Spm. til bryggeprosessen og til mengde vann under siling/utvanning

Hei..
Vi er forholdsvis fersk i "gamet" (3 batcher) og lurer litt på om vi gjør noe feil i prosessen her.
Grunnen er at vi ikke alltid treffer forventet OG verdi på ølet vårt.
Når jeg leser på diverse forumer ser det ut til at det er ulike måter å gjøre ting på, derfor vil jeg bare ta en avsjekk... ;-)
Beklager hvis du/dere mener at jeg burde ha funnet svarene selv ved å lese andre innlegg, men har som sagt ikke helt funnet et entydig svar (hvis det finnes)..

Kort fortalt kjøpte jeg og to kamerater et beer brew 60 l sett fra ølbrygging.no og fikk med 3 (50 l) sett med malt/humle. Siste settet ble brygget igår, en "Farm House Ale"..

Følgende fremgangsmåte har vi brukt til nå:
- Rengjøring og desinfisering
- oppvarming av vann til 67 grader (står på oppskrift) ref. beskrivelse fra ølbrygging.no: 5l + 2l/kg malt, hvilket i dette tilfellet ble 33 l, da vi totalt har 14 kg malt.
- hever i malten og varmer på 67 grader i 90 min. (ref. oppskrift), sirkulerer under hele meskeperioden vørteren ved å tappe ut og fylle på toppen. Gjøres nå manuelt da sirkulasjonspumpen som fulgte med var for effektiv, slik at det gikk fort tomt.
- skrur opp temp til ca 78 grader og hever silkaret og siler/etterfyller med ca 80 graders vann. Gjør dette til vi havner på ca 50 l vørter i bryggeren. Puh! Dette tar tid... (tok ca 90 min sist gang)
Det er også dette punktet vi er mest usikre på, med tanke på mengde vann det skal etterfylles med. Som jeg beskrev innledningsvis startet vi med 33 l. En del av dette (ganske mye) tas opp i malten så vi endte faktisk opp med å etterfylle ca 30 l vann for å havne på 50 l totalt.
- Fjerner silkar og malt når vi oppnådde 50 l og startet kokeperioden.
- Humle tilsettes ihht. oppskrift.
- Protafloc (eller hva det heter) tilsettes når det gjenstår 15 min av kokeprosess
- kjøler settes i når det gjenstår 5 min av kokeprosess
- total koketid 60 min.
- Kjøler så ned til ca 25 grader. Havnet på 22 grader denne gangen, da vi fikk avbrutt litt for sent.
- Måler så OG til å være 1064 (forventet OG ihht. oppskrift 1067)
- Tapper fra bryggekjelen via tappekran til gjæringskar og tilsetter gjær. Bør man heller bruke hevert for å unngå å få med seg mye grums?
- tilfører litt oksygen og setter til lagring..

Håper noen av dere har tid til å gi oss kommentarer på dette og tar imot forbedringsforslag med takk.. :)
 
Ser ut som dere har en ok fremgangsmåte. Det er noe jeg stusser på.. Innmesk på 67° er litt lite for 14 kg malt. Det er vel mesketempen som skal være 67, og da bør vannet i kjelen være 73'ish før tilsetting av malt. Dette kan ha innvirkning på utbytte, da mesketemp blir veldig lav for dere. Og en trenger ikke sirkulere så mye under mesking. Så snart du har fått sirkulert et par bøtter, og sjekket at mesken er klumpefri - la den stå :)
 
Dere har det meste under kontroll. Å treffe 3 poeng lavere enn forventet er helt innafor. Det kommer dere til å få kontroll på etterhvert.
 
- hever i malten og varmer på 67 grader i 90 min. (ref. oppskrift), sirkulerer under hele meskeperioden vørteren ved å tappe ut og fylle på toppen. Gjøres nå manuelt da sirkulasjonspumpen som fulgte med var for effektiv, slik at det gikk fort tomt.
Kjøpte BB30 tilbudspakka fra olbrygging.no, og der fulgte det med en liten kuleventil som jeg til slutt fant ut at skulle monteres mellom pumpas utgang og den lange ut-slangen. Bruker den aktivt for å regulere flow under sirkulasjon for at det ikke skal gå tørt i bunnen og/eller flomme over silkaret. :)
 
Er ikke 33 liter vann til 14 kg malt litt lite? Det blir ca 2.4 l/kg - kan vel trygt øke til 3.5 l/kg og bruke mindre vann/tid på skylling? Dersom det er plass i kjelen, da.
 
Ser ut som dere har en ok fremgangsmåte. Det er noe jeg stusser på.. Innmesk på 67° er litt lite for 14 kg malt. Det er vel mesketempen som skal være 67, og da bør vannet i kjelen være 73'ish før tilsetting av malt. Dette kan ha innvirkning på utbytte, da mesketemp blir veldig lav for dere. Og en trenger ikke sirkulere så mye under mesking. Så snart du har fått sirkulert et par bøtter, og sjekket at mesken er klumpefri - la den stå :)
ImageUploadedByTapatalk1458796204.460699.jpg
 
Ser ut som dere har en ok fremgangsmåte. Det er noe jeg stusser på.. Innmesk på 67° er litt lite for 14 kg malt. Det er vel mesketempen som skal være 67, og da bør vannet i kjelen være 73'ish før tilsetting av malt. Dette kan ha innvirkning på utbytte, da mesketemp blir veldig lav for dere. Og en trenger ikke sirkulere så mye under mesking. Så snart du har fått sirkulert et par bøtter, og sjekket at mesken er klumpefri - la den stå :)

Obs.. Glemte å nevne dette ja. Vi har brukt innmesk temp 10 grader høyere enn mesketemp, dvs. i dette tilfellet ca 77 grader. Ser nå at jeg kan bruke kalkulator for å regne ut mer eksakt temp for dette..
Sirkulering: ok, men vil det det være en ulempe å sirkulere under hele meskeperioden?
 
Kjøpte BB30 tilbudspakka fra olbrygging.no, og der fulgte det med en liten kuleventil som jeg til slutt fant ut at skulle monteres mellom pumpas utgang og den lange ut-slangen. Bruker den aktivt for å regulere flow under sirkulasjon for at det ikke skal gå tørt i bunnen og/eller flomme over silkaret. :)
Kan ikke se at vi fikk en slik kuleventil som du beskriver til settet vårt. Kan du sende meg et bilde av den?
 
Kan ikke se at vi fikk en slik kuleventil som du beskriver til settet vårt. Kan du sende meg et bilde av den?
Kan poste et bilde så fort jeg er hjemme igjen. Undet beskrivelsen av denne magnetpumpa på olbrygging.no står det også at det medfølger en kuleventil som monteres på utgangen av pumpa.
 
86-682_xl_1.jpg
 
Genial kalkulator!.
Angående mengde vann som du kommenterte så har vi bare fulgt beskrivelsen som fulgte settet vårt på ca 5l + 2l/kg malt, men ser poenget ditt for å slippe mengden vann under skylling...
Takk for tips.. Er 3.5 l / kg en generell regel eller varierer denne avhengig av type øl?

3,5kg pr.liter med 20kg malt(sterkøl) går ikke bra.. så da må du gå ned på vann mengden...
 
Ser du skriver at dere bruker silkar. Det gjør jeg også, og ved normalbatch (12kg malt) Forvarmer jeg ca 45 liter vann i kjelen. Hvis dere skal ha opp mot 15kg malt (f.eks til en fyldig stout), så ikke bruk mer enn 40 liter.. Da blir det litt for fullt. (Been there, done that)
 
Tilbake
Topp