Om PID og SSR

Ville ikke gått for relé utgang. Og ville heller ikke investert i greier fra Elfaelektronikk. Altfor dyrt! Ebay gjelder.
Personlig bruker jeg ikke såkalt SSR utgang heller, det er typisk et spenningssignal. Fungerer helt sikkert ok, men velger 4-20mA utgang og SSR med 4-20mA inngang. Blir noen tiere dyrere, men gir mange andre fordeler slik jeg ser det.
Her er settet jeg bruker:
http://www.ebay.com/itm/311008262171?_trksid=p2060778.m2749.l2649&ssPageName=STRK:MEBIDX:IT
http://www.ebay.com/itm/330864965491?_trksid=p2060778.m2749.l2649&ssPageName=STRK:MEBIDX:IT
 
  • Like
Reaksjoner: JoW
Ville ikke gått for relé utgang. Og ville heller ikke investert i greier fra Elfaelektronikk. Altfor dyrt! Ebay gjelder.
Personlig bruker jeg ikke såkalt SSR utgang heller, det er typisk et spenningssignal. Fungerer helt sikkert ok, men velger 4-20mA utgang og SSR med 4-20mA inngang. Blir noen tiere dyrere, men gir mange andre fordeler slik jeg ser det.
Her er settet jeg bruker:
http://www.ebay.com/itm/311008262171?_trksid=p2060778.m2749.l2649&ssPageName=STRK:MEBIDX:IT
http://www.ebay.com/itm/330864965491?_trksid=p2060778.m2749.l2649&ssPageName=STRK:MEBIDX:IT

Regulatoren som jeg linker til har i tillegg til rele utgang, "utgang for logikkenhet" med maks 20mA ved 14VDC. Er dette det samme som din Sestos har?

Med hensyn til pris synes jeg ikke det er alt for avskrekkende. Jeg liker selvfølgelig ikke å betale mer en jeg trenger for et gitt produkt, men høyere pris for høyere kvalitet er ok. Litt skeptisk til "kinaprodukter". Kanskje ubegrunnet.

Fordelen med Jumo-kontrolleren slik jeg har sett det, er mulighet for grafisk grensesnitt. Jeg får spader av lange uforståelige menyer når jeg bare har to knapper å navigere med.
 
Regulatoren som jeg linker til har i tillegg til rele utgang, "utgang for logikkenhet" med maks 20mA ved 14VDC. Er dette det samme som din Sestos har?

Med hensyn til pris synes jeg ikke det er alt for avskrekkende. Jeg liker selvfølgelig ikke å betale mer en jeg trenger for et gitt produkt, men høyere pris for høyere kvalitet er ok. Litt skeptisk til "kinaprodukter". Kanskje ubegrunnet.

Fordelen med Jumo-kontrolleren slik jeg har sett det, er mulighet for grafisk grensesnitt. Jeg får spader av lange uforståelige menyer når jeg bare har to knapper å navigere med.
Kikka litt kjapt på settet ditt. Kontrolleren kan settes til 4-20mA, men SSR'en ser ut til å ha std SSR spenningsinngang uansett typevalg.
Ville ikke vært så skeptisk til disse Kinagreiene, de virker. Sikkert laga i Kina de andre også.. Personlig er jeg nok også litt Kinaskeptisk etter å ha jobba i landet..
Og menyene er enkle. Du setter den opp på 5 min inklusive lesing av manual (som er veldig liten). Liker det settet så godt at snart er 2 sett til i bestilling. Jobber med elektro/instrument til vanlig.
 
Takk for svar! Jeg er langt på vei overbevist. Så lenge utstyret er CE-godkjent som skal vel en installatør kunne godkjenne det.

Såvidt jeg kan se har ikke regulatoren en "manuell modus" for å trimme kokeintensitet, så denne er vel tiltenkt mesk eller gjæringskontroll. Stalltips til effektregulator til kokekjele?
 
Bør vel gå bra å stille den inn rundt 100gr?
Mine skal styre HERMS coil, vannvarmer og kok. To elementer i kjelen for kok. Alle mine elementer er 3 kW, koke/meskekaret skal ha to elementer for å få mest mulig flate på elementet (unngå brenning). HERMS coilen kjøres også under oppvarming til kok, så totalt 9 kW tilgjengelig. Max volum vil vel i praksis være ca 90l (100l til topp).
 
