Bryggertabber

Vaska meskeposen sammens med håndduker i vaskemaskinen. Med såpe og det hele. Lukter godt vertfall.
Får brygge en wit som neste brygg, koriander smaker jo litt såpe. Kanskje det funker:)

Sent fra min SM-G935F via Tapatalk
 
Har et korneliusfat stående i fryseboks i huset jeg har kjøpt, min far hadde vært innom å sett at fryseren på ingen måte var kald, så han koblet fra itc og satte stikkontakt rett i veggen.. ringte meg stolt som en hane, men fikk forklart at det ikke var meningen at fryseren skulle holde -28*c. Så han gjekk ned i kjelleren igjen å koblet til itc, men hadde satt fryseren i heating-stikket.. 5 dager med 14*c på fatet.. satser på NEIPA ikke har tatt skade av det o_O
 
Har et korneliusfat stående i fryseboks i huset jeg har kjøpt, min far hadde vært innom å sett at fryseren på ingen måte var kald, så han koblet fra itc og satte stikkontakt rett i veggen.. ringte meg stolt som en hane, men fikk forklart at det ikke var meningen at fryseren skulle holde -28*c. Så han gjekk ned i kjelleren igjen å koblet til itc, men hadde satt fryseren i heating-stikket.. 5 dager med 14*c på fatet.. satser på NEIPA ikke har tatt skade av det o_O

Haha! Noe skade har den sikkert tatt, ifht hvis det ikke hadde skjedd. Men den der var artig. Folk som tenker selv er ikke alltid helt knall.
 
Blir aldri helt venner med meske effekten på Grainfather'n..
Brygget en pale ale tidlig i desember, god med litt for sterk, kuttet 10% av maltmengden når jeg brygget den på nytt i går.. og endte med en ennå sterkere pale ale..


Sent from my iPhone using Tapatalk

Har en slik kornfar selv.. er nybegynner men fikk en OG på 61 etter kok på dette.. makan.. det hadde jeg ikke trodd. Så blir vel en slags IPA og ikke APA.. [emoji481][emoji23]


Sent from my iPad using Tapatalk
 
Har en slik kornfar selv.. er nybegynner men fikk en OG på 61 etter kok på dette.. makan.. det hadde jeg ikke trodd. Så blir vel en slags IPA og ikke APA.. [emoji481][emoji23]


Sent from my iPad using Tapatalk

Det kan virke litt bakvendt. Men du skyller vel ganske lite på en slik GF? Uansett. Det er mange faktorer som spiller inn, største er kverningen hvis det er malt fra samme malteri. Men den andre er at du får høyere effektivitet jo mindre malt du bruker.
 
Det kan virke litt bakvendt. Men du skyller vel ganske lite på en slik GF? Uansett. Det er mange faktorer som spiller inn, største er kverningen hvis det er malt fra samme malteri. Men den andre er at du får høyere effektivitet jo mindre malt du bruker.


Tja er nok ikke all verden med skylling .. snøtt 15liter?
Står noe om at man skal ha initial strike med 2,7 liter pr kg malt..
Ble vel sånn ca det denne gangen med 5,5 kg 2row.. usikker på kverning da lokale helter kvernet det for meg (er rookie og ikke maltmølle enda) synes å huske noe med 1,10? Kverning.. og ja var ca 500g caramalt oxo..6kg-ish altså. Regnet med sånn ca 53 med en kalkulator, men sikkert noe lite veske? Ble litt lenger mesk enn den timen de anbefalte...(mas fra frue etc.. Lang historie "kort":)
Ble 15min 54grader (feil da dette ikke skulle være med) men ble 65 i ca 70min + (skulle vært 67 i 60) og 75 i 13min som utmesk..22liter etter en time kok med 61/62 ved 20c.. om dette er bra effektivitet eller noe aner jeg ikke.. høres det greit ut? Neste runde blir det å bruke en oppskrift og ikke kjøre cowboy [emoji851][emoji51] Fikk beskjed om å bruke lang tid på skylling, så dyttet igjennom 15l vann som holdt 76 grader ila av en times tid..må man bruke så lang tid? [emoji57] skyllinga tok for lang tid synes jeg.. [emoji51]



