Spm. til bryggeprosessen og til mengde vann under siling/utvanning

Ok, ja skal endre mengden vann jeg forvarmer neste gang. Ser da at en kan spare en del tid under skylling senere. Takk for gode tips!
 
Har lest at en del tapper i "gjæringsfat" under skylling, slik at all vørter siles ut og tappes rett ut i fatene.
Når man er ferdig skyllt, så tømmes kokeren for malt og spyles ren, deretter heller man tilbake fra gjæringsfatene og starter kokeperioden.

Noen av dere som gjør det på denne måten eller er det tullete/unødvendig?
 
Må gjøre det sånn vist du ikke har maltrør og kun bruker silbunnen..
En fordel er at du er sikker på at du ikke får korn/skall med i kok noe som lett skjer vist du overfyller maltrøret..
 
Genial kalkulator!.
Angående mengde vann som du kommenterte så har vi bare fulgt beskrivelsen som fulgte settet vårt på ca 5l + 2l/kg malt, men ser poenget ditt for å slippe mengden vann under skylling...
Takk for tips.. Er 3.5 l / kg en generell regel eller varierer denne avhengig av type øl?

Det er en tommelfingerregel jeg noterte meg på et et eller annet tidspunkt men jeg husker ikke hvor jeg har det fra og jeg har aldri fulgt regelen selv fordi jeg bruker speidel.
 
Har lest at en del tapper i "gjæringsfat" under skylling, slik at all vørter siles ut og tappes rett ut i fatene.
Når man er ferdig skyllt, så tømmes kokeren for malt og spyles ren, deretter heller man tilbake fra gjæringsfatene og starter kokeperioden.

Noen av dere som gjør det på denne måten eller er det tullete/unødvendig?

Dette er en såkalt "flysparge" eller "kontinuerlig skylling", - metoden som er mest effektiv med hensyn på utbytte og dermed
brukt av storbryggerier. For oss hobbybryggere har det liten betydning i maltforbruket om vi bruker en metode som gir 10%
lavere utbytte. Vi kan kompensere med en halvkilo ekstra med malt. Jeg benytter den selv på min BB60, ganske enkelt for
det var det eneste jeg kjente til fra starten. Riktignok har jeg modifisert oppsettet en del for at det skal fungere sømløst. Ikke så lett
som instruksene til BB60 gir inntrykk av hehe.

Angående formvarming av meskevannet så må du også ta hensyn til de 5 literne med dødvolum i vann/malt forholdet dersom du bruker kalkisen til Brewer's friend. Treffer meget bra gang på gang med den.
 
Dette er en såkalt "flysparge" eller "kontinuerlig skylling", - metoden som er mest effektiv med hensyn på utbytte og dermed
brukt av storbryggerier. For oss hobbybryggere har det liten betydning i maltforbruket om vi bruker en metode som gir 10%
lavere utbytte. Vi kan kompensere med en halvkilo ekstra med malt. Jeg benytter den selv på min BB60, ganske enkelt for
det var det eneste jeg kjente til fra starten. Riktignok har jeg modifisert oppsettet en del for at det skal fungere sømløst. Ikke så lett
som instruksene til BB60 gir inntrykk av hehe.

Angående formvarming av meskevannet så må du også ta hensyn til de 5 literne med dødvolum i vann/malt forholdet dersom du bruker kalkisen til Brewer's friend. Treffer meget bra gang på gang med den.

Hei.
Jeg skjønte ikke helt hva du mente med å ta hensyn til de 5 literne med dødvolum..... Kan du utdype dette? Gjerne med et eksempel ihht. verdiene som tastes inn i Brewers friend appen..
 
Hei.
Jeg skjønte ikke helt hva du mente med å ta hensyn til de 5 literne med dødvolum..... Kan du utdype dette? Gjerne med et eksempel ihht. verdiene som tastes inn i Brewers friend appen..

Muligens gjør du det riktig allerede hehe.

Kan bruke 2l/kg malt som eksempel. Du har 5kg malt og fyller derfor 10l + 5l = 15liter vann i BB60.
Men kjører du 2l/kg inn som ratio i kalkisen til brewers friend har du plutselig 5l vann som ikke er tatt hensyn til.
Jeg regner derfor en ny ratio for at det skal bli rett i kalkulatoren: 15/5 = 3l/kg. Konsekvensen hvis du ikke
tar med 5 literne er at du havner 1-2 grader for høyt. Egentlig ikke noe stort problem hehe.
 
Hei igjen... Fremdeles ikke klok på beregning av vann for skylling her...
Siste brygg i helgen var en IPA:
- 9.3 kg malt
- mesking 66 grader
- jeg brukte 3l/kg med vann
- batch: 50 l
- koketid 60 min

I følge kalkulatorer skulle jeg da bruke:
- meskevann 27.9 l
- etterskylling 44.1 l

Jeg bruker BB60 og fikk kun etterfylt med 35l før jeg var på maksmerket.
Hvorfor?
Ps: Mistenker forøvrig at malten ikke var fint nok kvernet slik at det var lite vann som ble tatt opp i kornet!

Er mine beregninger korrekt? Hva gjør jeg evt. Galt?

Jeg havnet forøvrig ut med langt lavere OG enn forventet. Og målt til 1.040, mens jeg skulle hatt 1.053... Hadde blitt enda lavere hvis det hadde vært plass til de 44 literne.. [emoji30]



Sent from my iPhone using Tapatalk
 
Husk at kornet/malten tar opp en del vann, derfor er ikke dette usannsynlig...


Sent from my iPhone using Tapatalk
 
Tilbake
Topp