Jeg planlegger et lignende oppsett, men med separat MT. Liker av en eller annen grunn prinsippet bedre enn maltrør. Kanskje fordi jeg er vant til tre enheter.

Vil du styre de to elementene separat eller sammen? Har vurdert to elementer i kokekjelen, hvor et ganske enkelt slås av når en når oppkok. Dette kan vel gjøres enkelt med en kontaktor til hvert element.
 
Bør vel gå bra å stille den inn rundt 100gr?
Mine skal styre HERMS coil, vannvarmer og kok. To elementer i kjelen for kok. Alle mine elementer er 3 kW, koke/meskekaret skal ha to elementer for å få mest mulig flate på elementet (unngå brenning). HERMS coilen kjøres også under oppvarming til kok, så totalt 9 kW tilgjengelig. Max volum vil vel i praksis være ca 90l (100l til topp).
Vørter koker ved ca 102-104 grader avhengig av styrke. (BG)

@Dilletanten:
En SSR effektregulator med potmeter for styring er det enkleste for kok. Om du skal ha separat kokekar trenger du da bare ett kraftig element med en slik regulator i kokekjelen.

Link til regulator:
http://m.ebay.com/itm/1pc-KYOTTO-AC-Solid-State-Relay-SSR-KR2040AX-280VAC-40A-VR-to-AC-/140553987088
 
Sist redigert:
Jeg planlegger et lignende oppsett, men med separat MT. Liker av en eller annen grunn prinsippet bedre enn maltrør. Kanskje fordi jeg er vant til tre enheter.

Vil du styre de to elementene separat eller sammen? Har vurdert to elementer i kokekjelen, hvor et ganske enkelt slås av når en når oppkok. Dette kan vel gjøres enkelt med en kontaktor til hvert element.
Har tenkt å kjøre elementene sammen parallelt ja. Igjen, for å få max flate pr.Watt. Reguleringen Sindre linker til er jo en enkel og billig løsning. Og sikkert en løsning som vil kunne gi ekstra stabilitet i HERMS systemet mitt også.
Kommer også til å bruke PID'er som rene display uniter for tempmålinger rundt omkring. Minst like billig som rene displayer, og klart for neste byggetrinn..
Tenker også på et 3 kjel oppsett over tid. Men skal ha maltrør i første omgang, prøve det, spare litt tid i bygging. Maltrør sparer tid i bygging/3 kjeler sparer tid i brygging.. Er jo bare å meske på den neste når nr 1 kommer på kok. Men med kapasitet mellom 50 og 100l skal en jo drikke endel for det behovet..
 
Jeg har også kjøpt inn en Ekstra PID for kokekjelen. Tenkte ikke å bruke den for koking, men som termometer og for å styre kjøling etter kok. Tenkte å la den styre en ventil for kjølevannet til dyppkjøleren.
 
Har tenkt å kjøre elementene sammen parallelt ja. Igjen, for å få max flate pr.Watt. Reguleringen Sindre linker til er jo en enkel og billig løsning. Og sikkert en løsning som vil kunne gi ekstra stabilitet i HERMS systemet mitt også.
Kommer også til å bruke PID'er som rene display uniter for tempmålinger rundt omkring. Minst like billig som rene displayer, og klart for neste byggetrinn..
Tenker også på et 3 kjel oppsett over tid. Men skal ha maltrør i første omgang, prøve det, spare litt tid i bygging. Maltrør sparer tid i bygging/3 kjeler sparer tid i brygging.. Er jo bare å meske på den neste når nr 1 kommer på kok. Men med kapasitet mellom 50 og 100l skal en jo drikke endel for det behovet..

Sestos PIDene har menyvalg for effektbegrensing så forholdet mellom effekt og overflate kan en sette der. Med de du har med 4-20mA utgang blir dette sikkert helt jevnt og fint. Jeg har brukt dette på mine, men med vanlig SSR av/på ut gang blir det ikke så pent. Der blir det av i % av reguleringsperioden.

Var ikke klar over at det fantes noe sånt, da hadde nok jeg kjøpt det i steden... DUH!
 
Sestos PIDene har menyvalg for effektbegrensing så forholdet mellom effekt og overflate kan en sette der. Med de du har med 4-20mA utgang blir dette sikkert helt jevnt og fint. Jeg har brukt dette på mine, men med vanlig SSR av/på ut gang blir det ikke så pent. Der blir det av i % av reguleringsperioden.