Sent from my iPad using Tapatalk
 
Spennende med crossover-øl da :)
Blir sikkert bra! Tror jeg har blitt litt varm i trøya når det gjelder brygging. Satt på mesking av en 150l batch med wit igår, og mens den holdt på så gikk vi ned for å flaske litt øl i mellomtiden. Når vi gikk opp for å sjekke hvordan det gikk hadde pumpa tettet seg, og damp/røyk stod ut av apparatet :) er et rims anlegg. La hele ellementet i pbw og har stått et døgn, virker ikke som om det løsner noe særlig.... heldigvis bare 1 av 5 ellement som stod på :)
 
Egentlig ikke en tabbe, men et forsøk å håndtere dårlig planlegging. Har en schwarzbier som har stått to uker på 13-14 grader, og bør stå kaldt, men har ikke ledig kjøleskap. Satte better bottle oppi et 27L gjæringskar med vann nesten opptil toppen. Dette for å redusere temperatursvingningene, som går fra -5 til 5 for tiden, så det ser ut til å kunne fungere.
340f4917f6e488144b4a26119040236b.jpg
-5 ute, tjukt lag med is i bøtten. Satser på at det går bra.
841059c520150bcec49c2463300d84e8.jpg


Sent from my iPhone using Tapatalk
 
Brygget en IRA på søndag - strømmen gikk 3 ganger under koking, gammelt hus da.
Etter noen grove hodeberegninger så merker jeg at sikringene er 10A, veggstøpselet vel er på en 235V, samt effekten av en BB30 kan være ca 2500W. Regner mer frem til da at (I=W/V), 2500W/235V = 10,6A. Jeg er ingen elektriker, men selv med slingringsmonn mistenker jeg at jeg må ta i bruk de 16A støpslene - tror ikke stekeovnen blir sur på meg.

IRAen skal forsåvidt bli kalt en "Blackout" ...
 
Brygget en IRA på søndag - strømmen gikk 3 ganger under koking, gammelt hus da.
Etter noen grove hodeberegninger så merker jeg at sikringene er 10A, veggstøpselet vel er på en 235V, samt effekten av en BB30 kan være ca 2500W. Regner mer frem til da at (I=W/V), 2500W/235V = 10,6A. Jeg er ingen elektriker, men selv med slingringsmonn mistenker jeg at jeg må ta i bruk de 16A støpslene - tror ikke stekeovnen blir sur på meg.

IRAen skal forsåvidt bli kalt en "Blackout" ...

Hvis du har gammelt hus har du også kanskje keramiske sikringer? Det burde ikke være noe problem å trekke 0.6 A over i tilfelle. Målte du spenningen mens BB stod og putret? Hvis ikke hvil jeg anta at du får lavere spenning under bruk og da burde du ikke gå over 10A.
 
Hvis du har gammelt hus har du også kanskje keramiske sikringer? Det burde ikke være noe problem å trekke 0.6 A over i tilfelle. Målte du spenningen mens BB stod og putret? Hvis ikke hvil jeg anta at du får lavere spenning under bruk og da burde du ikke gå over 10A.
Keramiske sikringer ja - målte ikke spenning, det er mer guestimate fra min siden mtp standardspenning i støpsel på veggen.
Mistenker også at samme kurs går innom lys og annet før den treffer bryggemaskinen, så det kan jo være "combined effort" av en langstrukket strømkabel (mye er hjemmerigga fra før av). Vet ikke mengden A det blir, men tydeligvis var det nok.
 
Keramiske sikringer ja - målte ikke spenning, det er mer guestimate fra min siden mtp standardspenning i støpsel på veggen.
Mistenker også at samme kurs går innom lys og annet før den treffer bryggemaskinen, så det kan jo være "combined effort" av en langstrukket strømkabel (mye er hjemmerigga fra før av). Vet ikke mengden A det blir, men tydeligvis var det nok.

Kan godt være at du f.eks har 227V i veggen og siden man først driver med guesstimate.. Men med en 10A kurs så kan du trekke 2300W ved 230V, så.. gå for 16A sikringene.
 
Tilbake
Topp