Finn Berger
Moderator
Jeg hørte nylig Jamil Zainasheff si i en Brewstrong-episode at silikonslanger er en kilde til oksygeninnslepp. Han har jo i en del år leda et bryggeri - Heretic - og bør vite en del om hva som kan skape problemer med oksidering. At dette har noe for seg, framgår vel av det faktum at en kan få tak i platinabelagte silikonslanger som skal sørge for at oksygen ikke slipper inn. (Men en kan ikke stole på dem, heller, sa Zainasheff. Og de er visst svinedyre, også.)
Jeg veit ikke hvor stort problem dette kan være for hjemmebryggere, men vi skal altså ikke kjenne oss trygge på at vi ikke får blanda inn oksygen når vi lager fine sløyfer med silikonslanger for å holde oksygenet ute.
Jeg for min del stoler på gjæren. Så lenge den er frisk og rask og på jakt etter oksygen, skal det en del til for at ølet blir ødelagt.
Jeg veit ikke hvor stort problem dette kan være for hjemmebryggere, men vi skal altså ikke kjenne oss trygge på at vi ikke får blanda inn oksygen når vi lager fine sløyfer med silikonslanger for å holde oksygenet ute.
Jeg for min del stoler på gjæren. Så lenge den er frisk og rask og på jakt etter oksygen, skal det en del til for at ølet blir ødelagt.