Vil tilsetting av ny gjærtype ved flasking påvirke smak?

Brygger ein Imperial Stout med Safbrew Abbaye-gjær og runder nok 10% ABV. Er lettere nervøs for å ende opp med flatt øl når eg åpner flaskene om nokre må edar etter å ha lest om slike skjebner hos andre som har brygga sterkt øl.

Eg har eit par pakker US-05 liggande, vil 2-3 gram gjær til omstikkingskaret kunne påvirke smaken i nevneverdig grad? RDWHAHB har eg fremst i pannebrasken, men eg spør likevel. :)

Det enklaste hadde så klart vore å på ein eller måte sjekke om gjæren i vørteren har krefter igjen til å fortære 5g sukker/liter...
 
Ut fra hva jeg har lest, skal det der ikke kunne påvirke smaken. Folk har visstnok brukt weissbiergjær til det formålet uten at det har hatt merkbar effekt. Og 05 er jo veldig nøytral.

Jeg har slitt med å få karbonert øl (et forsøk på en Duvel), og det var ikke gøy. Så etter det vil jeg slenge i litt 05 om jeg er i tvil, sjøl om det i de fleste tilfeller kanskje er unødvendig.
 
Takk for svar, då blir det nok ekstra gjær berre for å vere sikker. :)

Kan eg spørre om kor mykje gjær per liter du brukte? Ser at det har blitt nemnt eit par gram tørrgjær for 25 liter øl, synes dette virka litt lite.
 
Jeg tror 3-4 gram passer. Du trenger ikke mye.

Jeg har ikke hatt grunn til å prøve det sjøl, så dette er bare hva jeg har lest. Tror det var hos Palmer.Tar du for mye, får du bare noe mer bunnfall - og kanskje litt fusel?
 
Jeg bruker Nottinham Danstar til karboneringsgjær. 1g og 100g sukker til normal karbonering og 2g/200g på belgisk jeg vil ha mye kullsyre i.
Dette er til 20 liter. Fungerer glimrende.
Saf 05 er også veldig nøytral og bør fungere like bra.
 
Tilbake
Topp