Independence is the new craft.

Meh. Alt som skjer i bryggeverdenen handler om Brewdog. I følge Brewdog. Hvis de hadde konsentrert seg om å lage god øl (som de gjør), og giret ned markedsføringsstrategien et par hakk hadde jeg fortsatt kjøpt Jackhammer. Men siden de er så masete (EFP 4 YO! HAR DU HØRT OM EQUITY FOR PUNKS 4 ELLER! SJEKK EFP 4 A'! DET ER DRIPRA!) så blir det heller Kinn.
 
Meh. Alt som skjer i bryggeverdenen handler om Brewdog. I følge Brewdog. Hvis de hadde konsentrert seg om å lage god øl (som de gjør), og giret ned markedsføringsstrategien et par hakk hadde jeg fortsatt kjøpt Jackhammer. Men siden de er så masete (EFP 4 YO! HAR DU HØRT OM EQUITY FOR PUNKS 4 ELLER! SJEKK EFP 4 A'! DET ER DRIPRA!) så blir det heller Kinn.

Equity for Punks er måten dei sikrer seg å ikkje verte kjøpt opp. Eg seie ikkje at alt dei styre med er bra.

Sent fra min SM-A300FU via Tapatalk
 
HAR DU HØRT OM EQUITY FOR PUNKS 4 ELLER!

Det er opp til deg om du vil kjøpe deg inn i Brewdog eller ikke. Men som Jo-Helge skriver, det er jo dette konseptet som skiller dem fra andre bryggerier og sikrer at de ikke blir kjøpt opp av et stort bryggeri med det første.

Derfor må de markedsføre dette med equity for punks så kraftig, det må til for å klare å drifte videre og vokse i markedet.
 
Jeg kjøpte meg inn i EFP 2 i sin tid, så jeg har jo hatt troen, men det blir bare for mye i lengden. EFP 4 målet er urealistisk, så det at de har sendt meg epost en gang i uken for å tigge penger i stedet for å lage god øl sliter på lojaliteten. Brewdog begynte som Ramones, men ble Malcolm McLaren for lenge siden.
 
Jeg kjøpte meg inn i EFP 2 i sin tid, så jeg har jo hatt troen, men det blir bare for mye i lengden. EFP 4 målet er urealistisk, så det at de har sendt meg epost en gang i uken for å tigge penger i stedet for å lage god øl sliter på lojaliteten.
Eg ser den. Jeg og har frå EFP 2 uten at det er så veldig med mas.

Men det som dei skriv I denne bloggen var det eg ville peike på. Store bryggeri konsern kjøper små craftbeer bryggeri. I eit forsøk på å lure øl kunder ?

Sent fra min SM-A300FU via Tapatalk
 
.....
Men det som dei skriv I denne bloggen var det eg ville peike på. Store bryggeri konsern kjøper små craftbeer bryggeri. I eit forsøk på å lure øl kunder ?
....

Med den klare intensjonen at de skal tjene penger på oppkjøpet.
Kan da vel ikke være overraskende for noen?
 
Jeg syns BrewDog gjør en jævlig fet ting med å gå så hardt ut. Det er helt på sin plass også, mikrobryggeriene er jo nå i ferd med å bli kjøpt opp i hopetall og vanne ut hele greia. Skulle bare ønske de kunne lage ett eneste øl som ikke var humla ihjel. Per nå er jeg langt mer imponert over det organisatoriske de gjør enn selve ølet de lager :)
 
Du vet at noen har en agenda når de kaller Hansa Borg for "mega beer corporation".

For min egen del så sliter jeg veldig med å engasjere meg i hvem som har aksjemajoritet i firmaene som produserer ølet jeg drikker. Det føles som det absolutt minst interessante å vite om et øl.
 
Jeg syns BrewDog gjør en jævlig fet ting med å gå så hardt ut. Det er helt på sin plass også, mikrobryggeriene er jo nå i ferd med å bli kjøpt opp i hopetall og vanne ut hele greia.

Dette må du nesten forklare for meg: På hvilken måte mener du de bryggeriene som er kjøpt opp har blitt "vannet ut"?
 
Du vet at noen har en agenda når de kaller Hansa Borg for "mega beer corporation".

