Silikonslanger og oksygen

Om jeg ikke misforstår konklusjonen på en diskusjon jeg ikke skjønner noe av her, så er det all mulig grunn til å ligge unna silikonslanger.
Ser i den diskusjonen at lengden på slangen er ekstremt viktig for mengden O2 ppm. Jeg bruker forøvrig PET ølslange i overføring på kald side, ball lock til ball lock med ca 0,5m slange mellom. https://www.vestbrygg.no/slanger/60413/co2-øl-hp-2-5mm-x-4mm-slange-per-meter
De skal vel være skånet det meste av problemet her?

Som noen nevnte tidligere her, det er vel ytters få som bruker silikon til noe på kald side? Det må i så fall være i overføring fra gjæringskar til omstikk, mulig man kan tjene noen ppm 02 ved utskift av silikon der. Det er dog en silikonslange i allrounderen min, men den er full av Co2 når jeg overfører, så der skal ikke oksygen være et problem...

HSA har vært diskutert opp og ned, jeg tilhører menigheten som ikke tror på at det har betydning for det ferdige produktet. Så også brulosophy har gjort et eksperiment som har vært lenket her før:

Konklusjon; ingen betydning(på kort sikt vel og merke) Rart han ikke har fulgt denne opp noen måneder senere? I større bryggerier hvor meskeeffektiviten skal opp på 100%, der er det MYE HSA i prosessen med å få ut alt av maltet.

Hva nøyaktig er det i silikonen som får ølet til å oksidere? Hvis det er mengden oksygen som trenger igjennom materialet vil det være forsvinnende litt den korte tid
Selv bruker jeg ikke mer enn 5 -10 min på overføre til fat

Selv en oppblås ballong vil jo holde på luft ganske lenge selv med trykk. Nå er ikke ballonger laget av silikon, men den er også mye tynnere og jeg tror ikke silikon er så spesielt materie.

Hva nøyaktig er det i silikonen som får ølet til å oksidere? Hvis det er mengden oksygen som trenger igjennom materialet vil det være forsvinnende litt den korte tid
Selv bruker jeg ikke mer enn 5 -10 min på overføre til fat

Selv en oppblås ballong vil jo holde på luft ganske lenge selv med trykk. Nå er ikke ballonger laget av silikon, men den er også mye tynnere og jeg tror ikke silikon er så spesielt materie.
Hva bygger du det på når du sier at det vil være forsvinnede lite? Dette dreier seg så vidt jeg kan forstå om nokså komplisert fysikk, og uten at jeg kan noe som helst fysikk, så har jeg skjønt såpass at det vi regner som "rimelig" ut fra common sense-vurderinger, kan være helt på jordet.

Silikon er det materialet som brukes i slanger som har suverent størst "gjennomtrengbarhet". Vanlige vinylslanger som du kan kjøpe på Biltema er mye tettere.

Hva bygger du det på når du sier at det vil være forsvinnede lite? Dette dreier seg så vidt jeg kan forstå om nokså komplisert fysikk, og uten at jeg kan noe som helst fysikk, så har jeg skjønt såpass at det vi regner som "rimelig" ut fra common sense-vurderinger, kan være helt på jordet.

Sammenligner vi med den tiden ølet blir eksponert og overflaten i flaskene mener jeg du ikke trenger bekymre deg
Du tømmer vel ikke flaske for oksygen før du flasker?..

Jeg tipper dagsformen og valg av middag har større innvirkning på den sensoriske opplevelsen av øl enn hvilket materialet sirkuleringsslangen er laget av.

Tilbake
Topp