Har tenkt å lage øl med fenikkelfrø, korianderfrø og appelsinskall. Er det noen som har erfaring med fennikkelfrø i øl? Ev hvilke mengder er det snakk om? 0.5 g pr L?
Har ikke brukt fennikelfrø, men har brukt lakrisrot i biter og ble overrasket over hvor lite smak 25 g/l satte på sluttproduktet. Jeg ville nok prøvd å lage te i ulike styrker med frø og tilsatt øl og smakt meg fram.
Vi har brukt 50 g i ca. 20 l vørter (belgisk blond). Frøene ble knust i en morter, kokt i litt vann i 10 min og tilsatt etter hovedgjæringen. Da vi smakte på det ferdige ølet var det bare veldig lite fennikel-/anissmak å spore, så 0,5 g/l er alt for lite etter min mening.
Karve kan gi en overraskende flott smak på øl! 1 til 3 g (tørrvare) per liter avhengig av fyldighet og smak på ølet forøvrig. Dette er basert på Per Kølster generelle tilnærming når man skal prøve en ny urt/krydder: 1g/l øl, og de innledende forsøk Bioforsk har gjort med karve som ølkrydder.
Karve kan gi en overraskende flott smak på øl! 1 til 3 g (tørrvare) per liter avhengig av fyldighet og smak på ølet forøvrig. Dette er basert på Per Kølster generelle tilnærming når man skal prøve en ny urt/krydder: 1g/l øl, og de innledende forsøk Bioforsk har gjort med karve som ølkrydder.
Jeg er nok nødt til å korrigere meg. Ovenstående gjaldt da vi tappet ølet på flaske/fat. Har smakt på ølet igjen nå, 2,5 måneder etter tappingen. Det er en ganske tydelig smak av fennikel/anis i ølet nå.
Bioforsk satset på lys lavhumlet ale slik at krydderiene skulle få orkesterplass. Jeg tenker at krydder kanskje trenger litt fyldigere øl for harmonere isteden for å skille seg ut? Jo mer krydderpreg man skal ha, jo fyldigere øl mao.
Korianderfrø og karve:
Jeg bruker litt av dette i min engelsk bitter, men jeg har kokt krydderet sammen med sukkerlaken før flasking.mnå tenkte jeg å prøve å ha det i vørteren, anslagsvis de siste 5 min av kok. Men da er spørsmålet mitt; bør jeg "bagge" kryddrene? Jeg er litt redd for at krydderrester blir med på gjæringsdunken å flyter slik at jeg får dem med i tappingen ....noen erfaringer med dette?
Hvis jeg bruker humleposer, vil det kanskje ry ut krydderrester fra posene ettersom jeg knuser dem..?
Dette nettstedet bruker informasjonskapsler (cookies) for å tilpasse innholdet, skreddersy din opplevelse og holde deg innlogget dersom du registrerer deg.
Ved å fortsette og bruke dette nettstedet, samtykker du i bruken av informasjonskapsler.