Nytt Speidel-Inspirert Bryggeri på Blakstadbrygg!!

Nei, denne kan ikke stegprogrammeres. I likhet med alle andre PID'er er den ikke primært beregnet for brygging. Den må nok settes for hvert nytt steg.
I en Speidel er det ingen PID involvert, det er en programmerbar microcontroller som er satt til å styre temperatur, og så er programmet laget slik at den kan ta mange steg.
 
De bruksanvisningene jeg har sett for PID-kontrollere som kan programmeres med variabel temperatur over tid, tyder på at svaret er «nei». De er for vanskelige å programmere til at du vil gjøre det for hver bryggedag og er bedre egnet for å lage et fast program som skal gjentas mange ganger.
 
Mulig det finnes, men jeg har aldri sett en PID som kan programmeres i flere steg. PID'er er som sagt ikke beregnet for slikt. I en Speidel brukes ikke PID, men en programmerbar microcontroller.
 
Nuvel, det var noe for bryggere! Muligens litt krøkkete å programmere, kanskje ikke...
 
Har lurt litt på ein slik, men slo det fra meg fordi det såg litt jobbigt ut å programmere. Brukar stort sett berre eit steg pluss utmesk likevel.
 
protto skrev:
Har lurt litt på ein slik, men slo det fra meg fordi det såg litt jobbigt ut å programmere. Brukar stort sett berre eit steg pluss utmesk likevel.

For 2 år siden stegmesket "ingen" nå skal alle stegmeske, uansett oppsett!
 
gustavf skrev:

Takk gustavf, den bruksanvisningen så ikke helt gresk ut  :idea: Jeg fant også en bruksanvisning til JLD'en som jeg linket i min opprinnelige post, og sett i lys av den du postet så ser jeg logikken litt tydligere. Hmmm. what to do? Auber sin SYLxxx eller JLD'en....... Stein saks og papir tenker jeg løser saken :)

Til dere som er litt tvilende til en slik dings, jeg har faktisk ikke peiling på om jeg EGENTLIG trenger en sånn, jeg har en tendens til å bli litt overivrig når jeg først setter i gang. Men jeg må jo si at det ser både funskjonelt og snasent ut når man ser Speidel'en i bruk, og det er den som danner grunnlaget for bygget mitt (høy blingfaktor kan kanskje ta fokus bort fra manglende kunnskaper ;D?). Men tatt i betraktning at jeg bare har drukket øl og aldri satt mine ben i et bryggeri (i alle fall ikke i et hjemmebryggeri) så er det bra for meg at dere tar dere tid til å komme med betraktninger både for og i mot. For jeg bør jo ikke kaste hundrelappene ut av vinduet hvis det ikke trengs.
 
Bjarte H skrev:
protto skrev:
Har lurt litt på ein slik, men slo det fra meg fordi det såg litt jobbigt ut å programmere. Brukar stort sett berre eit steg pluss utmesk likevel.

For 2 år siden stegmesket "ingen" nå skal alle stegmeske, uansett oppsett!
Akkurat, det heter seg at stegmesking er fullstendig unødvendig med våre dagers malt. Likevel sniker det seg inn tanker om at det likevel er bedre på en eller annen obskur måte! Jeg har selv blitt angrepet av denne basillen, drevet og fundert på hvordan lage osv. Endte med innkjøp av BB30, klar for modifisering til stegmesking.
Etter å ha plundret og styrt i lange tider har jeg nå blitt friskmeldt og har kommet til at jeg IKKE vil stegmeske og IKKE meske i BB30, men meske på gamlemåten i en isolert stålkjele med falskbunn. Denne gir dønn riktig temperatur i mesken i en time. Det har jeg ikke klart med noen andre metoder. Speidel fikser muligens dette. Og BB30 er fremdeles en fremragende kokekjele!
 
Kom til å tenke på noe, de to første brygg, en pils og ett jule øl, disse to er de beste brygg ever, disse to brygg er de eneste med stegmesking, hmm
 
Øystein Appelgren skrev:
Er det noen av dere som har erfaring med hvilken maskevidde på filterduk som egner seg til sirkulasjonsmesking ala speidel? Speidel og Petit har på sine sider, men de oppgir ikke maskevidden...... Masse rimlig på ebay, både på rull og i stykker, men jeg er redd for å kjøpe noe som er for finmasket, hvis det er mulig da...... Tenkte på noe sånt som dette her:

http://www.ebay.co.uk/itm/Stainless..._Crafts_EH&hash=item231dfaef7e#ht_1029wt_986
Og vil alu fungere like bra som rustfritt/syrefast?

Begynner å få alle bits and pieces i boks, straks klar for montering. Hentelapp for nest siste pakke med kjøleribber eller SSR'er fra det fjerne Østen lå i postkassa i dag. Nå mangerler det bare en siste tank til koke eller meskekar avhengig av diameteren jeg klarer å få tak i. 50 cm standard bereder flyter det over av, men over eller under er verre. Men jeg gir ikke opp  :eek: Jeg er evig takknemlig for alle gode råd og tips som har dukket opp i de forskjellige trådene hvor jeg har postet min uvitenhet

Bedre å samle svarene. Du laget nettopp en egen tråd med dette spørsmålet her..
 
beklager dobbelpostingen, tenkte meg ikke helt om i farta. Tenker så det knaker på prosjektet mitt  :bank2: Har slettet det her, og holder det i den andre tråden.
 
Tilbake
Topp