Var ikke klar over at det fantes noe sånt, da hadde nok jeg kjøpt det i steden... DUH!
Hva er egentlig forskjellen mellom disse utgangene 4-20mA og std.ssr utgang?
Effektbegrensing av element med SSR er vel uansett bare å slå av og på strømmen hurtig?
 
Hva er egentlig forskjellen mellom disse utgangene 4-20mA og std.ssr utgang?
Effektbegrensing av element med SSR er vel uansett bare å slå av og på strømmen hurtig?
Har ikke satt oscilloskop på utgangen.. Men har begge typer PID. De "normale" ser du tydelig at kobler, slik du beskriver. Den jeg refererer til kan du ikke se at kobler. Testa den først med å koble opp ei standard lyspære, tapa en sensor til pæra, og justerte den. Evt "klipping" var ikke synlig i alle fall. Samme test på standard SSR ga resultat som du beskriver.
Tror ikke det har noen praktisk betydning akkurat det, for vår bruk. Men, jeg ser muligheten for å koble anna utstyr på denne PID utgangen. 4-20mA er vel den mest brukte industristandarden for analoge signaler (også 0-10V er en mye brukt standard). En kan f.eks. legge et wattmeter i serie med styresignalet, skalere det for effekten på elementet. Eller SSR'en kan styres fra et interfacekort på PLS.
Jobber med slikt, så jeg har vel endel preferanser og idéer der. Og ser muligheten for at dette ikke er den endelige oppgraderingen min..
 
"ville heller ikke investert i greier fra Elfaelektronikk. Altfor dyrt! Ebay gjelder."

Ser hva du mener når en sammenligner samme produkt:
http://www.ebay.com/itm/PID-Temperature-Controller-OMRON-E5CN-Q2MT-500-100-240V/130990730227?_trksid=p2047675.c100005.m1851&_trkparms=aid=222007&algo=SIC.MBE&ao=1&asc=20131003132420&meid=0a807ff7acb1423b87b3a98b2266690a&pid=100005&rk=1&rkt=6&sd=220931564490&rt=nc

https://www.elfaelektronikk.no/elfa3~no_no/elfa/init.do?item=76-679-18&toc=

kr500 vs kr.3500

Med denne sammenligningen tror jeg at jeg har funnet svar på mitt første spørsmål også. På ebay kalles utgangen "SSR" og hos Elfa "logikk". Betyr de to betegnelsene det samme?
 
Sist redigert:
"ville heller ikke investert i greier fra Elfaelektronikk. Altfor dyrt! Ebay gjelder."

Ser hva du mener når en sammenligner samme produkt:
http://www.ebay.com/itm/PID-Temperature-Controller-OMRON-E5CN-Q2MT-500-100-240V/130990730227?_trksid=p2047675.c100005.m1851&_trkparms=aid=222007&algo=SIC.MBE&ao=1&asc=20131003132420&meid=0a807ff7acb1423b87b3a98b2266690a&pid=100005&rk=1&rkt=6&sd=220931564490&rt=nc

https://www.elfaelektronikk.no/elfa3~no_no/elfa/init.do?item=76-679-18&toc=

kr500 vs kr.3500

Med denne sammenligningen tror jeg at jeg har funnet svar på mitt første spørsmål også. På ebay kalles utgangen "SSR" og hos Elfa "logikk". Betyr de to betegnelsene det samme?
Å i helsikken så dyrt PID var i norske nettbutikker!! Men jeg vil gå ut ifra det er det samme.
 
Det kan ha noe med CE godkjenning å gjøre.
CE godkjenning er ikke et stort problem å få. Det er egentlig en samsvarserklæring. Å kunne dokumentere at utstyret er innenfor krav, stort sett. CE er ikke stort verdt i mine øyne. En ring med en N i.., Nemko, eller tilsvarende fra andre land i området er noe helt annet.
 
Finnes det en tråd eller artikkel om dette emnet som tar dette helt fra starten? Jeg føler meg litt som om jeg kom litt sent til forelesningen, og klarer ikke helt å komme meg inn i emnet. Jeg skulle ønske meg en PID/SSR for dummies.
 
Har vel det faglige på plass for å lage en PID for dummies, men det er mange her som har mye mer erfaring med dette i forhold til brygging.
 
Tilbake
Topp