Bryggertabber

Mitt første bryggemaskin brygg (BB30) ble gjort tidligere, min tredje batch noen gang - værste rotet jeg har opplevd ...
Første issuet oppsto når vi skulle meske, og siden det var hjemmekvernet malt så mistenker jeg at det var delvis for fint kvernet (trass at jeg kvernet så grovt som mulig). Bunnen av silkaret klarte hvertfall å tette seg hele tiden, slik at vi måtte rote nedi bunnen med en alt for kort sleive. Måtte også drive å løfte silkaret opp og ned for å jevne ut vannhøyden innfor og utfor silkaret. Rimelig triste greier.

Videre skulle vi skylle mens vi skrudde på oppkok. Litt av et utgangspunkt når vi endte opp med å fylle opp silkaret nesten fullt med skyllevann, siden utrolig lite silte gjennom ... Her og ble det kriseløsning med å "skrape hull" i bunnen for gjennomtrekk - med sleiva som var alt for kort... På grunn av dette var det jo alt for lite ferdig skyllevann å hive nedi den ferdige mesken (satt på 15L av 30). Derfor ble det litt panikk kokt opp en del vann, samt vi hev nedi noe springvann bare for å ha noe å gå ut ifra. Etterpå vi begynte å få bra kokevolum klarte vi endelig å få has på meskevannet, så vi tok sjefsavgjørelsen å bare hive det også oppi. Etter strømmen på kjøkkenet hadde gått naturligvis - kom på i etterkant at en vannkoker og en større vannkoker på 2500W (bryggemaskinen) trekker en del strøm sammen, det hadde jo faktisk en effekt på huset mitt fra 40 tallet ... Skyllevannet var hvertfall en perfekt 78*C da heh.

Oppkok var vel mindre katastrofe da det tok dritlang tid, men var noe mer stabilt. Utenom overkoken som kom etter at vi hadde på lokket i 10s da vel og merke. Fikk såvidt blunket før det skjedde, men heldigvis var det ikke krise store mengder. Frem med kluten og skrubbing underveis! Kokingen var ikke helt rullendes hele tiden, viser seg å holde stabilt 99grader+ er vanskelig, spesielt forvirrende når den klarer å koke på 70% varme like mye som på 95% varme. Hele tiden hadde jeg en teori om at dette skjedde fordi det hadde brent seg i bunnen, men viste seg at bunnen var ganske clear. Klarte til slutt å slutte å fucke opp, spesielt siden når man er på bunn kan det vel bare gå oppover(?). Klarte å huske å sette i kjøler siste 15min, og daske 0minutts humlen innen rimelig tid. Glad vi klarte å tette kjøleren skikkelig i starten av kokedagen.

Siden har gjæringskaret drevet å feset ut masse egglukt i hele leiligheten, men har roet seg nå da. Blir jævla spennende å se om det blir noe godt da, full skal jeg hvertfall klare å bli ...
 
Kokte opp spraymalt til en starter, kjølte den fint ned til romtemp og satt den på røreren. 1 1/2 dag senere når jeg skal sette starteren til bunnfelling i kjøleskapet finner jeg wlp røret med gjæren i på benken ved siden av rørern...
 
Kokte opp spraymalt til en starter, kjølte den fint ned til romtemp og satt den på røreren. 1 1/2 dag senere når jeg skal sette starteren til bunnfelling i kjøleskapet finner jeg wlp røret med gjæren i på benken ved siden av rørern...

Omsorgssvikt!:eek:

Det er helt klart at det har manglet på oppmerksomhet i oppveksten til denne starteren.
På den andre side kan man jo si at du har i alle fall oksygenert godt.
:)
 
Mitt første bryggemaskin brygg (BB30) ble gjort tidligere, min tredje batch noen gang - værste rotet jeg har opplevd ...
Første issuet oppsto når vi skulle meske, og siden det var hjemmekvernet malt så mistenker jeg at det var delvis for fint kvernet (trass at jeg kvernet så grovt som mulig). Bunnen av silkaret klarte hvertfall å tette seg hele tiden, slik at vi måtte rote nedi bunnen med en alt for kort sleive. Måtte også drive å løfte silkaret opp og ned for å jevne ut vannhøyden innfor og utfor silkaret. Rimelig triste greier.

Videre skulle vi skylle mens vi skrudde på oppkok. Litt av et utgangspunkt når vi endte opp med å fylle opp silkaret nesten fullt med skyllevann, siden utrolig lite silte gjennom ... Her og ble det kriseløsning med å "skrape hull" i bunnen for gjennomtrekk - med sleiva som var alt for kort... På grunn av dette var det jo alt for lite ferdig skyllevann å hive nedi den ferdige mesken (satt på 15L av 30). Derfor ble det litt panikk kokt opp en del vann, samt vi hev nedi noe springvann bare for å ha noe å gå ut ifra. Etterpå vi begynte å få bra kokevolum klarte vi endelig å få has på meskevannet, så vi tok sjefsavgjørelsen å bare hive det også oppi. Etter strømmen på kjøkkenet hadde gått naturligvis - kom på i etterkant at en vannkoker og en større vannkoker på 2500W (bryggemaskinen) trekker en del strøm sammen, det hadde jo faktisk en effekt på huset mitt fra 40 tallet ... Skyllevannet var hvertfall en perfekt 78*C da heh.

