Hvorfor ikke? For alt du vet så kan det bli spennende det. Finnes noe info på nett om dette, men ikke funnet mye.Honning i wit? Hvorfor?
Hvorfor ikke? For alt du vet så kan det bli spennende det. Finnes noe info på nett om dette, men ikke funnet mye.Honning i wit? Hvorfor?
Spørsmålet var nok mest ang Wit. Har laget stout og Brown Ale som ble god med 500gr honning.Jeg har ikke prøvd wit, men har gjort en english pale ale med honning. Vi tilsatte honning etter 3 dager, 500 gram på 20 liter. Jeg kunne brukt mer.
Vi setter vanligvis honning inn på 0 min ( akkurat i det vi begynner nedkjøling ) evt pasteurisere og rett i gjæringskar for bevaring av smak og aroma.Vi brygger av og til blonde ale med honning, og den blir veldig god. 0,5 kilo til 25 liter, eller ca 10% på slutten av koketiden.
Stor forskjell på de to metodene? Altså om du kaster det i når du begynner nedkjøingen eller om du tar det rett i gjæringskaret? Og når eventuelt tar du det oppi gjæringskaret?Vi setter vanligvis honning inn på 0 min ( akkurat i det vi begynner nedkjøling ) evt pasteurisere og rett i gjæringskar for bevaring av smak og aroma.
Ikke nevneverdig forskjell som jeg merket mellom 0 min eller pasteurisere og rett pimærgjæring. Ser at flere setter inn i sekundær også og antar det bevarer smak og lukt best?! Men uansett så vill jeg nok pasteurisert for sikkerhets skyld.Stor forskjell på de to metodene? Altså om du kaster det i når du begynner nedkjøingen eller om du tar det rett i gjæringskaret? Og når eventuelt tar du det oppi gjæringskaret?
Godt poeng med tørrhumlingen, blir kanskje litt drøyt ja. I en wit brueks det opp mot 50 % hvete. Tanken er at det vil være med å gi en god munnfylde, så det ikke føles så tynt. Ang koriander og appelsinskal har du jo helt rett, det er jo av stil. Jeg tenkte at de ville forsvinne litt all humlen. Kanskje legge inn koriander, eller hvitt pepper, ala Lervig White IPA?Litt store mengder med flaket hvete?
Fant dette i BeerSmith: May be used in small amounts to improve head retention and body
Examples: Belgian White beer, Wit.
50g Amarillo hørtes kanskje og mye ut på tørrhumling, tar kanskje litt mye fokus på en lett sommerøl?!
Ingen Koriander/ appelsinskrell ala Wit?
Har bare ikke kommer over selv med mange oppskrifter med 40% flaka hvete, men en del med hvetemalt. Bruker mindre vanligvis. Ellers er jeg ikke sikker om den forskjellen er stor mellom flak og hvetemalt. Men kan bli spennende dette.Godt poeng med tørrhumlingen, blir kanskje litt drøyt ja. I en wit brueks det opp mot 50 % hvete. Tanken er at det vil være med å gi en god munnfylde, så det ikke føles så tynt. Ang koriander og appelsinskal har du jo helt rett, det er jo av stil. Jeg tenkte at de ville forsvinne litt all humlen. Kanskje legge inn koriander, eller hvitt pepper, ala Lervig White IPA?
Nå er det lenge siden sist, men uansett; hvordan reagerer OGn? Driv å fikler med noe bryllupsøl, men litt redd for å få for høy alkoholprossent.Ikke nevneverdig forskjell som jeg merket mellom 0 min eller pasteurisere og rett pimærgjæring. Ser at flere setter inn i sekundær også og antar det bevarer smak og lukt best?! Men uansett så vill jeg nok pasteurisert for sikkerhets skyld.