Noe nytt innen rengjøring av flasker?

Jeg har behov for å effektivsere flaske-rengjøringen! I hovedsak bruker jeg 1/2 liter longneck flasker, bortsett fra 0,33 når det lages sterkere brygg. Flasker som tømmes i eget hus blir umiddelbart skylt 4-5 ganger i varmt springvann, inspisert at ikke er noe gjærrester i bunn, og på tappedagen noen sprut med starsan før fylling. Dette regimet fungerer helt fint for meg for å unngå infeksjon. Problemet er flasker jeg gir bort for så å få tilbake med potensielle gjærrester i bunn. I slike tilfeller bruker jeg høytrykkspyleren og bad med kaustik soda. Det er denne rengjøringen jeg ønsker å effektivisere.

Jeg har sett på forumet og youtube div varianter. «Ben’s bottle washer» https://www.simplifieddesignllc.com/bens-bottle-washer.php virker for så vidt mest tiltalende, men jeg har lyst å mekke den selv. Problemet med den er hva skal jeg lage den av og koblingen til røret med vann. (Jeg har for så vidt også hørt negative ting om kvaliteten)

Så er det flere som har laget kasser med kobberstativ, «FastRack», plastkasse og pumpe.
Dilemmaet her er at det er litt mer tungvint, usikkert hvor mange ganger skyllevannet må byttes. I tillegg lurer jeg på hvordan det fungerer med kobberrør og oppvaskpulver eller PBW?

Er det noen som funnet en grei måte å automatisere rengjøringen, og har erfaring med kobberrør og kjemikalier?
 
Jeg synes ikke det er så voldsomt med jobb, men så brygger jeg jo små batcher, da.

Jeg synes det verste er å fjerne etiketter fra kommersielle flasker. Flasker som resirkuleres med egne etiketter er det lett å få rene.

En forutsetning er at flaskene er skylt godt etter konsumering.
 
Kjøp billig oppvaskpulver, bruker 1 tablett pr. 5 liter vann, la de ligge i et par døgn. Det tar alt av guffe inni.
Poenget er vel at vi syns det minste folk kan bidra med når de får gratis øl, er å skylle flaskene skikkelig før de vil ha påfyll [emoji1417]
Edit: Og der skjønte jeg at du faktisk svarte på spørsmålet, og at jeg selv hadde sporet helt av skinnene. Sorry @Ole Mørkved
 
Sist redigert:
Si at de får tilbake øl i samme flasker i samme tilstand flasken er i når de leverer den tilbake? Bortkastet øl dog, men kanskje et poeng å få presset gjennom.
 
Det er likevel 2 problem; jeg vet aldri hva andre synes er rent nok, og ikke minst; jeg får ikke tilfredstilt gleden i å mekke noe jeg føler er konstruktivt!

Mtp oppvaskpulver, er det mer effektivt enn kaustik soda? Kaustik soda løser ikke opp all guffe i løpet av 1-2 døgn.
 
Det er likevel 2 problem; jeg vet aldri hva andre synes er rent nok, og ikke minst; jeg får ikke tilfredstilt gleden i å mekke noe jeg føler er konstruktivt!

Mtp oppvaskpulver, er det mer effektivt enn kaustik soda? Kaustik soda løser ikke opp all guffe i løpet av 1-2 døgn.

Det tar ikke alt - det er i alle fall min erfaring. Noe må jeg skrubbe vekk med flaskebørste - hvis jeg kjøper flasker på butikken - men det er som regel ikke så mage flasker. (Eller du kan jo bare hive dem som er for ille.)

Dingser tar plass. Jeg går inn for LDB (LavDingsBrygging) etter KISS-prinsippet. Det blir jaggu nok sjøl da:(.
 
Jeg holder på med noen kasser med flasker fra To Tårn, og det er et tykt lag med guffe i dem. Alt løsner, og de blir helt rene etter et to-tre døgn i den blandingen.
 
Jeg holder på med noen kasser med flasker fra To Tårn, og det er et tykt lag med guffe i dem. Alt løsner, og de blir helt rene etter et to-tre døgn i den blandingen.
Jeg bruker flaske og ballongrens fra Europris. Det funker greit til det innvendige gruffet. Men fy fader, for et jævlig etikettlim de har på noen flasker. Prøvde med alt mulig rart, inkludert sterk lutblanding . Etikettene slapp etterhvert, men limet nektet. White spirit og matolje fungerte best av alt jeg prøvde, men det var heller ikke nevneverdig effektivt...
 
Oppvaskpulver er billigere, og det fungerer veldig bra, løser opp all guffe inni flaska.

Du gjør lurt å fylle flaskene med varmt vann og trekke av etikettene før du legger dem i vann og oppvaskpulver. Min erfaring er da at 95% av limet lar seg gnu av med en billig skuresvamp.
 
Oppvaskpulver er billigere, og det fungerer veldig bra, løser opp all guffe inni flaska.

Du gjør lurt å fylle flaskene med varmt vann og trekke av etikettene før du legger dem i vann og oppvaskpulver. Min erfaring er da at 95% av limet lar seg gnu av med en billig skuresvamp.
Funker på NØ flaskene, men Handbryggeriiets papir er svakere og deres lim er lite medgjørlig... Tommel opp for Lervgs, løsner lett i varmt vaskevann og limet likeså :)
 
Personlig kjøper jeg hverken Nøgne Ø eller Haandbryggeriet for tomflaskene lenger. Jeg har fått de rene tidligere, men det er for mye innsats til at jeg gidder. Hvis 1) varmt zalovann og oppvaskbørste eller evt. oppfølging med 2) skuresvamp med matolje ikke tar etiketten og limet, så går flasken til glassgjenvinning. Jeg drikker nok øl til at jeg øker den totale flaskebeholdningen uansett. Livet er for kort til gjenstridige etiketter.
 
Siden jeg hovedsakelig brygger på fat, er det mindre som gis bort, men...
Hadde venner og familie jevnlig forsynt seg (ikke gaver), hadde jeg nok tappet på både pene/rene flasker med egen etikett, og på vaskede flasker med gammel etikett.
Da slipper du også å gå i gjenvinningen med flasker du ikke får etiketten av på
 
Har laget meg en flaskevasker som kobles på eks. kjøkken-batteriet, vasker med vaskemiddel og skyller ut såpen i en operasjon uten å flytte på flaskene
Vasket 3 kasser i dag på 20 minutter
 

Vedlegg

  • received_10155921419587306.jpeg
    received_10155921419587306.jpeg
    80 KB · Sett: 237
  • received_10155921419507306.jpeg
    received_10155921419507306.jpeg
    67 KB · Sett: 223
  • received_10155921419182306.jpeg
    received_10155921419182306.jpeg
    67,1 KB · Sett: 224
  • received_10155921419092306.jpeg
    received_10155921419092306.jpeg
    58,1 KB · Sett: 217
  • received_10155921418982306.jpeg
    received_10155921418982306.jpeg
    84,4 KB · Sett: 219
  • received_10155921418852306.jpeg
    received_10155921418852306.jpeg
    78,2 KB · Sett: 219
Tilbake
Topp