Gjæring stoppet for tidlig..

Hei, Jeg brygget en Three Floyds - zombie dust klone som har stått til gjæring nå i 9 dager. Brygger på en BB60 og selve bryggingen gikk rimelig greit. Jeg sleit med å holde stabil mesketemperatur på 67 grader. De første 20 minuttene så viste toppen av mesken opp mot 71 grader, mens det i bunn var 65 grader. Etter å fått resirkulert med pumpe i 20 min så nærmet temperatur målingene seg mot 67 grader. Mesket i 60 min. Kom litt høyt på OG, 1.067 vs 1.063 i oppskriften.

Jeg hadde satt gjærstarter 3 dager i forveien med WLP007 med mengde beregnet ift mr. malty. Denne var dekantert og satt til varming i gjæringsrommet. Pitchet gjæren og satte inn på rom som holdt 17 grader. Gjæringstemp målt på dunken var 20 grader ved stomrgjæring. De 3 første dagene forløp gjæring som normalt med bra fart i gjærlåsen. Etter 3 dager så stoppet det ganske opp. Målte da SG som da var 1.028 (med hydrometer ved 20 grader). To dager senere var SG på 1.024 og der har den vært siden. Jeg hadde oppi tørrhumle i går og tok samtidig og rørte opp gjæren forsiktig. Jeg flyttet og gjæringsunken inn på et rom som holder 22 grader. Ble forsiktig optimist da det begynte å ploppe forsiktig i gjærlåsen igjen, men ble skuffet i dag da jeg tok en SG som viste 1.024.. Ingen forandring :(

ihht oppskriften i beersmith så skulle jeg havnet på FG 1,015. Jeg mesket nok litt høyere enn oppskriften og ved å justere for det i beersmith så kan jeg forvente en FG på 1,019.. fortsatt 5 punkter lavere enn der jeg er nå..

Det jeg lurer på om jeg bør gjøre noen flere tiltak eller kan det rett og slett være at det ikke er mer gjærbart sukker igjen? Kan for så vidt godta en høyere FG med tilhørende mer sødme og mindre alkohol, men er redd for flaskebomber..

oppskriften:

Recipe Specifications
--------------------------
Boil Size: 61,37 l
Post Boil Volume: 54,17 l
Batch Size (fermenter): 50,00 l
Bottling Volume: 47,00 l
Estimated OG: 1,063 SG
Estimated Color: 8,3 SRM
Estimated IBU: 60,6 IBUs
Brewhouse Efficiency: 70,00 %
Est Mash Efficiency: 72,8 %
Boil Time: 90 Minutes

Ingredients:
------------
Amt Name Type # %/IBU
12,50 kg Pale Malt (2 Row) US (2,0 SRM) Grain 1 83,3 %
1,00 kg Munich Malt - 10L (10,0 SRM) Grain 2 6,7 %
0,50 kg Carafoam (2,0 SRM) Grain 3 3,3 %
0,50 kg Caramel/Crystal Malt - 60L (60,0 SRM) Grain 4 3,3 %
0,50 kg Melanoiden Malt (20,0 SRM) Grain 5 3,3 %
30,00 g Citra [12,00 %] - First Wort 60,0 min Hop 6 18,6 IBUs
60,00 g Citra [12,00 %] - Boil 15,0 min Hop 7 16,8 IBUs
60,00 g Citra [12,00 %] - Boil 10,0 min Hop 8 12,3 IBUs
60,00 g Citra [12,00 %] - Boil 5,0 min Hop 9 6,8 IBUs
60,00 g Citra [12,00 %] - Steep/Whirlpool 10,0 Hop 10 6,1 IBUs
1,0 pkg Dry English Ale (White Labs #WLP007) [35 Yeast 11 -
120,00 g Citra [12,00 %] - Dry Hop 5,0 Days Hop 12 0,0 IBUs
 
71 grader i deler av mesken er årsaken. Det tar ikke mange minuttene med alfa-amylase før skaden er skjedd, dessverre. Tror ikke du får klemt mer ut av denne uten å jukse med enzymtilsetning. Så hvis du kan leve med et litt søtt øl er det bare å flaske når det har stått tiden ut (14 dager). Ploppingen etter at du flyttet karet var bare CO2 som ble frigitt pga. temperaturøkningen.
 
Ok, takk for svar :) Ser at jeg må må være mer påpasselig med temperaturen.. Pleier å ha ganske jevn temperatur, men brygger ute og har sett at det er vanskeligere å holde tempen jevn når tempen blir en sifret... burde nok startet pumpen før jeg heiv malten oppi for å få mest mulig jevn temp..
 
Ok, takk for svar :) Ser at jeg må må være mer påpasselig med temperaturen.. Pleier å ha ganske jevn temperatur, men brygger ute og har sett at det er vanskeligere å holde tempen jevn når tempen blir en sifret... burde nok startet pumpen før jeg heiv malten oppi for å få mest mulig jevn temp..

Nei, det burde du ikke. Da er det lett å tette/stresse det du har som falskbunn/silkar etc. For best flow så venter du og så starter resirkuleringen etter ca ti min. Du må bare beregne strike-temperaturen bedre og røre godt idet du har i malten.
 
Jevn temperatur er vanskelig i mange kompaktbryggere siden varmelementet sitter fast i bunnen og det har mye restvarme selv om man skrur ned effekten. Nødt til å sirkulere hele tiden. Lurt å nærme seg forsiktig nedenfra når det gjelder temperatur.
 
Ok. Tenker jeg rører vannet godt før og mens jeg har i malten. Sikter meg og inn en grad lavere neste gang for så å justere meg opp. Takk for oppklarende svar :).
 
Tilbake
Topp