Black Cat Brewing - Bryggeriet

Ser ingen PID'er, styreskap, temp følere etc. Kjører du eManuel Desperados på all temperaturkontroll? Hvordan holder du stabil temp i mesk, og hvordan stegmesker du?
 
Det fungerer prima til stegmesk. I prinsippet er det jo et RIMS, bare at varmekilden er en kokeplate direkte under karet i stedet for i en varmekolbe.
 
Ingen grunn til å anskaffe svære styreskap med følere alle veier altså? Damn! Må si jeg liker enkelheten her.
 
Kim har pid-en i en liten metallboks. Funker jo i prinsippet nøyaktig likt et styreskap.
 
Jeg lurer på om denne pumpa er næringsmiddelgodkjent? Det er vel messinghus på denne.
Leste på en tråd her tidligere om en som ble anbefalt å byte ut messingventilene sine til rustfrie ventiler pga at messing kunne avgi bly osv pga surheten I mesken?
Ble bare litt forvirret her I mitt nybegynnersinn.
 
Jeg lurer på om denne pumpa er næringsmiddelgodkjent? Det er vel messinghus på denne.
Leste på en tråd her tidligere om en som ble anbefalt å byte ut messingventilene sine til rustfrie ventiler pga at messing kunne avgi bly osv pga surheten I mesken?...

Huset er ikkje i messing - det er i ei bronselegering. Reglane (amerikanske NSF) for blyinnhald i messing i fittings tillet for tida maks 0.25% bly - frå 1996 var det f.eks. 8% (!) . I bronsen i denne pumpa er blyinnhaldet 0.035% og såkalt "contributing" 0.012% (kva no det er). Berre toppdelen av pumpehuset er i bronse - bakveggen er i rustfritt. Eg reknar det for min del slik at når Speidel Braumeister - som brukar desse pumpene i sine 20L, 50L og den no nye 10L bryggemaskina - så har dei kontroll på det - dei er no ellers i ein bransje der dei enkelt kunne ha maskinert rustfrie pumpehus.

Næringsmiddelgodkjent er eit feil omgrep - ingen næringsmiddelgodkjenner pumper spesifikt. Det som fins av næringsmiddelsertifisering går spesifikt på bestemt bruk.
 
Begynner å komme seg nå ja. Kjøleren var ikke helt optimal på testbrygget og har fått seg en overhaling med nye koplinger (inkl. overganger) til hageslange.

gatusete.jpg
Er det selv mekka stativ til kjøleren eller finnes dette i handelen?
 
Tilbake
Topp