Nybegynner trenger hjelp til Hoppy Joe, og annet

Jeg forbereder første øl jeg har helt ansvar for selv, (første to brygg var ferdige sett)
Håper denne blir postet på riktig sted

Jeg prøver å lage en Hoppy Joe klone basert på oppskriftene her:
https://forum.norbrygg.no/threads/lervig-hoppy-joe.11099/
Vi skal sette ølet mandag 30. (Om en uke)
Må bestille malt/ mumle senest onsdag.

Og har noen ting jeg trenger litt hjelp til:

Ser oppskriften grei ut?
Beregningene til beersmith ser greie ut etter det jeg kan se:

Beersmith beregninger:
Batch size: 28L
OG: 1.053 SG
FG: 1.011 SG
ABV: 5,47%
IBUs: 25,7
Color: 33,7EBC

Efficeiency: 72% (usikker på om vi når denne)
Boil volume: 32L
Boil off: ca3L ? (har ikke fått testet nye 40L gryta)
Post boil volume: 29,12L
Batch volume: 28L

Malt: (fra bryggselv.no)
2.81KG Maris Otter 5.0EBC
2.81KG Pilsner 3.5EBC
0.65KG Crystal 120EBC
0.25KG Special B 350EBC
0.22KG Crystal 30EBC
0.06KG Pale Chocolate 600EBC

Humle:
60min – 6,5g Perle (7,7%, 4,7 IBU)
15min – 17,8g Chinook (12%, 9,9 IBU)
10min – 25,4g Simcoe (12,9%, 11,1 IBU)
0min – 35,6g Nelson Sauvin (12,9%, 0,0 IBU)
Tørr humling:
Dag 7: 125g Nelson Sauvin

Gjær: WLP001 (best før 17.april 16)
- Jeg bør kansje sette en starter på denne?

Klarning: ?
- Irish moss eller
- Biofine Clear A3 (fikk anbefalt på bryggeland og kjøpte en)

Bryggeriet besår av:
en 34L Igloo Marine med kopper manifold
en 40L gryte
et snart klart kjøle-fermenteringskap med
- STC-1000+
- 50W varmeelement
- vifte for sirkulasjon
- foreløpig kun kontroll på luft temp, ikke øl temp
magnetrører med 2L kolbe til gjærstar

Mesking:
Jeg husker ikke effektiviteten på utstyret, så må gjette litt
- Hvor mye vann bør jeg begynne mesker med, og
- hvor mye bør jeg skylle med?
Kornet holder jo på en del vann..
Bør jeg skylle til gravityen er riktig og slutte hvis den blir for lav, eller skal jeg skylle/ tappe til jeg har nådd satt volum (32L).

Koking:
Jeg har nettopp kjøpt en ny 40L gryte.
Er fordampningen fra vørter ca lik som ved vann?
- kan jeg koke 32L vann i 60/90min for å måle ca mengde fordampning for å bruke i beersmith?

Fermentering:
- Oksygen: har ikke ren oksygen,
bør jeg overføre fra kjelen til to fermenteringskar, og riste de hver for seg og så samle de i en etter jeg har ristet luft i de? siden det er så lite luft i toppen på fermenteringskaret
- jeg bygger et nytt fermenteringskap av et kjøleskap, et 50W varmeelement og en stc-1000+
(Har ikke thermowell så styrer lufttemperatur i skapet foreløpig)
- Jeg har 14dager til den må flaskes
- Hvilken temperatur bør jeg fermentere på i starten?
- bør jeg legge inn 1-2dager cold-crash på slutten (dag 12-14) for klarning?
- forslag til profil?

Jeg ser flere liker å fermentere wlp001 på ganske lave temperaturer, mens White Labs anbefaler 20-23°C grader.
Er kanskje 18-19 grader passe?
Jeg bør kanskje ikke sette temperaturen for lavt, siden jeg ikke har mer enn 14 dager til flasking?

Tørr humling står etter 7 dager, og jeg ser det er delte meninger om å stikke om til nytt kar.
+ klarere øl / mindre bunnfall?
- mer oksygen / kortere holdbarhet?
Bør jeg stikke om til nytt kar og la bunnfallet ligge igjen i første kar, og så tørr humle i det nye karet?

