Bryggertabber

Har nå til gode å lete i skråningen bak huset etter en magnet til gjærstarteren.. Jaja.

kunne vært verre.. kunne vært frossent malt :p
 
Så plutselig BB hadde kjørt opp gradene til over 90(!!) Med maltrøret fortsatt nedi... fxxx!#!! Kan vel forvente noe usmak i denne her :-(
 
Jah. Fikk ny mottrykksfyller i posten for en tid siden. Idag skulle den brukes på ene flaggskipet. Bare dritt og lort. Glemte å skru ventilen til stopp og dro ut fylleren.. To kjøleskap og hele den kroken ble dekket av øl. FG 1.033 så dette er klissete saker. For min del slikker jeg det omtrent bare av meg, men vaskingen.. bleh.. Og på toppen av det hele så har jeg klaget på fylleren siden den ikke var som på bildet. En bend nederst..Ugh.
 
Tabbe å ikke sjekke hvor mye som var igjen på fatet.. var jo tomt :( godt det står noen flasker med porter i kjøleskapet.
 
Brygget en hefeweizen idag, og alt gikk etter planen. Tappet alle 100 literne på gjæringsdunker og satt ned i kjelleren der jeg skulle pitche gjær. Nede i kjelleren står det to startere, en wlp300 til hefeweizen, og en wlp400 til en wit jeg skulle brygge imorgen. Hvilken starter tror dere jeg pitchet?
 
Egentlig ikke en tabbe, men et forsøk å håndtere dårlig planlegging. Har en schwarzbier som har stått to uker på 13-14 grader, og bør stå kaldt, men har ikke ledig kjøleskap. Satte better bottle oppi et 27L gjæringskar med vann nesten opptil toppen. Dette for å redusere temperatursvingningene, som går fra -5 til 5 for tiden, så det ser ut til å kunne fungere.
340f4917f6e488144b4a26119040236b.jpg



Sent from my iPhone using Tapatalk
 
Brygget en hefeweizen idag, og alt gikk etter planen. Tappet alle 100 literne på gjæringsdunker og satt ned i kjelleren der jeg skulle pitche gjær. Nede i kjelleren står det to startere, en wlp300 til hefeweizen, og en wlp400 til en wit jeg skulle brygge imorgen. Hvilken starter tror dere jeg pitchet?
Spennende med crossover-øl da :)
 
Tabben i dag var å brygge med storm utfor veggene. Har et opsett med gassbluss på 15kw og en kjele med kurv i. Mesker innendørs, men koker på verandaen. Slet med å holde fyr i gassblusset, vinden blåste det ut. Fikk satt opp en midlertidig levegg, men det hjalp lite. Måtte ha lokket litt på og av for å holde koken.
Kom greit med sludd med i koken også. Greit å lage sommerpilsen under en vinterstorm :)

Sent fra min SM-G935F via Tapatalk
 
Ikke bryggetabbe, bare generelt surr.
Har en batch med trippel som jeg har funnet ut er feil/ujevnt/feil karbonert.Men den smaker godt, så måtte prøve noe...
Tok de ut av boden for å prøve noe nytt: tilsette (ny) sukkerlake med sprøyte. Brukte ekstremt lang tid på selve utregningen av lake/sukker/vann.
Fylte på ulike mengder lake på bakgrunn av høyden på pifften når flaska ble åpnet. Miste hele sprøyta i lakebeholderen (=infeksjon). Noen av flaskene fikk plutselig masse sprudling og rant over.
Ca 2% sjanse på at dette blir et utmerket resultat.
 
Ikke bryggetabbe, bare generelt surr.
Har en batch med trippel som jeg har funnet ut er feil/ujevnt/feil karbonert.Men den smaker godt, så måtte prøve noe...
Tok de ut av boden for å prøve noe nytt: tilsette (ny) sukkerlake med sprøyte. Brukte ekstremt lang tid på selve utregningen av lake/sukker/vann.
Fylte på ulike mengder lake på bakgrunn av høyden på pifften når flaska ble åpnet. Miste hele sprøyta i lakebeholderen (=infeksjon). Noen av flaskene fikk plutselig masse sprudling og rant over.
Ca 2% sjanse på at dette blir et utmerket resultat.
Når man har planen klar, men alt går galt. Kjenner til den. :)
 
Tilbake
Topp