Lage 100L Bryggeri. Trenger tips.

Har begynt å planlegge ett bryggeri med "litt" større kapasitet enn de 20-25 jeg har i dag sammen med ett par kamerater. Vet det er mange her som har bygget sitt eget, og hadde vært greit med litt tips for å unngå bomkjøp.

Pris: 25-30k
Kapasitet: 100L

Tenker å benytte 30gal kjeler fra SS Brew som mesketank og kokekar. Regner med å få rundt 80L maks ut fra mesketank til kok. Meskekjele vil enten bli varmet direkte med gass, eller som ett HERMS system.

Tenkte i utgangspunktet å benytte en 20Gal kjele med egen gassbrenner for varming av skyllevann, men lurer på om en varmtvannsbereder vil fungert bedre, og kunne bli brukt i tillegg for forvarming av meskevann og evnt en varmekilde til meskekaret. Har hørt mye ymse om innsiden av eldre beredere. Burde jeg evnt kjøpe en helt ny?

Satser på å klare meg med 1 pumpe som blir utstyrt med hurtigkoblinger, slik at det bare er å koble over det som trengs.

På gassfronten blir det 1 eller 2 store banjo brennere fra Ebay med en 11kg propan flaske. Jeg kan enten utstyre kok og meske kjele med hver sin brenner og flaske, eller lage en type skinne under kjelene som gjør det mulig å benytte samme brenner på begge. Siste alternativ er å bygge et HERMS system for resirkulering via bereder.

Meskekjelen blir utstyrt med utstyr for resirkulering, blant annet denne

Til kjøling tenker jeg en stor motstrømskjøler.

Systemet blir ganske manuellt i starten, men planer om å automatisere det mer etterhvert.

Det er primært spørsmål rundt oppvarming av skyllevann jeg trenger svar på, men setter pris på innspill rundt utforming av bryggeriet.
 
Skal dere brygge utendørs? Med kun en 11kg på to så store brennere så risikerer du at den blir så kald at propanen slutter å kondensere


Sent from my iPhone using Tapatalk
 
Skal dere brygge utendørs? Med kun en 11kg på to så store brennere så risikerer du at den blir så kald at propanen slutter å kondensere

Det blir i ett uthus, så ned mot 7-8 grader på vinterstid tenker jeg. Kjører nok 1 flaske pr brenner.
 
Ser ikke noe problemer med bryggeri oppsettet ditt bortsett fra at jeg ville nok brukt ss brew kjeler og ikke vvb.

Kokekjelen på 113 liter blir nok i minste laget dersom dere skal ha ut 100 ltr til gjæring.

Jeg hadde da valgt 113 liter til mesk og HLT, 200 liter til kok
 
Det blir i ett uthus, så ned mot 7-8 grader på vinterstid tenker jeg. Kjører nok 1 flaske pr brenner.

Jeg har ved et tilfelle fått problemer med 8,5kW på 11kgs, men det var ganske ekstreme forhold. Løsningen er jo å ha en flaske som backup.


Sent from my iPhone using Tapatalk
 
Ser ikke noe problemer med bryggeri oppsettet ditt bortsett fra at jeg ville nok brukt ss brew kjeler og ikke vvb.

Kokekjelen på 113 liter blir nok i minste laget dersom dere skal ha ut 100 ltr til gjæring.

Jeg hadde da valgt 113 liter til mesk og HLT, 200 liter til kok

Denne 150litern er jo ellers utrulig bra pris på: http://shop.lundteknik.dk/product_info.php?cPath=823&products_id=15195

Jeg har 75litern av samme og den har plass til 80liter, så godt mulig 150 er egentlig 160.

Storagrytor.se har jo også rimelige kjeler i den størrelsen.


Sent from my iPhone using Tapatalk
 
Til skyllevann er VVB helt ypperlig, velger du med rett nippel til element så kan du skru i akkurat hvilket element du selv ønsker eller har kapasitet til. Så er det jo bare å enten sette på effektregulator og styre temp selv eller PID for automatisk styring.

Og det som evt måtte ligge i gamle beredere får du enkelt ut ved å helle i noe saltsyre, lett skrubb og spyle av.
 
Jeg har ved et tilfelle fått problemer med 8,5kW på 11kgs, men det var ganske ekstreme forhold. Løsningen er jo å ha en flaske som backup.


Sent from my iPhone using Tapatalk
Jeg har ingen problemer med propan. Har 50 KW brenner
 
Sist redigert:
Jeg har ved et tilfelle fått problemer med 8,5kW på 11kgs, men det var ganske ekstreme forhold. Løsningen er jo å ha en flaske som backup.


Sent from my iPhone using Tapatalk

Bruk god gammeldags stål flaske eller aluminiumsflaske om du får tak i det. De leder varme mye bedre en kompositt


Sent from my iPhone using Tapatalk
 
Når det gjelder temperaturkontroll på meskekar så er det viktig at det lar seg gjøre med stegmesking. Mulig dette blir vanskelig med HERMS varming?
Ser at falsk bunn til SS Brew har ganske mye rom under bunnen. Hva med å installere ett mindre element her for å styre temperaturen? Tror det sitter en 12Ah sikring der jeg skal brygge, så begrenser seg jo endel hvor stort element jeg kan kjøre uten å ringe elektriker.. Elementet vil kun ha som oppgave å øke temp fra 62-63c opp mot 77c. Kan evnt få laget custom falsk bunn med større rom under mesken.

Det lar seg jo greit gjøre å øke temp med propan, men ser for meg at det vil bli lettere å kontrollere temp ved hjelp av element og en STC1000.
Ss_Brewtech_falst_bottom_norcal_brewing_c202d8dd-5a80-49f2-8def-cfa0df90373a_grande.png
 
Når det gjelder temperaturkontroll på meskekar så er det viktig at det lar seg gjøre med stegmesking. Mulig dette blir vanskelig med HERMS varming?
Ser at falsk bunn til SS Brew har ganske mye rom under bunnen. Hva med å installere ett mindre element her for å styre temperaturen? Tror det sitter en 12Ah sikring der jeg skal brygge, så begrenser seg jo endel hvor stort element jeg kan kjøre uten å ringe elektriker.. Elementet vil kun ha som oppgave å øke temp fra 62-63c opp mot 77c. Kan evnt få laget custom falsk bunn med større rom under mesken.

Det lar seg jo greit gjøre å øke temp med propan, men ser for meg at det vil bli lettere å kontrollere temp ved hjelp av element og en STC1000.
Ss_Brewtech_falst_bottom_norcal_brewing_c202d8dd-5a80-49f2-8def-cfa0df90373a_grande.png
Har dere ordnet falsk bunn? Vi er på jakt etter sil/bunn til maltrør.... Så kanskje vi kan bruke noe av d samme som dere?...
 
Vi bruker en 200L VVB med gassbrenner, og vi har nå fått tak i en benkbereder (mindre tank) som vi håper at skal passe perfekt oppi 200L som meskekurv. Havnet inn på denne tråden for å finne opptimal størrelse på borrehul til meskekurven, men ser jo nå at det å slisse spor med vinkelsliper kan være mye mere effektivt, om ikke tidsbesparende :D Vi både mesker og koker i samme tankt, derfor greit å ha muligheten til å løfte ut all malten i en egen beholder. Gjør det også enkelt å skylle hvis denne henger i talje(?) fra taket. Noen med erfaringer med samme metode som vi tenker på?
 
Tilbake
Topp