Søker hjemmebryggere i Bergen & omegn som brygger engelske ølstiler!

kokkenrolv

Norbrygg-medlem
Podcasten Vestkast jobber for tiden med en egen episode om å brygge engelske ølstiler. Vi tenker å dypdykke i en del litt undervurderte stiler, som bitter, ESB, mild, etc.
I den forbindelse er vi på jakt etter hjemmerbryggere som brygger/har brygget engelsk, og som gjerne har noen eksempler. Vi tenker å prate litt med en eller to kjente norske proffbryggere på telefon eller Skype, men vil gjerne ha en hjemmebrygger med oss i studio.
I kjent Vestkast-stil blir det avslappet, uformelt og passe nerdete....

Ta gjerne kontakt med meg på pm, eller mail til vestkast@gmail.com

Mvh
Rolv Bergesen
Vestkast
 
Vil gjerne få applaudere temavalget:)! Hvis dere kan få lirket inn et lite språkhjørne synes jeg dere burde få sagt noe om det dypt tragiske i at "pale ale" ikke lenger kan forstås som betegnelse på engelsk pale ale;).
Sånne diskusjoner hvor den ene siden bruker det generelle uttrykket om sin greie, finner du mange steder. Det er f.eks. en del pedalfantaster som opererer med uttrykkene 'sykkel' og 'motorsykkel', mens de egentlig sikter til 'tråsykkel' og 'sykkel'. Du kommer aldri til å vinne diskusjonen, men sørg for all del for å holde den ved like! :)
 
Vil gjerne få applaudere temavalget:)! Hvis dere kan få lirket inn et lite språkhjørne synes jeg dere burde få sagt noe om det dypt tragiske i at "pale ale" ikke lenger kan forstås som betegnelse på engelsk pale ale;).

Det er notert! Du er selvsagt velkommen til å ta det opp selv... :)
 
Hadde jeg vært bergenser og mestret veltalenheten på bergensk vis ... *tenker tanken: en 10 minutter lang monolog spekket med skarring og indignasjon!*

@Oberstbräu: Slenger meg gjerne på i kampen mot misbruk av ordet "sykkel", også. En sykkel har ikke motor! Altså er følgende setning ikke til å misforstå: "Da jeg hadde parkert sykkelen etter dagens tur, unte jeg meg en iskald pale ale". (Hvilket jeg faktisk gjorde, også!)

@loebrygg: Hva de skal leve av i Statene og her hjemme? De skal brygge American Pale Ale, selvfølgelig - hvis det er det folk vil ha. Og det er det jo åpenbart. (Vil minne på tråden der det avsløres at folk med hang til svært bitre smaker er psykopater:rolleyes:.)

Men dette blir veldig off topic. Hvor er de engelskbryggende bergenserne?!
 
Sist redigert:
Engelske øl er gode, og et bra tema for podcast. Men en observasjon jeg har gjort er at kreativiteten blant hjemmebryggere og småbryggere blir ofret til fordel for en overdreven respekt for tradisjon. Og når man ser nærmere på historien ser man at engelske bryggerier har brukt amerikansk humle siden tidlig på 1800-tallet. Men neida, idag skal vi være rigide og bruke kun Marris Otter, Thomas Fawcett krystallmalt, EKG og London ale-gjær.

(Sånn er det forøvrig også med tyske øl, og blanding av engelske og tyske stiler finner man omtrent ikke)

Drew Beechum, som skrev Experimental Homebrewing, laget en pale oat mild, som jeg kunne tenkt meg å lage en variant av:

Pale Oat Mild
Oat Malt AK Mild
For 5.5 gallons at 1.038 OG, 9 IBUs, 6.7 SRM, 3.9% ABV 68% efficiency

Malt Bill
6.0 lbs Maris Otter
2.0 lbs Thomas Fawcett Malted Oats
0.6 lbs Simpsons Medium Crystal

