Pico Brewer

Bare for sikkerhetsskyld. Anmeldelsen er for Zymatic. Kickstarterkampanjen som går nå er først og fremst for den nye maskinen Pico. Men de selger riktignok også Zymatic som en del av kampanjen :)

Virker uansett spennende.
Haha. Leste ikke hele reviewet før jeg svarte. Ser de også snakker om Pico;)
 
http://www.brewie.org/ - noen som har sett på denne? Ser enda ett hakk kulere ut enn Pico Zymantic - ettersom man slipper å gå via et Corneliusfat.. Jeg har Investert/bestilt.
Da er vi 2. Sitter på hjemmelaget oppsett i dag som er relativt bra automatisert etterhvert. Likevel: Kan ikke komme vekk fra at jeg har lyst til å fokusere mer på oppskrifter og den biten enn utstyret. Dessuten er jeg geek nok til å sette pris på å kunne brygge fra jobb og komme hjem til å tappe vørter :p
 
Superdigg: Jeg digger egentlig utstyr, men så lenge jeg bor i leilighet uten mulighet for fast bryggerom osv er selve bryggingen pr nå mest forbundet med stress - utstyr må bæres ned på kjøkken. Brygging uten for mye søl og rot gjennomføres. Ting må vaskes, kjøkken må vaskes, og så bæres vekk igjen. Kult at vi er flere nordmenn som har tatt sjansen, greit å ha noen å sparre med om noe dukker opp.

Hauglia: Den skal i følge alt jeg har lest og sett produsere helt ferdig vørter - til og med kjølt via "water to water" (motstrømskjøler regner jeg med). Bare å tappe på gjæringsfat og tilsette gjær. Det er 30 Liters meskekar og kokekar i Brewie'n, maks maltmengde er oppgitt til 8KG. Med fornuftig effektivitet (75%?) bør vel det i følge mitt bryggeprogram kunne tilsi 20L vørter med OG 1.096 . Det holder til mitt bruk ihvertfall.
 
20L vørter med OG 1.096 er jeg litt tvilende til.. men for all del, jeg kjenner ikke maskina. Håper den fungerer til forventningene!

Må innrømme at det hadde vært fint med helautomatisert bryggeri, det er ikke noe mer fornuftig å ha utstyret som hobby. Slik som en del har ;)
 
20L med OG 1.096 går ikke ifølge FAQ'en til Brewie
What is Brewie’s average mashing efficiency?
The mashing efficiency is valued at approximately 70%. The exact value depends on the settings for mashing time and mashing temperature.

Skylleprosessen i maskinen kan sammenlignes med hva du gjør manuelt med BIAB oppsett, vil tro at den noe lave effektiviteten skyldes dette.

Liker hva de sier om lønnsomheten i å investere i en slik maskin

Cheaper than you can ever imagine
Home brewing is surprisingly economical in the long run. Brewing high-quality craft beer with Brewie will cost you around $ 0.20 to $ 0.25 per glass (0.33L). For an average beer drinker in most countries, Brewie pays for itself after a year!
 
Jaja, 70% og dermed 20L @ 1090 da, same same but different. Så lenge jeg kan lage en mer eller mindre full cornelius av gangen blir jeg strålende fornøyd.

Ja, det er morsomt at de prøver å forsvare dette med billig øl. Skivebom mener jeg, selv om vi nordmenn er nevnt i i oversikten deres med dyrest øl av alle. Slikt utstyr trekkes fra hobby-kontoen - det er det eneste riktige. :) En Brewie koster mindre enn en gjennomsnitts birkensykkel, gjør den ikke? :)
 
:) klart, ølbrygging er en hobby.

En liten kommentar (flisespikking) til brygging med høy OG, effektiviteten går ned pga. lite skyllevann dersom du ikke er innstilt på å koke lenge og fordampe mye, men da må du ha volum i kokekaret. Ser i min bryggelogg når jeg brygget en øl med OG 1.091 så brukte jeg 9.5kg malt og fikk 33 liter til kok. Ble 22.5 liter i gjæringskaret og en effektivitet ca. 74% (kjørte på med veldig kraftig kok/avdampning)

Så det er en ekstra utfordring når OG blir så høy, ikke bare å bruke samme regnestykke som "normale" øl.

Flisespikking som sagt, blir moro å følge denne maskinen og se erfaringer
 
Sist redigert:
Jepp, klar over det :) Veldig spent selv, og håper jo jeg finner nok gode argumenter til at kjøpet kan forsvares til en viss grad :)
Til å begynne med blir jeg fornøyd bare jeg faktisk får maskinen. Inntil videre har vi jo faktisk bare investert i et prosjekt , så vi er faktisk ikke garantert å få produktet engang...
 
Tilbake
Topp