Kan man malte uten tørking, og bruke maltet korn "ferskt"?

COEvju

Norbrygg-medlem
Altså, malting er ikke mitt spesialfelt, mildt sagt. Men jeg kan basics: bløting, spiring og tørking. Har et prosjekt på trappene der vi skal lage et øl utelukkende med lokale råvarer. Spørsmålet er dersom vi malter kornet, kan vi droppe tørkingen hvis vi benytter det maltede kornet direkte i mesken (etter spiring i noen dager), eller har tørkingen en effekt utover å stoppe spireprosessen/konservering av maltet? Da tenker jeg ikke på smak, men på sukkertilgang.
 
Det vil gje sukkermengda du er ute etter, men er per definisjon ikkje malt. Malt er spira korn som deretter tørkast (grunna haldbarheita).
 
Jeg mener å ha hørt noe om dette. Det er en del interesse omkring det for å spare penger. (Fra en prosesskjemikers standpunkt er det jo idiotisk å først fukte malten, så tørke den og så fukte den igjen under meskeprosessen). Om noen bryggeri faktisk bruker det vet jeg ikke.

Søk etter "green malt."
 
Knusingen mistenker jeg at går uten problemer, det er jo tilogmed endel som fukter malten på forhånd, før kverning
 
Du får trolig knusing uten støvsky / svevepartikler og kan gjøre dette innendørs :) Malten skal ikke males, noe som ville ha vært vanskelig med fuktig malt, men knuses som #TorsteinO påpeker.
 
Ja satser på knusing av fuktig korn går greit, det skal vi nok klare å løse. Takk for innspill! (Det meste man finner på www når man googler dette er helseblogger om hvordan man tilbereder kornprodukter slik at de blir mer lettfordøyelige for magen..)
 
Tilbake
Topp