Dette ble vist en lang post, men bedre med for mye enn for lite info? :p
 
Jeg brygger på samme type utstyr, dog kun 25 liters gryte. Har 70 batcher på det utstyret og gjør det enkelt :

Oppskriften ser vel grei ut.

2,5 liter meskevann pr kilo malt. Skyller med like mye vann som kokevolum, i ditt tilfelle 32 liter. Skyll til du når 32 liter.
Kok i 90 minutter (fordamping blir det den blir). Jeg bruker Irish moss men andre klarningsmiddel er sikkert ok.
Kjøl ned og rist så mye du gidder. Ett eller to kar er hip som happ.
Jeg siler to ganger gjennom et dørslag for å få inn litt ekstra luft.
Måler OG.
Tilsett gjær (lag gjerne starter)
Gjær på 19 grader i 2 uker.
Hiv i tørrhumlen etter 4-5 dager. Du trenger ikke stikke om.
Du trenger ikke cold crashe en ale.
Jeg stikker om til et tappekar når jeg har tørrhumlet, ellers ikke.
Måler FG.
Tilsett sukkerlake (jeg bruker engangsprøyte i hver flaske, men mange tilsetter all laken i tappekaret).
Karboner 2 uker på ca. 20 grader.
Enjoy.
 
Sist redigert:
Rekorden i risting av vørter her inne som jeg har registrert er 5 minutter. Selv orker jeg ikke så lenge, men strongman risting i 45 sekunder kan være nok forutsatt effektiv rister og tett lokk, har fungert på mine øl med OG 1.050'ish og nok meget frisk gjær eller bare US-05 tørrgjær. Med gjæringsspann kan 45 sekunder være litt lite til å oppnå oksygenmetning basert på luft,med better bottle tror jeg det holder men har aldri målt.
 
Sist redigert:
Et par innspill:

Horfor ikke bare bruke US-05? Det er samme gjær, og det blir færre faktorer å tenke/bekymre deg over. (Men om du allerdde har kjøpt wlp001, så hadde jeg selvsagt brukt den)
Hvis du har STC-1000, så har du vel kontroll på temperaturen på ølet, dersom du fester temperaturmåleren til gjæringkaret med bobleplast etc?
Har aldri stukket om, utenom når jeg skal flaske. Da bruker jeg sukkerlake.
Hadde gåtte for 18-19 grader.
Klarningsmiddel: Selv bruker jeg protafloc, tablett jeg hiver oppi 15 min før kokeslutt. Dette med klarningsmiddel har jeg aldri forstått hvorfor folk er så opptatt av. Min erfaring er at alt øl blir klart til slutt, bare det får stå en stund.
 
Takk for svar!

Stein:
Takk for tips!
Koketid: det vanlige ser ut til å være 60 eller 90 min, når bør man koke 60 og når 90?
mener å huske at jeg har lest at man bør koke i 90 når man bruker pilsner malt?

Jeg har hørt man helst skal få minst mulig luft(oksygen) i øllet etter fermentering, hvorfor ønsker du dette?

Noget Undergjæret:
Jeg skap passe på å få ristet den godt!

Stig:
Jeg har en pakke WLP001 alt, så kommer til å buke den. Lager en liten starter for å være på den sikre siden.

Hvor mye ville du isolert proben? liggeunderlag? Problemet om den blir for godt isolert, er vel at temperaturen fort kan svinge mye? Siden STC-1000 ikke oppfatter at temperaturen er lav nok før skapet er veldig kaldt, og at temperaturen i øllet vil fortsette å synke?

Er det noe behov for å øke temperaturen litt når fermenteringen nærmer seg slutten? for å få gjæren til å "rydde opp"?
 
Jeg koker stort sett 90 minutt, og i hvert fall når jeg har brukt pilsnermalt, ja.

Jeg ser at silingen var kommet feil, det er selvsagt etter kok, FØR fermentering. Jeg retter det i innlegget over.
 
Sist redigert:
Tilbake
Topp