Silikonslanger og oksygen

Finn Berger

Moderator
Jeg hørte nylig Jamil Zainasheff si i en Brewstrong-episode at silikonslanger er en kilde til oksygeninnslepp. Han har jo i en del år leda et bryggeri - Heretic - og bør vite en del om hva som kan skape problemer med oksidering. At dette har noe for seg, framgår vel av det faktum at en kan få tak i platinabelagte silikonslanger som skal sørge for at oksygen ikke slipper inn. (Men en kan ikke stole på dem, heller, sa Zainasheff. Og de er visst svinedyre, også.)

Jeg veit ikke hvor stort problem dette kan være for hjemmebryggere, men vi skal altså ikke kjenne oss trygge på at vi ikke får blanda inn oksygen når vi lager fine sløyfer med silikonslanger for å holde oksygenet ute.

Jeg for min del stoler på gjæren. Så lenge den er frisk og rask og på jakt etter oksygen, skal det en del til for at ølet blir ødelagt.

Tor.

Norbrygg-medlem
Bruker masse silikonslanger, men bare før gjæring. Kanskje ikke noe for LODO-fantastene, men når det er masse oksygen tilstede fra før, gjør neppe silikonslangene mye fra eller til.

loebrygg

Norbrygg-medlem
Så lenge ølet ikke blir stående lenge i slangene kan jeg ikke helt se hvordan det kan være et stort problem
Var det noen videre forklaring?

Finn Berger

Moderator
Så lenge ølet ikke blir stående lenge i slangene kan jeg ikke helt se hvordan det kan være et stort problem
Var det noen videre forklaring?
Nei. Jeg skal prøve å leite fram podcasten.

Trur ikke dette er noe vi skal bli skremt av. Men jeg syntes likevel det var interessant.

Glenn

Norbrygg-medlem
Nei. Jeg skal prøve å leite fram podcasten.

Trur ikke dette er noe vi skal bli skremt av. Men jeg syntes likevel det var interessant.
Nevnes sikkert flere ganger, men hørte akkurat denne og det var i en bisetning her

Finn Berger

Moderator
Nevnes sikkert flere ganger, men hørte akkurat denne og det var i en bisetning her

Trur det var i en annen jeg hørte det. Der var det mer enn en bisetning - men han sa ikke noe som egentlig var til hjelp for oss. Men det var åpenbart nok til å være et problem i profesjonell sammenheng.

Topp