Nøgne Ø #100 på The Jamil Show: Can You Brew It

Hørte på podcasten igjen igår
Jeg valgte å ikke gjøre det
Starta på 1.100 for drøye to uker siden, putra ned til 1.023 etter en uke og flaska på onsdag
 
Valgte å ikke gjøre det selv også.. Ga den en god dose når jeg pitcha, så satser på det holder.. Om det ikke holder, så vet jeg det til neste gang :beercheers:
 
Har du nok frisk gjær, så bør det gå bra uten ekstra oksygen. Jeg pleier å brygge på 2. eller 3. generasjon gjær med så høy OG. Brygger først et "normalt" brygg som jeg tapper, deretter det neste brygget (det med høy OG) rett oppå gjærkaka i det samme gjæringskaret. Det pleier å funke fint. Det blir på en måte som en diger forkultur.

Når man brygger på denne måten kan reaksjonen i karet bli voldsom, ja. Særlig med lavere OG. Men jeg kan ikke huske at gjæringen på nr 100 var spesielt voldsom, muligens pga den høye OG'en.

Jeg tilsetter for øvrig aldri ekstra oksygen til mine brygg (har ikke utstyr for det), men nøyer meg med å riste godt på dunken; det gjorde jeg også med nr 100 og det ble som sagt meget vellykket, temmelig likt originalen.
 
Har du nok frisk gjær, så bør det gå bra uten ekstra oksygen. Jeg pleier å brygge på 2. eller 3. generasjon gjær med så høy OG. Brygger først et "normalt" brygg som jeg tapper, deretter det neste brygget (det med høy OG) rett oppå gjærkaka i det samme gjæringskaret. Det pleier å funke fint. Det blir på en måte som en diger forkultur.

Når man brygger på denne måten kan reaksjonen i karet bli voldsom, ja. Særlig med lavere OG. Men jeg kan ikke huske at gjæringen på nr 100 var spesielt voldsom, muligens pga den høye OG'en.

Jeg tilsetter for øvrig aldri ekstra oksygen til mine brygg (har ikke utstyr for det), men nøyer meg med å riste godt på dunken; det gjorde jeg også med nr 100 og det ble som sagt meget vellykket, temmelig likt originalen.
Brygger på første generasjon 007, men 3pk og stor starter, så håper det er nok.. Trengte faktisk mye headspace denne gangen.. Aldri sett 007 kose seg så mye..
 
Tok en liten prøve idag, 1.022 etter 6 dager.. Smakte selvfølgelig på prøven, å er ganske nærme sann som jeg husker #100.. For se hva de neste to ukene gjør med ølet:) blir å tappe på flasker.. Kjøpt inn litt danstar for karbonering
 
flasket idag etter nesten 4uker til gjæring.. Fg stoppet på 1.020.. Første sjekk om 3uker, men har veldig tro på denne.. Men ble mye lysere en jeg husker den..
 
Hehe.. Ja, bildet lyger en god del, men laaaangt ifra så mørk som orginalen.. Vet ikke helt hva som gjekk galt.. Men smaken var lovende..
 
Jeg har brygget denne et par ganger nå og min blir alltid litt lysere enn origanalen
noe som irriterer meg siden det er den mørke siden av dette øllet jeg liker
ikke så lys som din dog, men begynner å undres om det ikke er no feil med denne oppskriften
 
Tilbake
Topp