Bryggertabber

Prøvde igjen nå, vart mye bedre, men ikke optimalt..
flaskene hadde stått 5 timer i frysa, serveringsstykk 0,2 bar. Kan hende jeg rett å slett har overkarbonert hele øla.. satte itc på 2* nå, og trykk på 0,5bar.. for prøve igjen over jul :)
 
Stadig vekk mange ting som går galt. Mitt første forsøk på fat avslørte at det jeg hadde lekker, så fikk låne et fat av en kamerat. Men noen ganger er en oksydert IPA bedre enn ingenting. Tabbe å ikke teste med vann først.

Og har i tillegg en schwarzbier som har stått stille på 1050 i to uker, etter å ha gjort alt etter boken. Får se om Vestbrygg innrømmer at Mangrove Jack's M76 ikke var bra. 2 pakker til 10 liter 1050 på 8 grader.

Noen andre som har hatt dårlige erfaringer med MJ?

Vuderer å kjøre den opp på 40 grader og tilsette kveik.


Sent from my iPhone using Tapatalk
NEIPA etter en uke uten trykk. Oksydert, ingen aroma, litt papp, men heftig kremaktig skum og ingen usmaker. Viktig å tenke positivt.
4e736ac618909f3680e44b1e85ab2ef7.jpg



Sent from my iPhone using Tapatalk
 
Min siste tabbe var å se på skumtoppen i starteren og tenke. Jaha, det var ikke så veldig skremmende, for og så pitche WLP550 i en smekkfull beholder. Tripel vørter litt over hele rommet samt en iPad med trege knapper. Fresa til og med ut av blow off beholderen.
 
Har en 550 pure pitch i kjøleskapet. Blir å pakke den i søppelsekk + blow off når den skal brukes.
Har en belgisk med 400 gående nå. Trodde faren var over etter at stormgjæringen hadde avtatt. Lunefull som den var, hadde den bare tatt et pust i bakken...
51f2cb07228455a0bd869f4812125d9d.jpg
 
Stadig vekk mange ting som går galt. Mitt første forsøk på fat avslørte at det jeg hadde lekker, så fikk låne et fat av en kamerat. Men noen ganger er en oksydert IPA bedre enn ingenting. Tabbe å ikke teste med vann først.

Og har i tillegg en schwarzbier som har stått stille på 1050 i to uker, etter å ha gjort alt etter boken. Får se om Vestbrygg innrømmer at Mangrove Jack's M76 ikke var bra. 2 pakker til 10 liter 1050 på 8 grader.

Noen andre som har hatt dårlige erfaringer med MJ?

Vuderer å kjøre den opp på 40 grader og tilsette kveik.


Sent from my iPhone using Tapatalk
Samme erfarimg med Mangrove Jacks M84. Eneste brygget jeg har tømt ut fra gjæringskaret.
 
Det var en splittet batch som jeg samlet oppi en better bottle, med en del svinn. Står på 14 grader. Det blir litt feil å kalle det bayersk gjær hvis den ikke tåler 8 grader. Og det med temperaturføler midt på bøtten, teipet på med et stykke sitteunderlag.
dc8a31d4cc88dd43be6069b6830a06f7.jpg



Sent from my iPhone using Tapatalk
 
Helte ut over 50 liter i forgårs, kun flasker. Har kun vært fornøyd med to av tolv batcher iår, hadde høyere treffprosent da jeg startet for tre år siden. Og det er justert for økt kritisk sans, men noe av det skyldes mer eksperimentell brygging.

Vurderer å skaffe meg et 9L fat eller to, og justere produksjonen til forbruket.


Sent from my iPhone using Tapatalk
 
Kokte på verandaen idag ettersom det var mildvær i dag, har vært 15minusgrader i noen dager.
Når det kom til kokestopp og nedkjøling så koblet jeg til slangen, som jeg har oppbevart innendørs, men det kom ikke noe vann gjennom. Nå ble plutselig gode råd dyre, ettet et kjapt feilsøk fant jeg feilen, fryst i krana på utsiden av huset. Fant kjapt frem en overgang som passet i dusjen, dratt slangen inn i hus bært kjelen full av vørter inn i dusjkabinettet og satt på full kjøling. Alt dette tok 3min å få fikset:)

Sent fra min SM-G935F via Tapatalk
 
Denne var fin. Skulle tappe en liten rakker nå. Skal flytte karet ut av kjøleskapet for å få litt mer høyde ifht fat. Powercon-kabelen til varmebeltet glemte jeg å koble fra så det blir bare rot og tappeslangen fra krana faller av og det spruter ut øl, "greit nok".. lukker krana. Men det jeg ikke la merke til var at slangen klarte å elegant legge seg oppi skoen min (som jeg har på meg) og ølet begynner å strømme ut der og siden det er trykk i fatet. Det lukter veldig godt så jeg tror jeg bare skal henge opp sokken min på soverommet for litt ekstra godlukt.
 
