Konisk gjæringskar i SS til SB 20 liter

Hei. Jeg er på jakt etter et konisk gjæringskar, i rustfritt stål, til Speidel Braumeister 20 liter. Noen som har erfaringer og tips rundt dette, eller har et tilsvarende kar selv? Hadde vært kjekt med et kar hvor det er plass til 25 liter vørter de gangene man brygger så store batcher.

Har sett litt på dette, men er redd det kanskje er litt lite(?), samt at prisen er noe stiv da det kun følger med vanlige kraner: https://www.bryggselv.no/ss-brewing-technologies/400701/chronical-fermenter-26-5l-konisk-gjæringskar-i-rustfritt-stål

Bryggselv anbefaler maks 23 liter i dette karet.
 
Craft Beer and Brewing Magazine skrev i vinter en artikkel om ulike gjæringstanker og ga der denne gode skussmål, både på kvalitet og pris.

Har kikka litt på den selv, men man må vel ha en måte å kunne styre tempen på? Mulig man kan slippe nedi en akvarie-varmekolbe? Også fint å kunne senke tempen hvis nødvendig.

Edit: hvis du først skal ta steget opp, så kan være greit å ta stilling til om du har behov for å karbonere direkte i tanken. Husker ikke i farta om denne kan det eller ei.
 
Craft Beer and Brewing Magazine skrev i vinter en artikkel om ulike gjæringstanker og ga der denne gode skussmål, både på kvalitet og pris.

Har kikka litt på den selv, men man må vel ha en måte å kunne styre tempen på? Mulig man kan slippe nedi en akvarie-varmekolbe? Også fint å kunne senke tempen hvis nødvendig.

Edit: hvis du først skal ta steget opp, så kan være greit å ta stilling til om du har behov for å karbonere direkte i tanken. Husker ikke i farta om denne kan det eller ei.
Selv har jeg et kjøleskap med STC-1000, så jeg tenker egentlig å regulere tempen på samme måte som jeg gjør i dag med plastdunker. Fordelen med gjæringstanken (i linken ovenfor) er at jeg der kan stappe temperaturmåleren til STC-1000 inn i røret på tanken, noe som vil gi en mer eksakt temperatur på vørteren. I dag klistrer jeg den inntil ytterkanten på plastdunkene.

I hovedsak ønsker jeg en konisk tank for å tappe av trub, samt ta vare på gjærrester om jeg i fremtiden vil produsere min egen gjær. Når det kommer til karboneringen har jeg ikke satt meg så mye inn i behovet ved å karbonere i selve karet, hadde egentlig sett føre meg å tappe direkte fra gjøringskar til corneliusfat. Hva er egentlig fordelen med å karbonere på gjæringskaret fremfor corneliusfatet?
 
Har ett slikt gjæringskar selv. Fungerer utmerket med STC-1000 og kjøleskap. Temperaturproben passer som hånd i hanske i thermowellen.
Eneste som jeg har hatt problem med, er at det kan være vanskelig å dumpe trub om det har fått tid til å blitt skikkelig kompakt. Men det løser seg vanligvis med et par PSI CO2 på TC-koblinga på toppen. Da kommer alt strømmende ut bunnen!

Du kan IKKE karbonere på denne gjæringstanken. Man kan sette på CO2 trykk, men bare for å overføre øl fra tanken til fat f.eks. Den er ikke beregnet på karbonering. Da må du kjøpe en blichmann, eller en brite tank fra SS Brew tech.

Og skal du bruke CO2 trykk på denne tanken må du ha en kobling med mulighet for måling av svært lave trykk (typ 2 PSI) da tanken ikke tåler mye høyere trykk en dette, og kan gå i stykker (ifølge dem selv.)
 
upload_2017-2-6_14-5-5.png

Et slik kar, med en ekstra krane i bunnen, hadde egentlig vært helt perfekt. Tenker da på muligheten man får til å kvitte seg med bunnslammet før tørrhumlingen. Finnes det noe slikt på markedet til en ok pris? 5 000 er litt i overkant av hva jeg hadde tenkte å bruke på et gjæringskar. Jeg har ikke drevet med å ta vare på gjæren og bruke den om igjen tidligere, så det er heller ikke et kritisk behov jeg har.
 
Jeg er veldig fornøyd med "bøtta". Anbefales på det varmeste. (Har kun erfaring med plastbøtter av forskjellig fabrikat til sammenlikning)
 
Tilbake
Topp