Oppkok var vel mindre katastrofe da det tok dritlang tid, men var noe mer stabilt. Utenom overkoken som kom etter at vi hadde på lokket i 10s da vel og merke. Fikk såvidt blunket før det skjedde, men heldigvis var det ikke krise store mengder. Frem med kluten og skrubbing underveis! Kokingen var ikke helt rullendes hele tiden, viser seg å holde stabilt 99grader+ er vanskelig, spesielt forvirrende når den klarer å koke på 70% varme like mye som på 95% varme. Hele tiden hadde jeg en teori om at dette skjedde fordi det hadde brent seg i bunnen, men viste seg at bunnen var ganske clear. Klarte til slutt å slutte å fucke opp, spesielt siden når man er på bunn kan det vel bare gå oppover(?). Klarte å huske å sette i kjøler siste 15min, og daske 0minutts humlen innen rimelig tid. Glad vi klarte å tette kjøleren skikkelig i starten av kokedagen.

Siden har gjæringskaret drevet å feset ut masse egglukt i hele leiligheten, men har roet seg nå da. Blir jævla spennende å se om det blir noe godt da, full skal jeg hvertfall klare å bli ...
Kjenner meg litt igjen i denne.
Satte batch 15 og 16 hhv. i går og i dag.
Mine aller første brygg på BB30, etter et drøyt år på BIAB.

Hvordan noen klarer å sirkulere på BB30 er for meg et mysterium.

1.runde (5,5kg malt) - her var jeg litt oppmerksom så det randt en del malt ut av toppen på silkaret.

2.runde (7,8kg malt - alt for mye) dette var en håpløs affere... Elendig utbytte. 1060 på 22l i gjæringskaret.

Bestille malt på Brygg Selv sin nettside med knusing hos dem (på hasle)

Skal tråle BB30-delen av forumet for tips :)




Sent from my SM-G935F using Tapatalk
 
Kjenner meg litt igjen i denne.
Satte batch 15 og 16 hhv. i går og i dag.
Mine aller første brygg på BB30, etter et drøyt år på BIAB.

Hvordan noen klarer å sirkulere på BB30 er for meg et mysterium.

1.runde (5,5kg malt) - her var jeg litt oppmerksom så det randt en del malt ut av toppen på silkaret.

2.runde (7,8kg malt - alt for mye) dette var en håpløs affere... Elendig utbytte. 1060 på 22l i gjæringskaret.

Bestille malt på Brygg Selv sin nettside med knusing hos dem (på hasle)

Skal tråle BB30-delen av forumet for tips :)




Sent from my SM-G935F using Tapatalk

Det går greit å sirkulere, men det er en fordel å kunne strupe flow'en (Hate å måtte bruke engelske ord men fant ikke noe bedre). Av og til kan det hende du må stoppe sirkulering i en periode, men sjelden mer enn 30-60 sekunder av gangen. Det er hvertfall sånn det har funket hos meg.
 
Stadig vekk mange ting som går galt. Mitt første forsøk på fat avslørte at det jeg hadde lekker, så fikk låne et fat av en kamerat. Men noen ganger er en oksydert IPA bedre enn ingenting. Tabbe å ikke teste med vann først.

Og har i tillegg en schwarzbier som har stått stille på 1050 i to uker, etter å ha gjort alt etter boken. Får se om Vestbrygg innrømmer at Mangrove Jack's M76 ikke var bra. 2 pakker til 10 liter 1050 på 8 grader.

Noen andre som har hatt dårlige erfaringer med MJ?

Vuderer å kjøre den opp på 40 grader og tilsette kveik.


Sent from my iPhone using Tapatalk
 
Jeg ser at flere bryggebutikker oppbevarer tørrgjæren i romtemperatur. Det reduserer vel holdbarheten. I tillegg lurer jeg på hva som skjer hvis du f.eks har et termometer som måler feil eller har montert føleren på et sted som ikke er representativt for det du vil måle. Står det på kald overflate, så er jo det direkte påvirkning på undergjæret øl.

8 grader er i nedkant av ideell temp for denne gjæren. Jeg ville skrudd opp til 13-14 grader før jeg gjorde noe mer drastisk.
 
Utstyrstabbe!

Holder på å brygge en vørter som skal ha OG rundt 1.150.
Hydrometeret går til 1.100
Refraktometeret går heldigvis til 40 Brix %

Må få meg noen flere hydrometer med ulik skala...
 
Hadde vi visst alt vi i fremtiden kom til å kjøpe av utstyr, hadde vi trolig aldri startet med denne hobbyen. Bra at behov dukker opp etterhvert :)

Alt utstyret gjer berre at brygge dagen vert lenger. Då me starta var det ca 6 timer med vasking. Nå er det det doble med vasking.
[emoji48]


Sent from my iPhone using Tapatalk
 
Usikker hvor tabben ligger, men skulle prøve Beergun idag.. bare skumo_O

Har lånt Beergun eit par ganger. Er viktigst at alt er kjølt ned. Flaskene , fat og Beergun.
Serverings trykket på fatet må også settes ein del ned.
Men det vert litt skum uansett med oss


Sent from my iPhone using Tapatalk
 
Jeg bruker å hive flaskene i fryseren kvelden før, og når flaskene skal fylles slipper jeg ut trykket på fatet, og setter minimalt med "serveringstrykk". Får da fylt flaskene helt opp, uten mer skum enn hva som sunt er (cap on foam).


Sent from my iPhone using Tapatalk
 
Tilbake
Topp