Lagering på gjæringskar av plast?

Finn Berger

Moderator
De vanlige plastbøttene våre slipper over tid oksygen inn i ølet, har jeg lest. De er ikke diffusjonstette. Hvor alvorlig er det i forhold til lagering?

Et greit alternativ ville være speidelkarene, som er laget av kraftigere plast. Er de tette nok?
 
De vanlige plastbøttene våre slipper over tid oksygen inn i ølet, har jeg lest. De er ikke diffusjonstette. Hvor alvorlig er det i forhold til lagering?

Et greit alternativ ville være speidelkarene, som er laget av kraftigere plast. Er de tette nok?

Slik eg har forstått det er det pet som er tingen når det kjem til lagring over tid.
Fx http://www.better-bottle.com/

Har ikkje meir peiling en det eg har lest


Sent from my iPhone using Tapatalk
 
Disse er ihvertfall oksygentette: https://www.bryggselv.no/kar/400549/gjæringskar-pet-22l-u-kran

Men jævla upraktiske. Jeg har noen sånne som jeg har hatt ymse sur/funky øl i, og å flytte rundt på en full sånn en uten hjelpemidler kan føre til en del banning. Tidligere var det også et problem at versjonen med kran visstnok ikke var tett allikevel, så det anbefales å bruke de som ikke har kran. Usikker på om det har endret seg. Tipper disse er velegnet til lagere, særlig om du overfører før gjæringen tar helt slutt, så du får hjelp til å fylle headspace med CO2.
 
Sorry om jeg flisespikker, men er lagering et ord, eller snakker vi lagring her? Det er skrevet så konsekvent at jeg får en følelse av at der et ord.

Takk @glennrlie da lærte jeg noe nytt i dag også! (Svaret er under denne posten)
 
Sist redigert:
Lagering har i hvert fall blitt et eget ord, så ja, det er nok meningen at den ekstra e'en skal være med. Hvorvidt lagering er så forskjellig fra lagring dreier seg vel mest om semantikk. Poenget er vel å lagre ølet for å la det modne seg (og "lagring" er oppbevaring kun for oppbevaringens skyld).
 
''Lagering'' er den engelskspråklige (amerikanske ?) betegnelsen på lagring av øl.

Her på berget foretrekker vi den amerikanske terminologien.

Men ja -'lagering' betyr ikke noe annet enn 'lagring'.
 
Brukte "lagering" fordi jeg ikke finner noe godt norsk ord - og hvorfor skulle ikke "lagering" bli norsk? Vi har jo "lagerøl" (eller hadde). Tror vel @cjohansen har rett i at det kommer fra tysk, og en svært stor del av det norske ordforrådet kommer fra tysk (nedertysk). Så ett fra eller til ... :)? "Modning" kunne kanskje brukes, også, men vi snakker vel om flaskemodning, også? Og "lagring" er, som @glennrlie sier, oppbevaring.

Jeg tenkte meg tre ukers lagering, i alle fall.

Ingen som har noe på Speidel'en? Fabrikanten påstår at det ikke blir noe "oxygen transfer" med den. Går ut fra at det er ment å bety det samme som diffusjon? Og jeg fortrekker klart en sånn framfor 22liters petflasker.
 
Sist redigert:
De vanlige plastbøttene våre slipper over tid oksygen inn i ølet, har jeg lest. De er ikke diffusjonstette. Hvor alvorlig er det i forhold til lagering?

Et greit alternativ ville være speidelkarene, som er laget av kraftigere plast. Er de tette nok?

Tror nok ikke oksygen diffusjon over 2 uker med gjæring har noe å si. Uansett vil det trolig "lekke" inn mer luft/oksygen igjennom sprekken hvor lokket kneppes på. Til sammenligning "lekker" det også ut luft ut av bildekk pga diffusjon, men dette merker vi som regel ikke pga det lange tidsperspektivet.
 
Brukte "lagering" fordi jeg ikke finner noe godt norsk ord - og hvorfor skulle ikke "lagering" bli norsk? Vi har jo "lagerøl" (eller hadde). Tror vel @cjohansen har rett i at det kommer fra tysk, og en svært stor del av det norske ordforrådet kommer fra tysk (nedertysk). Så ett fra eller til ... :)? "Modning" kunne kanskje brukes, også, men vi snakker vel om flaskemodning, også? Og "lagring" er, som @glennrlie sier, oppbevaring.

