Belgisk hveteøl Wit

Har lært....aldrig kast øl
Har selvfølgelig vært bortpå å smakt litt i dag også
Har komt til den konklusjon at jeg skulle kanskje brukt ferskt appelsineskall..den smaker litt som veldig tynn appelsinesaft slik den er nå...
Den skal flaskes i morgen for naturlig karbonering...ikke en super øl...men drikkendes.
Skal også sette 20 liter Pale ale til coldcrashing i 48 timer før tvangs karbonering i cornelius på 6 grader.
Den har i allefall en fin smak
 
Ja...kanskje det...hadde jeg vist alt jeg vet nå...så hadde livet vært enkelt
Men!...man hadde da heller ikke lært noe nytt.....
En dag uten ny lærdom....er en dag uten mening...er mitt motto.
 
Kjøpte meg en flaske "nøgne ø" wit beer i dag...... Bare for å kjenne lukt og smak.
Tror ikke min "Wit" er så veldig ulik i etter smak.
Har gode forhåpninger til min...bare karboneringen går bra.
 
Fortsetter litt denne tråden.
Wit'n er ok på smak, men karboneringen ble så som så.
Mye bobbler store, men ingen skum topp.
Nesten som å slå i et glass brus.
Brukte karbonerings drops, coopers, er dem for små på 0,5 liter's flasker?
 
De er vel beregna på 0.375-flasker,tar jeg ikke feil, dessuten kler jo en Wit over gjennomsnittlig mengde karbonering.
 
Er jo vant til at øl har litt skum, er mer som sprudlevann dette:)
Blir nok tvangs karbonering i cornelius neste gang.
 
Har to brygg (Wit) stående nå. Et med WLP400 og den andre med T-58. Etter 6 dager var WLP400 nede på 1032 mens T-58 allerede var nede i 1016 og er vel straks ferdiggjæret. Rørte forsiktig på bunnen av spannet og fikk en ny stormgjæring på dag 7. Kan trygt si at WLP400 jobber tregt.
Starteren jeg lagde (to rør 2mnd gamle) var også treg og lite aktiv. Var skeptisk men heiv den oppi.
Har brygget med WLP400 to ganger før og da har gjæringsforløpet vært helt normalt. Ferdig etter 14dager. Merkelig...
 
Hei
Skal tappe en wit på flasker, den er på 5,7% og smaker ganske sterkt og bittert. Kan jeg bare tilsette litt vann og få den ned på ca. 5% ??? Batchen er på 13 liter (OG 1.050 FG 1.009). Brukte WB-06. Tenkte og begynne med ca. 1 liter utvanning

Håpløst eller ikke?

Påforhånd takk :)
 
Sist redigert:
Du kan jo prøve deg fram med mindre porsjoner først, husk at du må få ut oksygen av vannet (koking tror jeg funker greit?) for å hindre oksidering. Uansett tror jeg det kan bli vanskelig å få til gode resultater, min erfaring er at ølen kan bli enda mer bitter (balansemessig) når man blander ut med vann.
 
Har en Belgisk wit (Bryggselv kit) som ble flasket for to uker siden (ca 8gr sukker/l og karbonert på ca 23gr). Prøvesmakte etter 4dager, da var den fruktig og smakfull med godt koriander og appelsin preg og brukbart karbonert. Ny smaking idag og det var en skuffelse. Den fruktige smaken var borte og erstattet av en tørr og tynnere smak av kun koriander, noe mere kullsyre men ikke overkarbonert. Det tynne laget med gjær I flaskebunnen rørte jeg opp og tømte dette også I glasset uten at smaken ble noe særlig bedre... Noen som har en ide om hva som skjer (villgjæring??) eller årsak??
 
Sist redigert:
Etter nærmere ettertanke, kanskje det ikke er noe feil på øllet, men at min smaks preferanse ikke samstemmer med det jeg har brygget. Witen ble gjæret med WLP400, OG1.050, FG1.010, startet gjæring på 18gr og øket til 21gr etter 3 dager da stormgjæringen avtok (SG1.037), så jobbet den seg sakte ned til 1.010 over 10 dager...Usikker på om det er et normalt gjæringsforløp på denne gjæren, men har lest at den kan være litt treg. Kan dette forløpet forklare den litt for rene smaken (etter min smak)?
 
Jeg skal brygge belgisk wit, helst noe i nærheten av Hoegaarden og lurer på om det går greit med 50% pilsner malt og 50 % flaket hvete, eller bør jeg redusere mengden med flaket hvete?

Hvilken type tørket appelsin er best i wit, den søte, eller den bitre?

Er mesketemp på 65 c i 1 time greit her, eller bør jeg kjøre stegmesking?
 
Jeg har en Hoegaarden klone stående å gjære nå.
oppskriften jeg brukte er som følger:
Batch størrelse: 25L

2.1kg Pilsnermalt
2.1kg Hvetemalt
1kg flaket hvete
150gr flaket havre
15gr East kent goldings 60 min
15gr Saaz 45 min
15gr East kent goldings 30 min
15gr Saaz 15 min
15gr Bitter appelsinskall
15gr korianderfrø (brukte ca 20)
WLP400

Mesket på 65 grader i en time og ca 15 min på 72/71 grader

OG ble 1.041

Dette er dog en "google-oppskrift" men fargen så veldig typeriktig ut. Batchen skal flaskes neste helg, kan oppdatere deg etter en smaksprøve om du ønsker?
 
Jeg har en Hoegaarden klone stående å gjære nå.
oppskriften jeg brukte er som følger:
Batch størrelse: 25L

2.1kg Pilsnermalt
2.1kg Hvetemalt
1kg flaket hvete
150gr flaket havre
15gr East kent goldings 60 min
15gr Saaz 45 min
15gr East kent goldings 30 min
15gr Saaz 15 min
15gr Bitter appelsinskall
15gr korianderfrø (brukte ca 20)
WLP400

Mesket på 65 grader i en time og ca 15 min på 72/71 grader

OG ble 1.041

Dette er dog en "google-oppskrift" men fargen så veldig typeriktig ut. Batchen skal flaskes neste helg, kan oppdatere deg etter en smaksprøve om du ønsker?

Takk for info! Fint viss du vil gi en tilbakemelding på hvordan smaken ble
 
I et ok meskekar bør det være uproblematisk å bruke 50/50 pilsnermalt/hveteflak.
 
Har fint lite erfaring med Speidel, men en typisk wit kan som sagt bestå av ca. 50/50 hveteflak og pilsnermalt.
 
Sist redigert:
Tilbake
Topp