For min egen del så sliter jeg veldig med å engasjere meg i hvem som har aksjemajoritet i firmaene som produserer ølet jeg drikker. Det føles som det absolutt minst interessante å vite om et øl.
Eit aksjeselskap ser ikkje lenger fram en kvartals resultater. Samme kva dei seier er det bunnlinjen på kvartalet som er målestokken :)

Sent fra min SM-A300FU via Tapatalk
 
Det handler vel om at entusiasme og ønske om å lage det beste ølet blir byttet ut med ønsket om å tjene mest mulig penger.
De store bryggeriene ser at de taper salg av det eneste produktet de tradisjonelt har hatt, pasteurisert, industriprodusert øl når noen kommer på markedet med øl som smaker bedre og mer variert. Og det enkleste de kan gjøre er å kjøpe opp disse produsentene, de har jo kapital til det.

Så kan vi jo håpe at det ikke vil påvirke produktet vi kjøper. Jeg mener det er naivt å tro at det ikke vil bli innført forandringer i produksjonen hos disse oppkjøpte mindre bryggeriene. Jeg er redd fokuset dreies mot kostnader og maks inntjening i stedet for kvalitet og utvikling. Bare spør Kjetil Jikiun, han har opplevd hvordan det er å bli kjøpt opp av et stort bryggeri, et konsern som lovet at de skulle få fortsette som før på Nøgne Ø.

https://www.facebook.com/kjetil.jikiun/posts/877933342283895
 
Dette må du nesten forklare for meg: På hvilken måte mener du de bryggeriene som er kjøpt opp har blitt "vannet ut"?
Kjetil Jikiuns erfaringer tilsier ihvertfall ikke at Hansas oppkjøp av Nøgne Ø var i interesse av å høyne kvaliteten." Craft beer" selger, og de som har øl som business vil være med på inntjeningen. Avansen på en halvliter Nøgne Ø på Rema må være flere ganger bedre enn en flaske Hansa pils, og kan nok lett bli enda bedre, særlig om man er villig til å "effektivisere" litt.

Hvis du tror kvaliteten ikke forringes av et slikt oppkjøp så lever du i en naiv verden. Det jeg mener med "utvannet" er at ettersom jo flere av disse bryggeriene blir kjøpt opp så vil det bli vanskeligere å finne virkelig godt øl, og ikke minst blir det vanskeligere å støtte "The little guy" for oss som syns at det å putte noen kroner i lomma på de som virkelig jobber for og tror på produktet har en verdi i seg selv.
 
Det handler vel om at entusiasme og ønske om å lage det beste ølet blir byttet ut med ønsket om å tjene mest mulig penger.

Og motivasjonen for de som selger bryggeriet sitt? Penger.
Stakkars bryggerigrundere som kan trekke seg tilbake som millionærer mens de furter over at livsverket ble ødelagt når de solgte.
På den andre siden er det vel legitimt å selge det man har bygd opp, ta pengene og stikke?
 
Og motivasjonen for de som selger bryggeriet sitt? Penger.
Stakkars bryggerigrundere som kan trekke seg tilbake som millionærer mens de furter over at livsverket ble ødelagt når de solgte.
På den andre siden er det vel legitimt å selge det man har bygd opp, ta pengene og stikke?
At Jikiun innbilte seg at han skulle få fortsette helt uforstyrret og så kort tid etter sutrer over realitetene er... rart å overvære. Han var nok like naiv som mange andre ville vært, fristet med så mange penger.

Om å selge ut: det er ihvertfall forståelig. Men, som noen andre sa (kanskje BrewDog?): selger du et bryggeri, så selger du også fremtiden til alle de som hjalp deg å komme dit du har kommet. Ja, det er forståelig at noen hopper på denne muligheten, men det fortjener faen ikke applaus.

(Dersom alle involverte drar nytte av, og støtter et slikt salg, er det åpenbart deres valg og ikke noe uvedkommende trenger å mene så mye om, utenom å sørge tapet av et produkt man har verdsatt).
 
At Jikiun innbilte seg at han skulle få fortsette helt uforstyrret og så kort tid etter sutrer over realitetene er... rart å overvære. Han var nok like naiv som mange andre ville vært, fristet med så mange penger.

Så Kjetil skjønte ikke det du skjønte, er det det du mener? Da må jeg si du har en imponerende innsikt.

Dette ble uttalt til Dagens Næringsliv:
"Når vi nå kommer inn på eiersiden, skal ikke gründerånden bare bestå, men videreutvikles. Vi skal sørge for at selskapet får vokse videre på sine egne premisser, sier administrerende direktør Lars A. Midtgaard i Hansa Borg."

Er man naiv når man tror på det som blir sagt her?


http://www.dn.no/nyheter/naringsliv/2013/11/27/hansa-kjoper-seg-inn-i-nogne-o
 
Tilbake
Topp