Belgisk hveteøl Wit

Var innom BryggSelv og skulle kjøpe inn ingredienser til mitt første brygg, som skal bli en Wit. Prøvde å finne Saaz-humle, men det hadde de ikke inne. Endte opp med 100g Hallertau Mittelfrüh på Alfa bare 1,9%.

Usikker på hvordan jeg skal bruke humlen i Wit'en min. Trenger vel ganske mye ved kokestart pga den lave Alfaen?

Hva tror dere om 50g ved 60 min og 50g ved 30 min?
 
Ville heller ha brukt en annen humle med høyere alfa ved 60 min. Magnum eller sladek f.eks. så slipper du så mye humle i karet
 
Har ikke annen humle dessverre! Men ser at hvis jeg koker 30g i 60 min og 30g i 30 min så skal jeg ende opp med en IBU på 12. Dette passer bra med Wit som skal ha en IBU på mellom 10-20. Med litt koriander og appelsinskrell bør vel dette bli gode greier?
 
WLP400 er Hoegaarden sin rase.



6 kg virker litt mye på en 25 liters batch, men det spørs jo igjen på effektiviteten din. Du ønsker en OG på 1.044-1.052, FG på mellom 1.008 og 1.012. Jeg ville holdt meg til kun en humletype da humlen ikke står i fokus på Witbier; Første tilsetning på 60 min og kanskje en liten tilsetning på 5 min. IBU mellom 10 og 20.

64 grader er litt lavt; Ville heller kjørt 67 grader i en time. Det aller beste er nok en proteinrest på 52 grader i 10 minutt, deretter 67 grader i 45 minutt. Og utmesk på 78 grader i 8-10 minutt.
Er det en dårlig ide å bruke cascade i en Hoegaarden klone? Omså sammen med saaz?
 
Hei,
Er helt fersk gemet, har 3 batcher så langt.
Har en Belgisk wit som jeg sjekket etter 12 dager's gjæring, den luktet og smakte "oppkast".
Er dette normalt eller er den bare å dumpe?
 
Det første jeg tenkte var oppkast, men nå er jeg ikke sikker på hvordan gjær smaker heller.
Har den stående enda, om det er gjær vil vel den forsvinne?
 
Hvis du har brukt en typeriktig gjær så skriver ikke de autografer fordi de er raske til å flokkulere kan du si. I beste fall så har du "en del" igjen i suspensjon etter 12 dager.

Den vil nok legge seg etterhvert, men ikke nødvendigvis alt innenfor den nærmeste tidsrammen.

Har du brukt en annen type gjær?
 
Det var et sett jeg kjøpte der alt var målt opp og tørr gjær fulgte med, appelsin skal og koriander kjøpte jeg vakuumpakket. Tappet over i sekundær da jeg oppdaget denne lukten etter 12 dager, såg ut som det meste hadde bunnfelt. Den ser egentlig helt fin ut nå, ser litt grumsete ut og blir litt hvit skum på toppen så der er litt aktivitet enda.
Må vel bare ha litt is i magen for å se om det ordner seg.
 
Går helt sikkert fint. Øl som gjærer kan både smake og lukte noe man absolutt ikke forventer, for å si det pent.
 
Gledelig nyhet:)...tok en sjekk på den i dag, SG hadde gått ned fra 1013 til 1011..lukt og smak av "oppkast" var så og si borte.
Var heller en svak smak av....litt tørt appelsinskal...ingen ubehagelig smak....satser på å flaske den å sette den til karbonering i helgen.

Blir nok morro av denne også tilslutt:)
 
Jeg laget en witjul tideligere i år. Den har endel krydder og wlp400. Når jeg vasket gjæringsbøtten luktet det noe jeg også vil kalle oppkast. Ølen er veldig god.
 
Tilbake
Topp