som jo skal være ekstra rene i smaken. Det er ikke godt å si hvordan det vil ende opp med å smake, men gjæren fikk i alle fall ikke et videre ideelt utgangspunkt. Synd selgere anbefaler en slik praksis.

Det bør gå helt fint å få ferdig det andre ølet omd et brygges i dag! Beregn to uker til gjæringen og to uker til for karbonering, så er du i mål. En amerikansk pale ale trenger ikke lagring.
 
Flott, jeg har allerede satt på gryta! Den skal jo lagres på høyere temperaturer, så det bør gå greit å få til rett gjæring selv om Stec 1000 systemet mitt fremdeles ligger som en ledningshaug og fryseren enda er full av hjort. Det er jo unektelig mer stas å servere en pale ale for en slik anledning.
Jækla irriterende at selgeren påstod jeg skulle gjøre det sånn! Får lage en etikett som er merket "nachspiløl" og forklare situasjonen når vi presenterer menyen...
 
Gahr skrev:
Ved lagerbrygging er det ekstra viktig å kjøle vørteren skikkelig ned før gjæring. Helst til et par grader under gjæringstemperatur.

Da bør vel kanskje gjæren holde nogenlynde samme temp som vørteren ved pitching, right? Sett at jeg skal gjære en lager ved 9 grader. Jeg har til nå kjølt ned både vørter og gjær til 9 grader og pitchet. Bør jeg forsøke og kjøle begge deler til 7 grader neste gang?
 
Alltid bra at det ikke er for stor temperaturdifferanse. Jeg setter startere/slurry i kjøleskap for bunnfelling og tar dem ut litt før pitching slik at forskjellene ikke er så store. Men et par grader er ikke særlig avgjørende.
 
Hei. Jeg står nå klar til å flaske den mye omtalte dunken som fikk for høy gjæringstemperstur i starten. Det er en lager (allgrain ølsett merket "pils") Gjæren som fulgte med var en fermantis saflager tørrgjær. selv om dunken har stått i 3,5 uker nå, så plupper det fremdeles hvert 10 minutt. Den har stått på 17 grader de siste tre døgnene, siden jeg merket den gikk fremdeles i helga.

hva gjør jeg nå? Flasker jeg den eller venter ytterligere?
 
Mål fg pluppingen er ikke noe sikkert tegn på gjæring, bre co2 som forsvinner pga temperaturøkningen.
 
Flott, tenkte det samme. Jeg flytta jo på dunken også, det får vel litt fart på sakene. Så jeg får trolig ikke flaskebomber om jeg flasker nå om fg er innenfor? Hva bør den være? Jeg fikk og på 1042, skulle vert 1045-1050.
 
Tilbake
Topp