Maltbod

Finn Berger

Moderator
I et gammelt, rart hus er plass til mye rart. Jeg snekrer maltbod. Luksus!
Sekker med basismalt under benken, spesialmalt på hyllene over - alt vakkert merket. Ikke noe mer graving og leiting etter posen med roasted barley, bare å strekke ut handa.
Dette blir nesten som i mørkerommet i gamle dager. Du lukker døra, tenner det røde lyset - og er i din egen verden. Eller som å spille orgel. Basismalten der nede, som dyp bass, og en diskant av spesialmalt. Maltmølla skal stasjoneres i hjørnet helt til høyre. Lager slisse i benken, og et stativ til maltbøtta under. Skulle kunne bli tett og fint, så det ikke støver. Der havner den ferdige komposisjonen.

Ikke studer konstruksjonsdetaljene for nøye, jeg er ikke snekker:(. I dette huset er det ikke mye som er i vinkel eller vater, og da er det ikke så enkelt å lage noe nytt som er. Og så oppdaget jeg midtveis at vateret mitt heller ikke var helt i vater, og det førte til noen snåle ad hoc-løsninger på problemet med å få ting i vater med et nytt vater - om dere skjønner.

Nå gjenstår det ikke så mye. Gleder meg til å flytte inn, og håper å kunne tilbringe mye tid der inne.

upload_2016-10-31_9-50-29.png
 

Vedlegg

  • upload_2016-10-31_9-45-6.jpeg
    upload_2016-10-31_9-45-6.jpeg
    146,5 KB · Sett: 63
Dette ser bra ut Finn. Jeg er akkurat inne i nytt hus og tenker å gjøre det samme. Her har madammen gitt grønt lys til alt jeg vil, relatert til brygging :)
 
Av og til lurer jeg på hvor dere finner partnere som godkjenner at huset sakte men sikkert gjøres om til et bryggeri. Det er null treff her http://m.finn.no/globalsearchlander.html?searchKeys=&q=bryggevennlig+dame

På Hadeland, selvfølgelig:).

Marit lo godt av kommentaren din. Hennes svar er at det er snakk om opplyst egeninteresse. Man må tenke slik:
Vil jeg ha øl?
Hvis ja, må man innrette seg deretter. Det er bare å innse at ølet på en eller annen måte må brygges. En egen maltbod er langt å foretrekke for rot ute i offentligheten.

Det du skal se etter er helt enkelt tørst dame med sunn fornuft.

Sånn ser forresten badet vårt ut:p - på mer eller mindre permanent basis:
upload_2016-10-31_12-10-16.jpeg
 
Bra jobbet! Den er ikke i bruk den pipa vel? I såfall bør du være forsiktig med å dekke den til.
 
Bra jobbet! Den er ikke i bruk den pipa vel? I såfall bør du være forsiktig med å dekke den til.

Neida. Oljefyren er kutta ut til fordel for varme fra grunnvannet, så ingen fare.

Hahaha, morsomt at du nevner det. Vi flytter til Harestua i morgen faktisk og jeg har fått innvilget bryggerom i kjelleren.
Beklager avsporing. ;)

Det er jo bare 10 minutter unna:). Her må det være muligheter for utveksling av noen smaksprøver? Hvis bare infeksjonene holder seg unna nå, kan jeg by på i alle fall et par-tre øl som jeg ikke skammer meg over.

Og skulle du gå tom for no' malt, er det bare å ringe;).

PS: Korrekt uttale - om du vil tekkes de innfødte - er Har'stua, med trykk på første stavelse.
 
Tilbake
Topp