Noen som bruker fenikkelfrø i øl?

Har tenkt å lage øl med fenikkelfrø, korianderfrø og appelsinskall. Er det noen som har erfaring med fennikkelfrø i øl? Ev hvilke mengder er det snakk om? 0.5 g pr L?
 
Har ikke brukt fennikelfrø, men har brukt lakrisrot i biter og ble overrasket over hvor lite smak 25 g/l satte på sluttproduktet. Jeg ville nok prøvd å lage te i ulike styrker med frø og tilsatt øl og smakt meg fram.
 
Vi har brukt 50 g i ca. 20 l vørter (belgisk blond). Frøene ble knust i en morter, kokt i litt vann i 10 min og tilsatt etter hovedgjæringen. Da vi smakte på det ferdige ølet var det bare veldig lite fennikel-/anissmak å spore, så 0,5 g/l er alt for lite etter min mening.
 
Karve kan gi en overraskende flott smak på øl! 1 til 3 g (tørrvare) per liter avhengig av fyldighet og smak på ølet forøvrig. Dette er basert på Per Kølster generelle tilnærming når man skal prøve en ny urt/krydder: 1g/l øl, og de innledende forsøk Bioforsk har gjort med karve som ølkrydder.
 
Vi brukte dette (35g på 20l) Rister i en varm panne med 35g koriander frø. Koriandern fikk nok mesteparten av smaken, så kanskje 40/60%?
 
Karve kan gi en overraskende flott smak på øl! 1 til 3 g (tørrvare) per liter avhengig av fyldighet og smak på ølet forøvrig. Dette er basert på Per Kølster generelle tilnærming når man skal prøve en ny urt/krydder: 1g/l øl, og de innledende forsøk Bioforsk har gjort med karve som ølkrydder.
Hvilken type øl er karve bra i? Karve må prøves ut.
 
Da vi smakte på det ferdige ølet var det bare veldig lite fennikel-/anissmak å spore

Jeg er nok nødt til å korrigere meg. Ovenstående gjaldt da vi tappet ølet på flaske/fat. Har smakt på ølet igjen nå, 2,5 måneder etter tappingen. Det er en ganske tydelig smak av fennikel/anis i ølet nå.
 
Hvilken type øl er karve bra i? Karve må prøves ut.
Bioforsk satset på lys lavhumlet ale slik at krydderiene skulle få orkesterplass. Jeg tenker at krydder kanskje trenger litt fyldigere øl for harmonere isteden for å skille seg ut? Jo mer krydderpreg man skal ha, jo fyldigere øl mao.
 
Korianderfrø og karve:
Jeg bruker litt av dette i min engelsk bitter, men jeg har kokt krydderet sammen med sukkerlaken før flasking.mnå tenkte jeg å prøve å ha det i vørteren, anslagsvis de siste 5 min av kok. Men da er spørsmålet mitt; bør jeg "bagge" kryddrene? Jeg er litt redd for at krydderrester blir med på gjæringsdunken å flyter slik at jeg får dem med i tappingen ....noen erfaringer med dette?
Hvis jeg bruker humleposer, vil det kanskje ry ut krydderrester fra posene ettersom jeg knuser dem..?
 
Brukte det i en Amber Ale , 1gr pr L. Smaken kjennes så vidt etter 4mnd lagring.
Øker nok neste gang.
 
Tilbake
Topp