Mash Schedule
Rest at 152-154F for 60 minutes

Hops
0.125 oz Target 11%AA 60 minutes
0.25 oz Challenger 6.5%AA 30 minutes

WY1275/WLP022


Sent from my iPhone using Tapatalk
 
Litt av problemet nå er at det knapt er engelsk humle i bryggebutikkene. BS superduperstore på Hasle er utsolgt for alt annet enn Pilgrim, og EKG og Fuggles er ikke på lista en gang! I nettbutikken har de bare Challenger i tillegg. BL har Goldings - faktisk på lager, så de er vel best i klassen. Er engelsk humle så sært at vi må importere selv? Er dette del av konspirasjonen fra dem som har tatt bort A'en i APA?
 
Gleder meg stort til podkasten. Britisk øl har vært en liten kjepphest for meg. Mer britisk øl til folket! (og til polet/butikkene/utestedene....)

Når det gjelder dette med for stor respekt til britisk øl, som @bjartenataas nevner, så tenker jeg dette:
Amerikansk bryggetradisjon er vel tuftet på det å leke med stilartene, å pumpe opp alkohol og IBU og å leke seg med humle og annet snask. Ta enhver ølstil og pøs på med humle/alkohol og du har en amerikansk versjon (for å si det enkelt). Det er vel noe av det som har gjort den amerikanske bryggetradisjonen berømt/beryktet. Denne tradisjonen er (vel) de fleste hjemmebryggere influert av, det som er mest populært (se Ratebeer) og som kanskje er gøyest å brygge (?). Opplever at det er større handlingsrom når jeg brygger amerikanske øl. Når jeg skal brygge britisk øl, opplever jeg at det er et trangere nåløye - jeg har mindre referanser og erfaringer, og tenker at jeg må holde meg på den smale sti for at det skal kunne kalles britisk øl (Amerikansk humle? DET går vel ikke! etc) De britiske ølene jeg har brygget har alle vært stilrene. Men det er selvsagt ikke noen grunn til at det må være slik.

Høyst ukvalifiserte betrakninger fra en byråkrat, som egentlig burde gjort noe jobbrelatert, og ikke drodle på bryggeforumet i arbeidstiden.
 
Her er et eksempel på at man kan gå utenfor BJCP og likevel ta utgangspunkt i tradisjon. Riktignok eksperimentell humle, men det fantes tidligere sterkere versjoner av mild ale, navnet viste mer til lav bitterhet enn lav alkohol. Respekt for tradisjon vil også være å se til hva som ble laget før første verdenskrig og andre ting førte til endringer. http://www.summitbrewing.com/blog/union-series-4-3x-mild-ale https://en.m.wikipedia.org/wiki/Mild_ale også artig: http://barclayperkins.blogspot.no/2015/05/lets-brew-wednesday-1871-carlsberg-mild.html?m=1 http://barclayperkins.blogspot.no/2015/10/lets-brew-wednesday-1909-barclay.html?m=1


Sent from my iPhone using Tapatalk
 
Gleder meg stort til podkasten. Britisk øl har vært en liten kjepphest for meg. Mer britisk øl til folket! (og til polet/butikkene/utestedene....)

Når det gjelder dette med for stor respekt til britisk øl, som @bjartenataas nevner, så tenker jeg dette:
Amerikansk bryggetradisjon er vel tuftet på det å leke med stilartene, å pumpe opp alkohol og IBU og å leke seg med humle og annet snask. Ta enhver ølstil og pøs på med humle/alkohol og du har en amerikansk versjon (for å si det enkelt). Det er vel noe av det som har gjort den amerikanske bryggetradisjonen berømt/beryktet. Denne tradisjonen er (vel) de fleste hjemmebryggere influert av, det som er mest populært (se Ratebeer) og som kanskje er gøyest å brygge (?). Opplever at det er større handlingsrom når jeg brygger amerikanske øl. Når jeg skal brygge britisk øl, opplever jeg at det er et trangere nåløye - jeg har mindre referanser og erfaringer, og tenker at jeg må holde meg på den smale sti for at det skal kunne kalles britisk øl (Amerikansk humle? DET går vel ikke! etc) De britiske ølene jeg har brygget har alle vært stilrene. Men det er selvsagt ikke noen grunn til at det må være slik.

