Om øl i mediene

Skulle til å legge ut en post om det tidligere i dag. Dette lovforslaget fikk meg virkelig til å undre. Er det da slik at en kan brygge mjød, sake og vin, men ikke øl? Hvor henger dette på greip? Og for å være vanskelig, kan en f.eks brygge en øl med 51% umaltet hvete (vet at dette er kronglete, men mulig) og 49% malt og få denne godkjent?

Nå skal jeg ikke trekke raske konklusjoner eller anta for mye, men om det ikke er Krf-leiren som står bak denne anti-malt holdningen, er det da de større bryggeriene som ikke ønsker konkurranse og har drevet lobbyvirksomhet mot dette? Det virker jo som loven skal hjelpe drift av gårder, og kanskje støtte opp mot tradisjonsrik drift av de, men hvorfor passer ikke ølbrygging inn i denne driften?

Kan forstå at noen umiddelbart kommer til å produsere et produkt som setter alk% før kvalitet, og kanskje ønsker på størst mulig måte å drive butikk på den måten, er det redselen for at dette er enklere med øl enn med f.eks cider?

Noen som kan komme med noen innsikt?
 
Poenget er vel salg av drikke laget av lokale råvarer som for eksempel frukt. Malt som er importert faller da litt utenfor. Vi må være glad for et lite skritt ut av mørket og i riktig retning.
 
Så du kan brygge med importert sukker, men ikke egen produsert malt?


Sent from my iPhone using Tapatalk
 
Ref sitat, EU-eksperter, som konkluderer med at gårdssalg er mulig uten at det går ut over Vinmonopol-ordningen, sier Frp-statsråden.

Det er vel problematisk ift. EØS / monopol systemet og regelverket der. Fri flyt av øl og vin fra EU skulle vel løse opp i den gordiske knuten
 
Ref sitat, EU-eksperter, som konkluderer med at gårdssalg er mulig uten at det går ut over Vinmonopol-ordningen, sier Frp-statsråden.

Det er vel problematisk ift. EØS / monopol systemet og regelverket der. Fri flyt av øl og vin fra EU skulle vel løse opp i den gordiske knuten

Og kverke store deler av den norske bryggerinæringen samtidig.;)
 
Det hadde gått ut over noe og noen om det hadde blitt mere fritt for salg av øl. Og da er det selvfølgelig spørsmål om hvem.
Jeg tror det hadde gått mest ut over de store produsentene. Og ikke slike som 7F. ;)

Men et annet spørsmål som jeg stiller meg om dagen er om vi er klare for alle microbryggeriene.
Husker hvordan det gikk med alle videoshappene som startet opp i ett hvert ledig kjellerlokale på 80 tallet.
Det var mange som gikk konk. Og det er jeg redd for att mange av microbryggeriene gjør og. Det har blitt for mange for fort.
 
Kan godt være. Markedet regulerer dette. De som kommer gjennom en slik boble blir sterke og har skapt seg solide organisasjoner, som igjen danner grunnlag for god drift.
 
Det er vel bare i sære Norge man ikke har kommersielle microbryggerier over alt. I flere andre europeiske land så er det jo en lite bryggeri i hvert tettsted. Jeg tror ikke en slik ordning som nevnt i artikkelen vil få noen konsekvenser for andre microbryggeri eller industribryggeri. Microbryggere/hjemmebryggere utgjør tross alt kun en liten prosentdel av alkoholkonsumet i dette landet.
 
Ja det er jeg enig med deg i. Men ingen andre land har slike priser /avgifter og pol som vi har. Og jeg er redd for at det ødelegger mye for de som starter opp. Og for all del. Har selvfølgelig et ønske om at ting går bra for folk som starter opp.

Om man skjeler over til statene så har nok industribryggeriene halvert omsetningen
sin på grunn av microbryggeriene.

http://e24.no/naeringsliv/naa-drikker-amerikanerne-mer-mikrobryggerioel-enn-budweiser/23342640
 
Tilbake
Topp