Jeg tenkte meg tre ukers lagering, i alle fall.

Ingen som har noe på Speidel'en? Fabrikanten påstår at det ikke blir noe "oxygen transfer" med den. Går ut fra at det er ment å bety det samme som diffusjon? Og jeg fortrekker klart en sånn framfor 22liters petflasker.
Jeg har begge typer, Speidel og bøtte. Speidelen har pakning på lokk, og tykkere plast. Uten vitenskapelig bevis, eller å ha lest meg noe opp, så er jeg rimelig sikker på at Speidelen slipper inn mindre oksygen, og den er lett å vaske. Så hvor mye har det å si? Altså mengden av oksygen som potensielt slipper inn i bøttene, jeg har laget fantastisk øl på bøtte, så det er iallfall mulig. Så påvirkning av tid på gjæring, og holdbarhet før oksydering kunne vært interessant og se noe vitenskapelig på. Er det ikke en skikkelig utstyrsgeek med oksygenmåleutstyr her som tar en utfordring? Eller kanskje noen allerede har been there, done that.
 
Jeg har begge typer, Speidel og bøtte. Speidelen har pakning på lokk, og tykkere plast. Uten vitenskapelig bevis, eller å ha lest meg noe opp, så er jeg rimelig sikker på at Speidelen slipper inn mindre oksygen, og den er lett å vaske. Så hvor mye har det å si? Altså mengden av oksygen som potensielt slipper inn i bøttene, jeg har laget fantastisk øl på bøtte, så det er iallfall mulig. Så påvirkning av tid på gjæring, og holdbarhet før oksydering kunne vært interessant og se noe vitenskapelig på. Er det ikke en skikkelig utstyrsgeek med oksygenmåleutstyr her som tar en utfordring? Eller kanskje noen allerede har been there, done that.

Jeg landet på å lagre på flaske, men er likevel interessert i svaret, for framtidige brygg.
 
Jeg landet på å lagre på flaske, men er likevel interessert i svaret, for framtidige brygg.
Det er her jeg føler at uttrykket lagering kommer til sin rett, lagring forbinder vi allerede med noe som settes en plass til oppbevaring. Lagering er en prosess hvor foredling av varen skjer. Så finnes det sikkert en mer korrekt term, som f. Eks modning. Så spørsmålet er Finn, lagrer du på flaske eller lagerer du;)
 
Det er her jeg føler at uttrykket lagering kommer til sin rett, lagring forbinder vi allerede med noe som settes en plass til oppbevaring. Lagering er en prosess hvor foredling av varen skjer. Så finnes det sikkert en mer korrekt term, som f. Eks modning. Så spørsmålet er Finn, lagrer du på flaske eller lagerer du;)

Jeg tenkte lenge og hardt på det der da jeg skrev innlegget - men jeg klarte bare ikke skrive "lagere":). Men ja, det var det jeg mente. (Det er dette som kalles å slå seg sjøl på kjeften:(.)
 
Uten at jeg vet, løse tanker, men tar det opp som noe man kan diskutere. Speidelkarene er laget av kraftigere plast sier du i førsteposten. Men er det samme type plast som de vanlige bøttene våres, bare tykkere, eller er det en annen type plast (litt retorisk spørsmål).

"Gjennomtreningsgraden" til oksygen/luft/gasser, vil vel være lik, om det er samme plast-type, selv om det er forskjellig tykkelse. Så hvis oksygen først har kommet inn i karet så vil det vel "lekke" inn med samme hastighet som om karet var tynnere, men med samme plast? Bare antar her. Forskjellen blir kanskje tiden det tar før oksygenet når inn?

Såvidt jeg har skjønt er det tettheten i plast-typen som er viktig. PET har en høyere densitet enn f.eks PE og PP plast.
 
Det er her jeg føler at uttrykket lagering kommer til sin rett, lagring forbinder vi allerede med noe som settes en plass til oppbevaring. Lagering er en prosess hvor foredling av varen skjer. Så finnes det sikkert en mer korrekt term, som f. Eks modning. Så spørsmålet er Finn, lagrer du på flaske eller lagerer du;)

Men hva er forskjellen, sånn i praksis? Hvordan modner du øl på flaske, i motsetning til bare å oppbevare det?
 
Tilbake
Topp