Høyst ukvalifiserte betrakninger fra en byråkrat, som egentlig burde gjort noe jobbrelatert, og ikke drodle på bryggeforumet i arbeidstiden.

For en tid tilbake var jeg på en sosial tilstelning med mange trivelige folk. Deriblandt en ikke navngitt brygger på et ikke navngitt bryggeri her i området. Vi kom i snakk om øl av alle ting... Jeg begynte å hinte litt om at det finnes mye godt øl som ikke er fulle av mange "apekatter" og en IBU som likner fartsgrense på en firefelts motorvei. Så jeg spurte rett ut om når de skal brygge noe erkebritisk som mild eller ESB, eller kikke over bukta til Irland og prøve seg på en red ale. Svaret var kjapt at det var så kjedelig øl det kom mest sannsynlig til ikke å skje.

Så det er vel markedet som bestemmer dessverre, siden det er vi som forbrukere ønsker oss sterkøl med mye humle. Håper at det snart kan begynne å snu seg slik at vi får større utvalg av britisk øl i butikk og på polet og mer britiskinspirert øl fra de norske bryggeriene.
 
Litt av problemet nå er at det knapt er engelsk humle i bryggebutikkene. BS superduperstore på Hasle er utsolgt for alt annet enn Pilgrim, og EKG og Fuggles er ikke på lista en gang! I nettbutikken har de bare Challenger i tillegg. BL har Goldings - faktisk på lager, så de er vel best i klassen. Er engelsk humle så sært at vi må importere selv? Er dette del av konspirasjonen fra dem som har tatt bort A'en i APA?

Jeg hadde faktisk tenkt meg på en Engelsk IPA neste gang,
men når jeg så på utvalget ombestemte jeg meg
 
Engelsk pale ale kom først, og har førsteretten til benevnelsen. Amerikansk pale ale startet som etterligninger, og har siden skåret ut i retning sitrushumlerusbrus. Slik er det med den saken.:p
Selv har jeg med et par unntak knapt brygget noe annet enn engelsk, og har vel en amerikansk humle i fryseren, tror jeg...
På høy tid at engelsk øl løftes fram.
 
100 % med deg på alle punkt her, bortsett fra:
"... unte jeg meg en iskald pale ale".

Du hadde da fortjent bedre etter en sikkert slitsom sykkeltur. En passe kjølig, kjellerkald pale ale, for eksempel.
 
For en tid tilbake var jeg på en sosial tilstelning med mange trivelige folk. Deriblandt en ikke navngitt brygger på et ikke navngitt bryggeri her i området. Vi kom i snakk om øl av alle ting... Jeg begynte å hinte litt om at det finnes mye godt øl som ikke er fulle av mange "apekatter" og en IBU som likner fartsgrense på en firefelts motorvei. Så jeg spurte rett ut om når de skal brygge noe erkebritisk som mild eller ESB, eller kikke over bukta til Irland og prøve seg på en red ale. Svaret var kjapt at det var så kjedelig øl det kom mest sannsynlig til ikke å skje.

Så det er vel markedet som bestemmer dessverre, siden det er vi som forbrukere ønsker oss sterkøl med mye humle. Håper at det snart kan begynne å snu seg slik at vi får større utvalg av britisk øl i butikk og på polet og mer britiskinspirert øl fra de norske bryggeriene.
Synd om at det ikke blir laget irsk rød eller mild fordi man antar at folk oppfatter det som kjedelig. For meg er det kjedeligere med komboen karamellmalt og sitrushumle. Tviler på om denne her fra Boulevard er kjedeligere enn gjennomsnittet, f.eks.:
 
Tilbake
Topp