Sist redigert:
Jah. Var null vits i å flytte fatet, det har da fungert før, hvorfor tar jeg ikke feilsøking derfra.. Kina-ball-lock-kobling. For noe fantastisk søppel. Mistet masse øl, jeg er helt dynket ned, det er klissete her (men lukter godt), kappet slange til ingen nytte, lokket av gjæringsdunken spratt av tre ganger med et stort smell, og i det hele tatt. Forbanna dritt. Nå skal jeg gå over alle koblingene jeg har og se hvis det er mer av denne dritten jeg kan hive i søpla, trodde jeg bare hadde CMB pr nå.
Måtte åpne opp lokket på fatet og fylle det slik, "heldigvis" er det et øl jeg kjenner trenger en runde med justering til, så ikke noe "flaggskip".
 
Sist redigert:
  • Like
Reaksjoner: Mc.
Brygger en trippel og skulle tilsette CaSO4 og CaCl2 etter Gahrs tabell for vannjustering, men oppdaget nettopp at jeg brukte CaCO3 i stedet for CaSO4 ... spent på hvordan utfallet blir!!
 
Brygge ein porter med wlp006 sist laurdag. Syntes den kom seint igang med gjæringa. Var eit fint gjælag på tirsdag. Skulle ta den opp eit par grader nå. Ser at den har stått heile tiden på 11.1 grader. Spennende å smake kva dette vert for noke.


Sent from my iPhone using Tapatalk
 
Brygge ein porter med wlp006 sist laurdag. Syntes den kom seint igang med gjæringa. Var eit fint gjælag på tirsdag. Skulle ta den opp eit par grader nå. Ser at den har stått heile tiden på 11.1 grader. Spennende å smake kva dette vert for noke.


Sent from my iPhone using Tapatalk
Superrein og sødmefylt porter. Knalløl:).
 
Flasket 47 flasker rett fra primærbøtten, siden den så så nedfalt og fredelig ut, og ville unngå plasking og mer oksygen fra omstikking til flaskebøtte, og tilsatte sukkerlake med apoteksprøyte. Hadde regnet med 14 liter, 42 flasker og 6g/l, altså 2g pr flaske; 84g. Men laken tok slutt etter 32 flasker. Tenkte 84ml vann og 4ml lake per flaske. Så det ble 7.8g/l på de første, og på de resterende 15 flaskene laget jeg mer sukkerlake med 15g av sukker og vann, men det stemte bedre å regne 3ml lake per flaske.

Ingen katastrofe, siden det et en belgisk blond, men bare litt kortslutning å anta at volumet til oppløst sukker var det samme som vann.


Sent from my iPhone using Tapatalk
 
Flasket 47 flasker rett fra primærbøtten, siden den så så nedfalt og fredelig ut, og ville unngå plasking og mer oksygen fra omstikking til flaskebøtte, og tilsatte sukkerlake med apoteksprøyte. Hadde regnet med 14 liter, 42 flasker og 6g/l, altså 2g pr flaske; 84g. Men laken tok slutt etter 32 flasker. Tenkte 84ml vann og 4ml lake per flaske. Så det ble 7.8g/l på de første, og på de resterende 15 flaskene laget jeg mer sukkerlake med 15g av sukker og vann, men det stemte bedre å regne 3ml lake per flaske.

Ingen katastrofe, siden det et en belgisk blond, men bare litt kortslutning å anta at volumet til oppløst sukker var det samme som vann.


Sent from my iPhone using Tapatalk
Har gått over til å beregne 10 ml pr flaske (0.5l). Blir litt enklere å dosere. Blander også ut mere enn jeg trenger. Bare sånn i tilfelle. Men jeg jukser litt. Måler ikke opp volumet etter å ha tilsatt sukker. Blir litt feil, men vil ikke styre for mye med væsken fram og tilbake pga. infeksjonsfaren. Kan selvfølgelig unngås ved å måle for så å koke det opp. Kanskje neste gang.
 
Blir aldri helt venner med meske effekten på Grainfather'n..
Brygget en pale ale tidlig i desember, god med litt for sterk, kuttet 10% av maltmengden når jeg brygget den på nytt i går.. og endte med en ennå sterkere pale ale..


Sent from my iPhone using Tapatalk
 
Tilbake
Topp