Ok, da skal jeg prøve dette, så finner jeg fort ut av detHar fint lite erfaring med Speidel, men en typisk wit kan som sagt bestå av ca. 50/50 hveteflak og pilsnrmalt.
Ok, da skal jeg prøve dette, så finner jeg fort ut av detHar fint lite erfaring med Speidel, men en typisk wit kan som sagt bestå av ca. 50/50 hveteflak og pilsnrmalt.
Jeg har en Hoegaarden klone stående å gjære nå.
oppskriften jeg brukte er som følger:
Batch størrelse: 25L
2.1kg Pilsnermalt
2.1kg Hvetemalt
1kg flaket hvete
150gr flaket havre
15gr East kent goldings 60 min
15gr Saaz 45 min
15gr East kent goldings 30 min
15gr Saaz 15 min
15gr Bitter appelsinskall
15gr korianderfrø (brukte ca 20)
WLP400
Mesket på 65 grader i en time og ca 15 min på 72/71 grader
OG ble 1.041
Dette er dog en "google-oppskrift" men fargen så veldig typeriktig ut. Batchen skal flaskes neste helg, kan oppdatere deg etter en smaksprøve om du ønsker?
Kan også nevne at 50 % pilsnermalt og 50 % flaket hvete gikk fint i 20 l speidelen, blandet ca 100 gram ris skall i lag med. Jeg har også en wit på gjæring nå som skal flaskes om ca 1 uke. Jeg hadde 55 gram ferskrevet appelsinskall av økologiske appelsiner. Det lukter og smaker foreløpig veldig godt av vørter, så denne har jeg tro påOk, da skal jeg prøve dette, så finner jeg fort ut av det
For min del kjørte jeg 53C i 10 min, 67C i 45 min og 78C i 5 min.Full mash og koriander og appelsinskall 5min før slutt?
Det skal jeg gjøreUpdate da sailorboy når du har smakt på ferdig produkt.