Tappe 50-liters batch på 2x25-liters gjæringskar - ulik OG?

Rune Kallhovd

Norbrygg-medlem
Hei, har vurdert å gå fra BB30 gen. 3 til en BB60 Automatic i løpet av sommeren, men så kom en liten tanke snikende med hensyn på gjæringskarene og evt. ulik OG?

Etter nedkjøling av vørten, og den har stått i ro en times tid for bedre flokkulering, vil ikke de tyngre sukkerstoffene også ligge i nedre del av vørten? (Har jo sett at SG måling fra bunn og topp av kokekaret ga relativt store forskjeller etter ferdig skylling, og uten å røre opp vørten).

Vil ikke da tapping i 2 x 25-liters gjæringskar medføre en fare for at det første karet har en større OG enn det andre karet, og dermed kunne få 2 ulike resultater av samme batch?

Mulig jeg er helt på jordet her, og ikke burde være urolig for dette? :(
 
Jeg synes du skal ta en måling og publisere hva du finner. For min del er dette ikke et problem da jeg tapper alt på gjærspannet så snart jeg er på rett temperatur.

Sent fra min D6603 via Tapatalk
 
Jeg pleier å fordele tapping pr gjæringskar med ca 5 liter ad gangen. Slik sikrer jeg også at jeg får tilnærmet likt volum i hvert kar. Dermed synes jeg det også er lettere å fordele gjæren nogenlunde likt (når jeg bruker samme type gjær i begge karene). Mulig dette er en tungvint måte? Har forøvrig forhørt meg med en bryggmester. Han sier at man får bedre resultat om alt volum er i et og samme kar, 50-60 liter. Så tror jeg etter hvert går til innkjøp av noen slike kar også.
 
Jeg pleier å fordele tapping pr gjæringskar med ca 5 liter ad gangen. Slik sikrer jeg også at jeg får tilnærmet likt volum i hvert kar. Dermed synes jeg det også er lettere å fordele gjæren nogenlunde likt (når jeg bruker samme type gjær i begge karene). Mulig dette er en tungvint måte? Har forøvrig forhørt meg med en bryggmester. Han sier at man får bedre resultat om alt volum er i et og samme kar, 50-60 liter. Så tror jeg etter hvert går til innkjøp av noen slike kar også.
Den metoden for å fordele vørten mellom 2 kar hadde jeg ikke tenkt på, men høres jo ut som en glimrende måte å få det så likt som mulig i de 2. Er enig i at det beste resultatet vil være 1 større kar for hele batchen, men et sånt blir fort mer uhåndterlig mellom kokekjelen og gjæringsskapet? ;)
 
Så lenge sukkeret er oppløst i vannet, så er det ingen fare for at det skiller seg eller at væsken nederst skal bli tyngre enn lenger oppe når det først har blitt blandet.
Etter kok vil du ha lik OG over alt, og slik vil det forbli uansett om vørteren står i ro en tid.
 
Så lenge sukkeret er oppløst i vannet, så er det ingen fare for at det skiller seg eller at væsken nederst skal bli tyngre enn lenger oppe når det først har blitt blandet.
Etter kok vil du ha lik OG over alt, og slik vil det forbli uansett om vørteren står i ro en tid.
OK, godt å høre at jeg bekymrer meg helt unødig. ;)
Da jeg målte ulikheter var det rett etter skylling og før kok (uten å røre opp vørten).
 
Tilbake
Topp