Liten "sidemesk" som alternativ til dobbeltmesk

beefeater

Norbrygg-medlem
Hei!

Hadde en lengre bryggedag her om dagen med trippel dekoksjon der jeg pauset speidelen, kokte dekoksjoner i skyllevannsgryta og hadde tilbake tre ganger. Artig øvelse som tar LANG TID :-D
Uansett, med denne metoden får man ekstrem meskeeffektivitet, ca 95%. Da la jeg merke til hvor mye mindre korn det er igjen i maltrøret etter mesk enn ved starten. Det er jo naturlig siden maltet vel består av opptil 85% (labforhold) sukker som etter konverteringen løses opp i vørteren.

Sååå, maltrøret på min 20-liters er fullt nok med 5,5 kg malt. Så da burde det gå an å lage en tykk sidemesk i gryta med f.eks to kilo malt og nok vann og meske den på komfyren parallelt med at Der Speidel jobber med sine 5.5kg. Så tenkte jeg at jeg kunne pause i starten av utmesksteget, fylle over sidemesken fra gryta til maltrøret (og forhåpentlig få plass..), for deretter å la utmesksteget gjøre seg ferdig, skylle som normalt og forhåpentlig sitte igjen med en normal mengde vørter med litt høyere OG. Sidemesken kan jo også kokes for å gi ølet litt dekoksjonspreg.

Noen som har prøvd noe sånt? Eller mener at det ikke vil funke?
 
Detmå da være en glimrende ide?
Får du ikke plass til alt i røret er vel heller ikke det noen katastrofe.
Et tips er å ta ut fargemalt (sjokolade, ristet bygg o.l) og kaldtrekke det over natta.
Noen gram spart der og - i mørke sorter ihvertfall :)
 
I følge Ray Daniels så trekker man forhåpentlig ut ca 60% av den maltmengen man starter med, som sukkerstoffer. Det vil si at hvis du starter med 10kg malt, så vil det du kaster etterpå veie ca 4kg hvis du tørker det. For noen år siden gjorde jeg en test ved å måle vekt og sammenholde med vannmengdene jeg hadde tilført og hva jeg satt igjen med. Fant ut at det stemmer ganske så nøyaktig.

En trenger jo egentlig bare å meske basismalten. All (ikke riktig alle, men de aller fleste) spesialmalt kan man fint holde av, og trekke på 70grader i en halvtime for å tilsette den ved kokestart.
 
...
Får du ikke plass til alt i røret er vel heller ikke det noen katastrofe.
.../QUOTE]

Det har du jo helt rett i!
Tror at jeg ved brygging av neste IPA mesker så mye ekstra basemalt som jeg får plass til i skyllevannsgryta, så overfører jeg så mye av dette jeg klarer til Speidelen under utmesksteget. Blir artig å se hva jeg klarer å tyne ut :)
 
Forsøkte dette i går; 5.5kg malt i Speidelen og 2kg med 4l vann i skyllevannsgryta.
Stegmesket parallelt i gryta og avsluttet med å koke sidemesken i 10 minutter som en dekoksjon.
Pauset Speidelen før utmesksteget (15min på 78) og overførte sidemesken til maltrøret. Måtte tappe over 2-3 liter vørter til en bolle for at vørternivået ikke skulle stige over maltrøret mens jeg holdt på. Det ble akkurat plass til alt i maltrøret og etter at jeg hadde helt tilbake vørteren fra bollen sto vørternivået over maltrøret.
Endte opp med 23 liter 1.076 vørter i gjæringskaret uten å ha tilsatt noe sukker eller maltekstrakt så dette kommer jeg til å gjøre igjen :)
 
Tilbake
Topp