NEIPA etter en uke uten trykk. Oksydert, ingen aroma, litt papp, men heftig kremaktig skum og ingen usmaker. Viktig å tenke positivt.Stadig vekk mange ting som går galt. Mitt første forsøk på fat avslørte at det jeg hadde lekker, så fikk låne et fat av en kamerat. Men noen ganger er en oksydert IPA bedre enn ingenting. Tabbe å ikke teste med vann først.
Og har i tillegg en schwarzbier som har stått stille på 1050 i to uker, etter å ha gjort alt etter boken. Får se om Vestbrygg innrømmer at Mangrove Jack's M76 ikke var bra. 2 pakker til 10 liter 1050 på 8 grader.
Noen andre som har hatt dårlige erfaringer med MJ?
Vuderer å kjøre den opp på 40 grader og tilsette kveik.
Sent from my iPhone using Tapatalk
Kun for de som tror på denslags, så.. hvor er denne gaffelen jeg etterlyste?
Samme erfarimg med Mangrove Jacks M84. Eneste brygget jeg har tømt ut fra gjæringskaret.Stadig vekk mange ting som går galt. Mitt første forsøk på fat avslørte at det jeg hadde lekker, så fikk låne et fat av en kamerat. Men noen ganger er en oksydert IPA bedre enn ingenting. Tabbe å ikke teste med vann først.
Og har i tillegg en schwarzbier som har stått stille på 1050 i to uker, etter å ha gjort alt etter boken. Får se om Vestbrygg innrømmer at Mangrove Jack's M76 ikke var bra. 2 pakker til 10 liter 1050 på 8 grader.
Noen andre som har hatt dårlige erfaringer med MJ?
Vuderer å kjøre den opp på 40 grader og tilsette kveik.
Superrein og sødmefylt porter. Knalløl.Brygge ein porter med wlp006 sist laurdag. Syntes den kom seint igang med gjæringa. Var eit fint gjælag på tirsdag. Skulle ta den opp eit par grader nå. Ser at den har stått heile tiden på 11.1 grader. Spennende å smake kva dette vert for noke.
Superrein og sødmefylt porter. Knalløl.
Har gått over til å beregne 10 ml pr flaske (0.5l). Blir litt enklere å dosere. Blander også ut mere enn jeg trenger. Bare sånn i tilfelle. Men jeg jukser litt. Måler ikke opp volumet etter å ha tilsatt sukker. Blir litt feil, men vil ikke styre for mye med væsken fram og tilbake pga. infeksjonsfaren. Kan selvfølgelig unngås ved å måle for så å koke det opp. Kanskje neste gang.Flasket 47 flasker rett fra primærbøtten, siden den så så nedfalt og fredelig ut, og ville unngå plasking og mer oksygen fra omstikking til flaskebøtte, og tilsatte sukkerlake med apoteksprøyte. Hadde regnet med 14 liter, 42 flasker og 6g/l, altså 2g pr flaske; 84g. Men laken tok slutt etter 32 flasker. Tenkte 84ml vann og 4ml lake per flaske. Så det ble 7.8g/l på de første, og på de resterende 15 flaskene laget jeg mer sukkerlake med 15g av sukker og vann, men det stemte bedre å regne 3ml lake per flaske.
Ingen katastrofe, siden det et en belgisk blond, men bare litt kortslutning å anta at volumet til oppløst sukker var det samme som vann.