Hefeweizen med amerikansk C-humle

https://forum.norbrygg.no/threads/brewdog-vs-weihenstephaner-india-pale-weizen-hva-tror-dere.29171/

Jeg brygget det jeg vil kalle en India Pale Weizen for en stund tilbake. Ble veldig god den. Så lenge du passer på å holde bitterheten nede så mye som overhodet mulig, blir det nok bra! :)

Personlig, så er jeg uenig med de andre som mener hefeweizen-gjær og amerikansk humle ikke blir bra sammen. Jeg synes banan-preget fra hveteølgjæra og sitrus/grapefrukt preget fra den amerikanske humla funker veldig godt sammen, jeg! :)
 
https://forum.norbrygg.no/threads/brewdog-vs-weihenstephaner-india-pale-weizen-hva-tror-dere.29171/

Jeg brygget det jeg vil kalle en India Pale Weizen for en stund tilbake. Ble veldig god den. Så lenge du passer på å holde bitterheten nede så mye som overhodet mulig, blir det nok bra! :)

Personlig, så er jeg uenig med de andre som mener hefeweizen-gjær og amerikansk humle ikke blir bra sammen. Jeg synes banan-preget fra hveteølgjæra og sitrus/grapefrukt preget fra den amerikanske humla funker veldig godt sammen, jeg! :)

hehe - "de andre" er vel strengt tatt bare meg. Og om jeg har lagt på meg litt formedelst mangel på mosjon i vinter, kan jeg vel fremdeles ikke kalles noe stort mindretall:p.

Vel, jeg har forlengst forsonet meg med min skjebne som minoritet i kampen mot den amerikanske humleimperialismen. Og jeg er nøye med å understreke at det ikke finnes noe sånt som noen objektiv sannhet i smaksspørsmål. Så bare fortsett å forurense weissbier'en deres, dere;).
 
Smak og behag; men for meg blir det totalkræsj mellom gjæren og humla. Det som er godt med en hefe skal jo nettopp få lov til å være i fred for humla. Mao: Prosjektet frarådes;).

Jeg kan være enig i at den gode gjær aroman i hefe er god nok i seg selv,
men begge deler
 
Da blir det brygging av en hefe med Citra til helgen. Tenkte å gå for samme oppskrift jeg har laget tidligere, men med Citra:

OG: 1,049
FG: 1,012
IBU: 13,5

50 % pilsnermalt
50 % hvetemalt

Hallertauer Mittelfrüh til target IBU @ 60 minutter
1 gram per liter med Citra @ 10 minutter (i mitt tilfelle 22 gram)

WLP300 på 17 grader.

For defansivt med tanke på Citraen, eller vil det være nok til å gi meg en liten touch citrus?
 
Du er alt for defansiv, det der vil du knapt merke
jeg brukte 2 g/L, 15, 5, 1 & dry, noe som kanskje var overkill,
men du bør ihvertfall bruke 3 g/L tilsammen
 
Du er alt for defansiv, det der vil du knapt merke
jeg brukte 2 g/L, 15, 5, 1 & dry, noe som kanskje var overkill,
men du bør ihvertfall bruke 3 g/L tilsammen

Planen er ikke at Citra skal dominere på noen måte, bare gi et lite "touch" til ølet. Problemet om jeg kjører på med så mye som du foreslår er at jeg overskyter antall IBU ganske heftig og da er jeg fyktelig "ute av stil". Noe man forsåvidt er i utgangspunktet ved å i det heletatt blande Citra inn i miksen...
 
men jeg ville ihvertfall lagt til et par gram mot slutten
ellers beveger du deg for langt ifra trådtittel
 
Så lenge man har minst et gram C-humle i oppskriften er den i takt med trådtittelen ;)

Men fra spøk til alvor, mulig jeg skal slenge på tilsvarende dose på 1 minutt. Ønsker bare ikke noe som blir for bittert og glir over mot en "white IPA".
 
Så lenge man har minst et gram C-humle i oppskriften er den i takt med trådtittelen ;)

Men fra spøk til alvor, mulig jeg skal slenge på tilsvarende dose på 1 minutt. Ønsker bare ikke noe som blir for bittert og glir over mot en "white IPA".

Ahh OK, da har jeg kanskje misforstått litt,
men likevel
Jeg brukte 2 g/L Columbus @ flameout i en Tripel og det er fortsatt en tripel ;)
 
En revidert versjon med mer Citra:

OG: 1,049
FG: 1,012
IBU: 23

50 % pilsnermalt
50 % hvetemalt

Hallertauer Mittelfrüh til target IBU @ 60 minutter
1,1 gram per liter med Citra @ 10 minutter
1,1 gram per liter med Citra @ 1 minutt

WLP300 på 17 grader.

Det gir en BU:GU på 0,47 og vil forhåpentligvis ikke oppleves for bittert?
 
Jeg kunne vurdert og økt fra 25 gram på henholdsvis 10 og 1 minutt til 30 gram på 5 minutter og 35 gram på 1 minutt og havnet ut nokså likt på antall IBU. Usikker på hva som vil bli best..

EDIT: Altså fra 1,1 gram per liter på 10 og 1 minutt til 1,4 og 1,6 gram per liter på 5 og 1 minutt.
 
Jeg kunne vurdert og økt fra 25 gram på henholdsvis 10 og 1 minutt til 30 gram på 5 minutter og 35 gram på 1 minutt og havnet ut nokså likt på antall IBU. Usikker på hva som vil bli best..

EDIT: Altså fra 1,1 gram per liter på 10 og 1 minutt til 1,4 og 1,6 gram per liter på 5 og 1 minutt.

Formening om hvilke som vil bli mest snacksy, @loebrygg?
 
Og en ting til, jeg ville hevet gjæringstemperaturen
så bananen kan spille på lag med sitrusfruktene
 
Sist redigert:
Og en ting til, jeg ville hevet gjæringstemperaturen
så bananen kan spille på lag med sitrusfruktene

Har vært inne på tanken. Hadde dog bra suksess med 17 sist. Blir stegmesking og for første gang på denne, så usikker på hvor mange parametere jeg skal gidde å endre fra forrige runde med hefe.
 
Har vært inne på tanken. Hadde dog bra suksess med 17 sist. Blir stegmesking og for første gang på denne, så usikker på hvor mange parametere jeg skal gidde å endre fra forrige runde med hefe.

Hvis du ikke har stegmesket en hefe før og vil forske litt på hefe så ikke forandre på noe annet enn mesken.
 
Hvis du ikke har stegmesket en hefe før og vil forske litt på hefe så ikke forandre på noe annet enn mesken.

Det blir ikke så veldig vitenskapelig forskning dette annet enn at ikke absolutt alt skal endres fra første runde for 2 år siden :D

Citra skal trøkkes opp i kokekjelen koste hva det koste vil :D
 
Dere trenger da ikke så mye humle på 10min folkens. Sen humle er nøkkelen til både mye smak og aroma. Hop Stand på 80 grader funker også. 10min humle vil gi bitterhet, og det vil vi ikke ha for mye av i en hveteøl.
 
Tilbake
Topp